Robot
Project Cars

The Stig, community-feedback och laserscannade banor – Project Cars vänder sig till dem som tar racing på allvar. Och till gamepad-förarna. FZ har provkört ett ganska galet bilspel som vill vara alla till lags.

#project-cars, #gtr-2, #forza-motorsport-5, #gran-turismo-6, #slightly-mad-studios, #shift-2


Medlem
Project Cars

Hur kändes det jämfört med Assetto Corsa? Det är ju också gräsrotsfinansierat och early access, som jag tycker känns som en väldigt solid racingsimulator.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Känns mer GTR 2 än Forza? Låter bra i mina öron, hoppas de kan leverera.

Medlem

"till skillnad från TrackIR är det här en naturlig upplevelse"

Så TrackIR är inte en naturlig upplevelse? Efter hundratals flygtimmar med TrackIR, så kan jag bara anta att du endast använt det i en kvart, då det var ungefär så lång tid det tog för mig innan det kändes lika naturligt som att titta runt i verkligheten.

Medlem

Någon skillnad mellan ps4 vs xb1? (jag vill inte starta något krig, bara höra om det är någon skillnad)


signatur

Jäh!

Medlem
Skrivet av purjo:

Känns mer GTR 2 än Forza? Låter bra i mina öron, hoppas de kan leverera.

Tror nog detsamma. GTR är ju mer racingsim än vad Forza Motorsport är. Man är verkligen helt slut efter ett par varv i GTR. Inte riktigt samma ansträngning i Forza. Ska bli roligt. Har väntat på en riktig racingsim sen GTR.Synd bara att jag sålde mitt Fanatec-kit MVH Andreas

Redaktör
Skrivet av Tomten:

"till skillnad från TrackIR är det här en naturlig upplevelse"

Så TrackIR är inte en naturlig upplevelse? Efter hundratals flygtimmar med TrackIR, så kan jag bara anta att du endast använt det i en kvart, då det var ungefär så lång tid det tog för mig innan det kändes lika naturligt som att titta runt i verkligheten.

Med TrackIR står skärmen kvar på samma ställe, vilket inte är naturligt. I övrigt äger den.


signatur
Medlem

TrackIR är bra till flygspel, inte bilsim.


signatur

Jäh!

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Tomten:

"till skillnad från TrackIR är det här en naturlig upplevelse"

Så TrackIR är inte en naturlig upplevelse? Efter hundratals flygtimmar med TrackIR, så kan jag bara anta att du endast använt det i en kvart, då det var ungefär så lång tid det tog för mig innan det kändes lika naturligt som att titta runt i verkligheten.

Med TrackIR står skärmen kvar på samma ställe, vilket inte är naturligt. I övrigt äger den.

Ja, men det blir ju ändå samma effekt eftersom ögonen inte lämnar skärmen och effekten av rörelsen in game blir högre än den ditt huvud utger blir det aldrig jobbigt eller onatuligt att hålla dem kvar där. Nåja.

Skrivet av Chrester:

TrackIR är bra till flygspel, inte bilsim.

Det är ju exakt samma funktion som utförs. När du rör huvudet gör föraren/piloten det också. Hur menar du att det inte skulle fungera precis lika bra till bilspel?

Medlem
Skrivet av Chrester:

Någon skillnad mellan ps4 vs xb1? (jag vill inte starta något krig, bara höra om det är någon skillnad)

Ps4 1080p 30/60fps, Xbone 900p 30fps

Medlem
Skrivet av Gaara:
Skrivet av Chrester:

Någon skillnad mellan ps4 vs xb1? (jag vill inte starta något krig, bara höra om det är någon skillnad)

Ps4 1080p 30/60fps, Xbone 900p 30fps

Snälla, var får du "Xbone 900p 30fps" i från???

Bara att googla om du inte följt med, verkar som dom strävar efter 1080p/60fps på båda, men troligast att dom får sänka upplösningen för Xbox One, men att båda versionerna körs i 60fps.

Gissar, 60fps för båda versionerna, men högre upplösning för PS4-versionen.

