Robot
Archeage

De första intrycken var splittrade. Archage bubblar av liv, men kväver spellusten med monoton monsterslakt och kassa kontroller. Men Mattias Frost har pliktskyldigt grindat sig vidare, och här är hans dom.

#archeage


Medlem
Archeage

Rättvist betyg, håller med fullständigt om punkterna, men för min del är det ändå det första mmo'et som på riktigt fångat mig och det går inte en dag på jobbet som jag inte sitter å fnular på hur jag ska göra för att ta mig framåt, om jag ska pröva på en riskabel handelsrutt, leka pirat, odla trädgård, questa lite, leta pvp.

Finns på Aeir servern i europa ifall ni vill kela lite, Nujian alliance. Har inget speciellt mål, har väl tänkt att försöka uppleva det mesta.

Medlem

Var medvetna om att det är MÅNGA som inte ens kunnat logga in, så ladda ner spelet innan ni köper något Starter pack. Jag kunde spela under sommaren Beta Events och den öppna betan, men när Glyph-klienten patchades till launch så gick det inte att logga in.

Nu verkar det som att jag ska få en refund, men det tog veckor av tjatande.

Medlem

Känns lite som att tiden är förbi för MMOrpgs.
Folk vill inte längre spela hundratals timmar för att nå rolig content. Finns en anledning till att Moba spel blev så populära. Där behöver man inte grinda i flera timmar för att få ha roligt.
Detta är anledningen till att Blizzard erbjuder boosts till lvl 90.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Förlåt men vad tillförde denna recension som inte del 1 gjorde? Är crafting endgamet som du i del 1 sa att du skulle recensera?

Medlem

jag vill ha ett mmorpg som man kan lägga ner 1000 tals timmar på aka Darkfall Online, men dagens mmos inclusive DFUW är för tråkiga i längden, klarar knappt 50 timmar ens innan man lessnar.

Medlem

Tycker det var ett orättvist betyg. Du har inte skrivit med eller ens varit medveten om att man kan köpa APEX för guld på AH. Jag tror man behöver 2 apex för att kunna köpa patron, och en apex kostar mellan 50 och hundra guld.
Så nej, jag håller inte med dig om att det är en tveksam betalningsmodell.

För övrigt så älskar jag stridsmekaniken och open world pvp´n. Jag håller verkligen inte med om att man behöver en stor guild för att kunna försvara sig, då jag aldrig blivit attackerad av en så stor grupp som du får det att låta. Jag är för tillfället med en liten guild som åker runt med skepp lite då och då, och då har vi inte varit mellan 5-10 stycken.

Däremot håller jag med dig om att det är opedagogiskt. Jag har många gånger fått söka på internet efter svar, men det är inget som jag tycker försämrar spelet.

Jag har aldrig haft så här kul med ett f2p spel innan, och tycker alla mmo-spelar ska pröva Archeage.

Medlem

Det här är det första Mmorpg spelet sen wotlk som har fått mig att fastna totalt! Tycker spelet är väldigt väldigt bra. Det finns sååå mycket att göra. Spelet kommer med mycket nytt som jag inte sett förut inom genren. Att bara vara inloggad och läsa trailchatten får timmarna att gå. Håller inte riktigt med betyget men smaken är som baken!

Medlem

Förstår inte varför alla klagar på att det är opedagogiskt. Absolut, det kan vara lite för opedagogiskt med de absolut mest grundläggande sakerna, men samtidigt är det så otroligt skönt med ett spel där du faktiskt måste testa lite själv och lägga ner en del tid för att lära dig nåt och inte få allt serverat på fat som i så många andra spel.

Medlem
Skrivet av Qnott:

Förstår inte varför alla klagar på att det är opedagogiskt. Absolut, det kan vara lite för opedagogiskt med de absolut mest grundläggande sakerna, men samtidigt är det så otroligt skönt med ett spel där du faktiskt måste testa lite själv och lägga ner en del tid för att lära dig nåt och inte få allt serverat på fat som i så många andra spel.

Tror det är just det som har fått mig att älska spelet.

Medlem

Eget hus! Mmo som man kunnat fastna för! Låter lite som gamla goa swg! Där en crafter gör mycket nytta i spelet å där man kan ha guilder med massa olika yrken.
Synd man e för gammal å en nyfödd son donerar inte mycket fritid till en heller

Medlem

Verkar vara väldigt mycket modernt UO. Hade nog provat det men det ser ju så fruktansvärt stelt ut - kommer man över det? Vill gärna ha en viss spelkänsla iaf.

