Rosa bandet och exponering i media

Inaktiv
Rosa bandet och exponering i media

Varför är det så att Rosa bandet (Bröstcancer) får mer exponering i media trots att Prostatacancern drabbar fler män och dödar även fler?

Skrev en sammanfattning om det på: http://blogg.threezool.se/?p=874
för dom som vill läsa det i sin helhet.

Men sammanfattningsvis så förstår jag inte varför det skulle vara skillnad, båda cancertyperna drabbar personer beroende på kön, båda är minst lika allvarliga och ändå görs det skillnad?

Ta till exempel Rosa bandet galan på tv, varför inte inkludera prostatacancer forskningen där och dela lika mellan, så svårt kan det väll inte vara?

Medlem

Bröst gör sig bättre på bild helt enkelt.

Medlem

Går det inte i vartannat år då? Förra året var det väll bruna-bandet som var teh shit?


signatur

I'm a snake, follow me!

Inaktiv
Skrivet av SuperTank:

Går det inte i vartannat år då? Förra året var det väll bruna-bandet som var teh shit?

Rosa bandet galan har gått varje år sedan 04

Medlem

Den här diskussionen är såå 2007. Mustaschkampen går väl också varje år? Och såvitt jag vet så är det manliga motsvarigheten till Rosa Bandet kampanjen och syns mycket i media också?

Medlem

aah, Mustaschkampen heter det ja.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem
Skrivet av Fraizer:

Den här diskussionen är såå 2007. Mustaschkampen går väl också varje år? Och såvitt jag vet så är det manliga motsvarigheten till Rosa Bandet kampanjen och syns mycket i media också?

Stämmer, men Mustaschkampen tror jag inte får i närheten av lika mycket press som Rosa bandet får.

Dessutom så märker man ju av Rosa bandet kampanjen rejält när man t.ex går i butiker och köpcentrum, Mustaschkampen not so much.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Inaktiv
Skrivet av Rissan:
Skrivet av Fraizer:

Den här diskussionen är såå 2007. Mustaschkampen går väl också varje år? Och såvitt jag vet så är det manliga motsvarigheten till Rosa Bandet kampanjen och syns mycket i media också?

Stämmer, men Mustaschkampen tror jag inte får i närheten av lika mycket press som Rosa bandet får.

Dessutom så märker man ju av Rosa bandet kampanjen rejält när man t.ex går i butiker och köpcentrum, Mustaschkampen not so much.

Precis, hur många hade känt till det på rak arm jämfört med Rosa bandet?

Mitt problem ligger i exponering, inte att det finns för det visste jag redan, men alla gör inte det trotts att priostatacancer är farligare för män än va bröstcancer är för kvinnor.

Inaktiv

Varför ska tjejer ha ett rosa band då ?
Killar har ju en mustasch under näsan, och tjejer har sin mustasch lite längre ner ju,
och ibland har dom även mustasch under näsan dom också,
*ryser*
fast som tur är så är det oftast gammla kärringar som har mustasch,
där uppe alltså.

Medlem
Skrivet av ThreeZool:

Varför är det så att Rosa bandet (Bröstcancer) får mer exponering i media trots att Prostatacancern drabbar fler män och dödar även fler?

För att det alltid är mer synd om kvinnor, både i media och hos folk i allmänhet.

Jämlikhet är bara bra då det gynnar kvinnan.


signatur
Medlem

Det handlar nog bara om PR. Rosa bandet är en internationell företeelse, något liknande för blå bandet finns inte internationellt vad jag förstår. Jag tror också det har nåt att göra med att dels så skäms män för att prata om prostata-cancer, dels har det fram tills inte så länge sedan varit svårt att påvisa prostata-cancer på ett tidigt stadium och därför varit svårt att bota (eller försöka bota, alltså svårt att forska på).

Medlem
Skrivet av m0rfar:

Det handlar nog bara om PR. Rosa bandet är en internationell företeelse, något liknande för blå bandet finns inte internationellt vad jag förstår. Jag tror också det har nåt att göra med att dels så skäms män för att prata om prostata-cancer, dels har det fram tills inte så länge sedan varit svårt att påvisa prostata-cancer på ett tidigt stadium och därför varit svårt att bota (eller försöka bota, alltså svårt att forska på).

Det är ju precis därfär som det måste läggas minst lika mycket media uppmärksamhet på prostata cancer som på bröst cancer, så att mer män vågar prata om det samt att dra in pengar så att man kan forska och ta fram metoder så att man kan upptäcka och bota/behandla sjukdomen tidigare.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Blå bandet får i alla fall en massa smygreklam ute i livsmedelsbutikerna.

Medlem

bah orka, Om det funnits en stark rörelse ang prostatacancer så hade det fått mer medial uppmärksamhet.

Tror man att media jobbar pro bono så är det dags och vakna upp nu.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

1
Skriv svar