Medlem
Skrivet av Spit:
Skrivet av Gaara:
Skrivet av Chrester:

Någon skillnad mellan ps4 vs xb1? (jag vill inte starta något krig, bara höra om det är någon skillnad)

Ps4 1080p 30/60fps, Xbone 900p 30fps

Snälla, var får du "Xbone 900p 30fps" i från???

Bara att googla om du inte följt med, verkar som dom strävar efter 1080p/60fps på båda, men troligast att dom får sänka upplösningen för Xbox One, men att båda versionerna körs i 60fps.

Gissar, 60fps för båda versionerna, men högre upplösning för PS4-versionen.

Det var inte fakta, det var en någon skämtsam gissning som grundar sig på tidigare spel där inte Xbox one orkat med samma settings Ps4 kör med.

Medlem

Testversionen man får om man subbade tidigt är suverän. Känns bättre än Assetto Corsa imo, men jag tycker om båda.

Medlem

Bra artikel! Jag uppskattar att du berättar så noggrant om omständigheterna kring test miljön! Alltså hur PR folket försökte påverka er, tummen upp! Mer sånt:)

Redaktör
Skrivet av Tomten:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Tomten:

"till skillnad från TrackIR är det här en naturlig upplevelse"

Så TrackIR är inte en naturlig upplevelse? Efter hundratals flygtimmar med TrackIR, så kan jag bara anta att du endast använt det i en kvart, då det var ungefär så lång tid det tog för mig innan det kändes lika naturligt som att titta runt i verkligheten.

Med TrackIR står skärmen kvar på samma ställe, vilket inte är naturligt. I övrigt äger den.

Ja, men det blir ju ändå samma effekt eftersom ögonen inte lämnar skärmen och effekten av rörelsen in game blir högre än den ditt huvud utger blir det aldrig jobbigt eller onatuligt att hålla dem kvar där. Nåja.

Det kändes udda i början att ha ögonen kvar på skärmen när man vred huvudet, Irl följer ju ögonen med huvudrörelsen om man t.ex. tittar ut i vänster sidoruta i en bil. Men det gick snabbt att lära sig, och nu har jag svårt för flygspel utan TrackIR - den är redigt bra. Men, Oculus Rift känns på det sättet naturlig eftersom det som ska finnas när man vrider skalle och ögon "normal" finns där, så att säga.


signatur
Medlem
Skrivet av Pjotor:

Hur kändes det jämfört med Assetto Corsa? Det är ju också gräsrotsfinansierat och early access, som jag tycker känns som en väldigt solid racingsimulator.

har haft tillgång till Pcars i säkert 2 år nu, och det går inte att jämnföra med assetto corsa i nuläget. Pcars har väldigt dålig FFB känsla samt extremt konstig bilfysik på skrämmande många bilar. inget färdigt spel på långa vägar. har tyvärr tappat hoppet helt.
har över hundra timmar speltid i båda spelen, och avråder alla att köpa Pcars i nuläget iallfall, vi får hoppas att de fixar till spelet.

Medlem
Skrivet av storgurkan:

har haft tillgång till Pcars i säkert 2 år nu, och det går inte att jämnföra med assetto corsa i nuläget. Pcars har väldigt dålig FFB känsla samt extremt konstig bilfysik på skrämmande många bilar. inget färdigt spel på långa vägar. har tyvärr tappat hoppet helt.
har över hundra timmar speltid i båda spelen, och avråder alla att köpa Pcars i nuläget iallfall, vi får hoppas att de fixar till spelet.

Låter skrämmande likt Shift2 - bilarna i standardskick var så konstiga i uppförande att ingen bilbesiktning i världen skulle släppt igenom dom.

Men efter rejäl uppgradering började det bli hyfsat - man kunde styra och bilen svarade någorlunda normalt - inte som en bil med styrleder som skulle bytts för evigheter sedan.

Men uppförande på bana blev aldrig normalt beteende i Shift2.

Skit också - är det GT 7 vi skall hoppas på då, eller?

Alla verkar lägga allt krut på grafik, autentiska bilmodeller - och sedan skiter man i resten om det är arkad. Namedropping av bilmodeller verkar hetare än faktisk körkänsla och spännande upplägg så man vill avancera i karriären.

För min del skiter jag i om bilen är noname.