Tycker det är bra med spel som vågar tillåta en att misslyckas (det behöver dock inte gå till överdrift), det är ju så man blir inspirerad av att lära sig.

Medlem

Köerna är borta, spelet är asroligt, striderna är precis så "enkla" som de ska vara - i ett PvP spel. De extrema mängderna småfluff som finns i spelet - du kan åka med andra på deras mount, båtar och sånt. Hus-systemet är gjort att inte -ge- alla plats, det är meningen att det ska finnas försäljning av property, de som var med i början blir stora pampar etc. F2P kan du spela till högsta level, du missar fluff-grejerna.... Själv är det en stark 4 av 5, bästa MMO´et därute just nu.

Som gammal SWG spelare så är detta det närmaste man kan komma true sandbox! Och vattnet... *dreggla*... bara segla runt med vänner på havet... oslagbart!

Medlem

Äsch, Spela Mortal Online om du vill lite Sandbox

Medlem

Kom in hit för att kika på kommentarerna, det mest intressant med FZ.

Jag har aldrig brytt mig om recensioner, då det är vad EN person tycker. Och som oftast brukar falla väldigt kort, med många brister och okunskap.

Speciellt här på FZ.

Skribent
Skrivet av BeeJac:

Förlåt men vad tillförde denna recension som inte del 1 gjorde? Är crafting endgamet som du i del 1 sa att du skulle recensera?

Detta är mitt omdöme efter betydligt mer speltid än det första intrycket, men inte någon recension av end game, nej. Det är samma problem varje gång mmo-spel ska recenseras: man hinner helt enkelt inte göra allt.

Kanske blir det fler texter om Archeage längre fram, den som lever får se..

Skrivet av marway:

Tycker det var ett orättvist betyg. Du har inte skrivit med eller ens varit medveten om att man kan köpa APEX för guld på AH. Jag tror man behöver 2 apex för att kunna köpa patron, och en apex kostar mellan 50 och hundra guld.
Så nej, jag håller inte med dig om att det är en tveksam betalningsmodell.

För övrigt så älskar jag stridsmekaniken och open world pvp´n. Jag håller verkligen inte med om att man behöver en stor guild för att kunna försvara sig, då jag aldrig blivit attackerad av en så stor grupp som du får det att låta. Jag är för tillfället med en liten guild som åker runt med skepp lite då och då, och då har vi inte varit mellan 5-10 stycken.

Däremot håller jag med dig om att det är opedagogiskt. Jag har många gånger fått söka på internet efter svar, men det är inget som jag tycker försämrar spelet.

Jag har aldrig haft så här kul med ett f2p spel innan, och tycker alla mmo-spelar ska pröva Archeage.

Det kan vara så att jag är lite extra känslig för kombinationen mmo och mikrotransaktioner. När man börjar blanda in riktiga pengar blir jag nästan alltid skeptisk, oavsett förutsättningar.

Vill dock påpeka att jag tycker betalningsmodellen är just "tveksam" – inte direkt dålig. Och jag håller med om att alla bör testa Archeage, åtminstone de som gillar open world.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Skribent
Skrivet av Qnott:

Förstår inte varför alla klagar på att det är opedagogiskt. Absolut, det kan vara lite för opedagogiskt med de absolut mest grundläggande sakerna, men samtidigt är det så otroligt skönt med ett spel där du faktiskt måste testa lite själv och lägga ner en del tid för att lära dig nåt och inte få allt serverat på fat som i så många andra spel.

Ett exempel på när jag tycker att pedagogiken inte funkar:

Jag ska bygga en grej som kräver en specifik work bench. I spelet står det ingenstans var en sådan finns, så jag frågar i chatten. Ingen vet. Jag googlar – inget svar. Vilket resulterar att jag sitter med mitt material, utan informationen jag behöver, och blir irriterad. Det händer för många gånger för att jag ska kunna se mellan fingrarna.

Men håller med om att det också kan vara positivt att inte bli hårt hållen i handen. Jag uppskattar till exempel att ge mig ut på havet och bara utforska, leta skatter och hitta små öar – utan att spelet instruerar mig och visar med pilar exakt vart jag ska ta vägen.

Skrivet av Keza:

Kom in hit för att kika på kommentarerna, det mest intressant med FZ.

Jag har aldrig brytt mig om recensioner, då det är vad EN person tycker. Och som oftast brukar falla väldigt kort, med många brister och okunskap.

Speciellt här på FZ.

Jag håller med om att man behöver samla många intryck, från olika personer, för att få en rättvis bild av ett spel. Alla har vi olika perspektiv och sätt att se på saken. Trist dock att du tycker vi dras med många brister och okunskap.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Var ingen direkt djup recension det här :/

Skribent
Skrivet av vuze2143:

Var ingen direkt djup recension det här :/

Vad är det du saknar?