Medlem
Skrivet av LariosoDog:
Skrivet av storgurkan:

har haft tillgång till Pcars i säkert 2 år nu, och det går inte att jämnföra med assetto corsa i nuläget. Pcars har väldigt dålig FFB känsla samt extremt konstig bilfysik på skrämmande många bilar. inget färdigt spel på långa vägar. har tyvärr tappat hoppet helt.
har över hundra timmar speltid i båda spelen, och avråder alla att köpa Pcars i nuläget iallfall, vi får hoppas att de fixar till spelet.

Låter skrämmande likt Shift2 - bilarna i standardskick var så konstiga i uppförande att ingen bilbesiktning i världen skulle släppt igenom dom.

Men efter rejäl uppgradering började det bli hyfsat - man kunde styra och bilen svarade någorlunda normalt - inte som en bil med styrleder som skulle bytts för evigheter sedan.

Men uppförande på bana blev aldrig normalt beteende i Shift2.

Skit också - är det GT 7 vi skall hoppas på då, eller?

Alla verkar lägga allt krut på grafik, autentiska bilmodeller - och sedan skiter man i resten om det är arkad. Namedropping av bilmodeller verkar hetare än faktisk körkänsla och spännande upplägg så man vill avancera i karriären.

För min del skiter jag i om bilen är noname.

Nej detta är vad vi ska sikta mot om man gillar riktig racing simulator. Asetto Corsa!


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem

:/

Skrivet av LariosoDog:
Skrivet av storgurkan:

har haft tillgång till Pcars i säkert 2 år nu, och det går inte att jämnföra med assetto corsa i nuläget. Pcars har väldigt dålig FFB känsla samt extremt konstig bilfysik på skrämmande många bilar. inget färdigt spel på långa vägar. har tyvärr tappat hoppet helt.
har över hundra timmar speltid i båda spelen, och avråder alla att köpa Pcars i nuläget iallfall, vi får hoppas att de fixar till spelet.

Låter skrämmande likt Shift2 - bilarna i standardskick var så konstiga i uppförande att ingen bilbesiktning i världen skulle släppt igenom dom.

Men efter rejäl uppgradering började det bli hyfsat - man kunde styra och bilen svarade någorlunda normalt - inte som en bil med styrleder som skulle bytts för evigheter sedan.

Men uppförande på bana blev aldrig normalt beteende i Shift2.

Skit också - är det GT 7 vi skall hoppas på då, eller?

Alla verkar lägga allt krut på grafik, autentiska bilmodeller - och sedan skiter man i resten om det är arkad. Namedropping av bilmodeller verkar hetare än faktisk körkänsla och spännande upplägg så man vill avancera i karriären.

För min del skiter jag i om bilen är noname.

det finns just nu många bra bil sims ute (assetto corsa, Rfactor etc) men jag tror aldrig att Pcars kommer bli ihåg kommet som en racingsimulator utan mer något mitt mellan arkad och sim. det kallas på olika forum för "floating car simulator", de har fortfarande stora problem med att bilarna känns som att de flyter omkring, och jag tror aldrig de kommer få bort den känslan tyvärr. om du vill ha ett riktigt bra sim spel så kolla in assetto corsa, det är väll den närmsta konkurrenten som kör brallorna av Pcars på alla sätt

Medlem

Jag tillhör inte PC-spelarna dock - bara 360 eller ev. PS4 om det kommer något roligt.

tack storgurkan och ivanhoe.

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Hur kändes det jämfört med Assetto Corsa? Det är ju också gräsrotsfinansierat och early access, som jag tycker känns som en väldigt solid racingsimulator.

Corsa har inte fartkänsla. Sorry, men så är det.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Pjotor:

Hur kändes det jämfört med Assetto Corsa? Det är ju också gräsrotsfinansierat och early access, som jag tycker känns som en väldigt solid racingsimulator.

Corsa har inte fartkänsla. Sorry, men så är det.

Det kan jag hålla med om, men för mig är fysik känslan och FFB viktigare än fartkänslan, bara en vanesak. + att de håller på att uppgradera stora delar av grafikmotorn som säkert kan få bukt på en del av problemet

1
Skriv svar