Problemet med mmo-spel, ur ett recensionsperspektiv, är att de är så omfattande och att man inte kan klämma in allt utan att göra en roman av texten.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Vågar inte kalla detta spelet otroligt hardcore direkt. Det är mer en gammal stil av ett MMO där man kan göra saker bättre och snabbare om man sammarbetar och går ihop i stora grupper och guilder.

Går även helt utmärkt att spela lite mer casual där du mer eller mindre kan levla upp genom att plantera träd och annat (tänk farmville) i din trädgård och som sedan går att använda för crafting.
Dock så krävs det Patron (subscription) för att plantera grödor och annat på säker mark utan att folk tar från dig. Men tjänar du tillräckligt på din crafting kan du köpa patron för ingame guld.

Tveksam betalningsmodell vet jag inte heller riktigt. Det är inga problem att levla som gratis spelare och jag spelade fram till level 30 som det.
Guilder och andra spelare kan dela med sig av sin Åkerjord för att plantera, Båtar för resor osv. Det går att säga att det är som en lång gratis trial där restriktionerna är att du inte kan bygga hus eller ha åkermark.

Men hur hade det varit om alla gratis spelare hade kunnat det? då inget är instansat utan finns som begränsade ytor i världen.

Annars är det bara att betala en sub för precis samma peng som för World of warcraft, och det är väl ändå ingen tveksam betalningsmodell?

Skrivet av Mattias Frost:
Skrivet av Qnott:

Förstår inte varför alla klagar på att det är opedagogiskt. Absolut, det kan vara lite för opedagogiskt med de absolut mest grundläggande sakerna, men samtidigt är det så otroligt skönt med ett spel där du faktiskt måste testa lite själv och lägga ner en del tid för att lära dig nåt och inte få allt serverat på fat som i så många andra spel.

Ett exempel på när jag tycker att pedagogiken inte funkar:

Jag ska bygga en grej som kräver en specifik work bench. I spelet står det ingenstans var en sådan finns, så jag frågar i chatten. Ingen vet. Jag googlar – inget svar. Vilket resulterar att jag sitter med mitt material, utan informationen jag behöver, och blir irriterad. Det händer för många gånger för att jag ska kunna se mellan fingrarna.

Men håller med om att det också kan vara positivt att inte bli hårt hållen i handen. Jag uppskattar till exempel att ge mig ut på havet och bara utforska, leta skatter och hitta små öar – utan att spelet instruerar mig och visar med pilar exakt vart jag ska ta vägen.

Skrivet av Keza:

Kom in hit för att kika på kommentarerna, det mest intressant med FZ.

Jag har aldrig brytt mig om recensioner, då det är vad EN person tycker. Och som oftast brukar falla väldigt kort, med många brister och okunskap.

Speciellt här på FZ.

Jag håller med om att man behöver samla många intryck, från olika personer, för att få en rättvis bild av ett spel. Alla har vi olika perspektiv och sätt att se på saken. Trist dock att du tycker vi dras med många brister och okunskap.

Ta inte detta allt för fel då jag säger detta till mina inkompitabla vänner som spelat mängder av RpG/MMO spel genom sina år men som ändå av någon anledning ska sitta som idioter och inte fatta hur dom enklaste sakerna fungerar.

" jag sitter här med grejer som inte jag vet hur jag ska använda på g av att ingen säger något och det gör mig sur"

För det första: Finns något som heter google?
Om du inte använder internet explorer utan tex firefox elr chrome som inte tar så mycket ram när det är uppe i bakgrunden så är det enkelt att tabba ur och leta fakta själv som 90% av AA folket gör.

Där av att vi (ja vi) inte orkar svara på alla dumma (ja rent ut av dumma) frågor som vi får ibland.

"Where is the special work bench for making kits elr work stations överhuvud taget för den delen"

Ja vad sägs om att trycka på "m" som betyder karta i detta och 80% andra mmo/rpg,s, Sen är det på höger sida en stapel med massa kryss, jag undrar vad dom gör? Trycker du på dom så tror jag det blinkar på kartan o se där, tittar jag lite längre ner så står det ju Spec.. work bench m.m.

Går du sedan dit där det blinkar på kartan så lovar jag dig att du hittar det du söker och behöver du hjälp så kanske det är time att sluta skriva i Yell elr Faction och i PM till någon ?

Förstår om ni frågar hur man craftar 4tr magic items men saker ni kan trycka på en knapp för att hitta själva o sen sitta o klaga över det. Seriöst nu. skärpning

Och reviewn är oxå lite hmm på.

Du spelade vad 1h in ? Tycker ni borde spela det minst i 2-3 dagar o testa pvp, open sea battle, trading, resa till pirat ön, resa till mitten ön, döda kraken, Göra BC o SM, Vara med på feeld battle i halcyona. Men inget skriver ni om det

Medlem

Själv kommer jag inte in i själva spelet för Hackshield kraschar mitt spel hela tiden.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Swedish_Gr3mlin:

Ta inte detta allt för fel då jag säger detta till mina inkompitabla vänner som spelat mängder av RpG/MMO spel genom sina år men som ändå av någon anledning ska sitta som idioter och inte fatta hur dom enklaste sakerna fungerar.

" jag sitter här med grejer som inte jag vet hur jag ska använda på g av att ingen säger något och det gör mig sur"

För det första: Finns något som heter google?

Bemödade inte läsa mer av det du skrev efter denna mening, för du har beviserligen inte läst Frosts text, trots att du svarar på den. Han skrev ju för bövelen att han googlade utan att finna svar.

Medlem

Jag hoppas ni släpper en till recension på detta. När ni kallar det ett "Hardcore MMO" och personen inte kan antingen läsa sig till hur man gör Trade Packs på google eller lista ut det genom kartfunktionen i spelet.... då är det tyvärr inte spelets fel. Det här spelet är inte WoW...

Medlem

Låter ju skitkul, ett asiatiskt grind-mmo av episka proportioner, med quests som kändes trötta för 15-år sedan. Där griefers, gankers och corpsecampers har fritt spelrum och det råder p2w or gtfo...

Nä, det låter riktigt riktigt ruttet.

Medlem
Skrivet av Kongen:

Jag hoppas ni släpper en till recension på detta. När ni kallar det ett "Hardcore MMO" och personen inte kan antingen läsa sig till hur man gör Trade Packs på google eller lista ut det genom kartfunktionen i spelet.... då är det tyvärr inte spelets fel. Det här spelet är inte WoW...

Quest chain för att få den lilla och stora farmen går ju igenom hur trade packs fungerar så jag kan inte förstå hur man kan missa det?

Medlem
Skrivet av raxogox:

Äsch, Spela Mortal Online om du vill lite Sandbox

Haha! Den var rolig den! Jahadu, haha, en riktig skojare dä... aha, du var seriös?

Skämt åsido, Mortal Online är ju knappt spelbart. Spelet har varit ute rätt länge och fortfarande inte tagit sig ur alpha-stadiet, praktiskt taget.

Det lilla jag provat av ArcheAge har trots grind ändå varit av kvalitet. Saker och ting funkar, inget känns särskilt ofärdigt, och som ny spelare är det trots allt mycket roligare att komma igång. Enda kritiken är väl att det dras med en hel del lag/delay i combat, men så är det med nästan varenda mmorpg vid launch.

Medlem
Skrivet av Chomag:

Låter ju skitkul, ett asiatiskt grind-mmo av episka proportioner, med quests som kändes trötta för 15-år sedan. Där griefers, gankers och corpsecampers har fritt spelrum och det råder p2w or gtfo...

Nä, det låter riktigt riktigt ruttet.

Inte mer grind än wow badge farm. Quests som du bara gör för att få levels när du inte har labor. det du kallar griefers/gankers/ är vad jag kallar open pvp, nått som togs bort från wow. Sen går det inte att corpsecampa heller, dör du spawnar du vid gy, där är du odödlig.

Men ja, det är ett spel där du kommer möta motgångar, jag gillar det, trött på wow stilen när du inte ens behöver anstränga dig för att få den bästa gearen i spelet.

Medlem

Efter att provat i princip vart enda större MMO sedan Everquest, så slängde jag mig över detta också, men ack så besviken jag vart.
Spelet var tveklöst det mest grindiga jag någonsin spelat. TERA kändes ogrindigt i jämförelse. Stridssystemet kändes extremt uråldigt, segt och bara rent dåligt.

F2P kan väl ses som en lång trial, men kändes mer som en lång fälla för att få dig att betala. För rätt tidigt inser man att skall man fortsätta så är det som gäller. Vilket inte är fel i sig, då jag hellre betalar en slant och spelar, men det kändes enormt mycket som falsk marknadsföring.

Kan väl se en viss tjusning i sandbox elementet där dom lyckats bättre än många andra, men det känns ändå inte som ett spel man vill fortsätta att spela efter den första helgen. Tyvärr. Trodde och hoppades mycket på Archage.

1
Skriv svar