GTA V – jämför grafiken mellan Xbox One och PS4

Robot
GTA V – jämför grafiken mellan Xbox One och PS4
Medlem
GTA V – jämför grafiken mellan Xbox One och PS4

Det enda som jag ser är att xb1 är något mörkare.Eller är det bara jag?

Medlem
Skrivet av freakball:

Det enda som jag ser är att xb1 är något mörkare.Eller är det bara jag?

Tänkte precis säga detsamma.


signatur

I drank what?

Medlem

Xbox har alltid varit lite mörkare än Playstation vad jag sett - så även här. Playstation är som lite högre brightness. X1 lägre brightness, men lite högre kontrast.

Har efterfrågat att Xbox skulle ha hela anpassade kontroller för brightness/contrast/färgmättnad osv som vanlig dvd-spelare har. Har aldrig riktigt gillat bilden från xbox.

Men måste erkänna att X1 har mer klarhet i bilden. Motorn verkar bättre optimerad för X1.

Som lite grynighet över PS4, vilken delvis kan vara pga lite ljusare bild. Det blir samma effekt på vilken video som helst, om man ökar brightness.

Synd att X1 har sådana hårdvaruproblem. Det enda jag sett av det på PS4 på PS-forumet är Ubisoft som haft problem med en felkod från sina spel - som de deklarerat att de jobbar på.

Medlem

Håller med Xb1 lite mörkare med kanske mer synligare texturer, eller om det är ps4 som är ljusare och suddar då ut texturerna en gnutta. Hugget som stucket liksom.


signatur

Jäh!

Medlem
Skrivet av freakball:

Det enda som jag ser är att xb1 är något mörkare.Eller är det bara jag?

http://www.neogaf.com/forum/showpost.php?p=136529026&postcoun...

Edit: Det hade varit bra med en video som jämför annat än mellansekvenser.

Medlem

Xbox har alltid sett up som TV apparaters presets i affären.

Medlem

Hade tänkt att köpa PS4-versionen men efter att ha sett hur Rockstar återigen missköter sig totalt mot PC-spelarna så skiter jag i det. För de som inte vet så har de bestämt att använda ett extremtkopieringsskydd som försämrar prestandan, d.v.s sänker din framerate. Som om inte detta var nog har de dessutom släppt en "uppdatering" till San Andreas på Steam nyligen som tar bort 17 låtar från radion från alla kunder som redan köpt spelet!! Den så kallade "uppdateringen" tar dessutom bort möjligheten att spela i upplösningen 1920x1080!! (försöker de tvinga dig till Xbox360 HD-versionen för att få spela i HD?!)

Nä fyfan. Möjligen blir det ett begagnat ex. av spelet på sikt...

Medlem

Ser ingen skillnad i den filmen

Medlem

Ljus och mörker beror väl hur bildinställningarna på konsolen är satta.

Medlem
Skrivet av Swedenrock:

Ljus och mörker beror väl hur bildinställningarna på konsolen är satta.

Finns det såna? Trodde man bara kunde ställa in upplösning, aspect ratio och färgrymd (som kanske påverkar iofs?).

Medlem

Visa PC för fasen!

Medlem

30 fps minor race!
2 månader kvar till det "riktiga" släppet... mumma!

Medlem

PS4-versionen har mer gräs om det är någon som gillar det.

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2014-gta-5-n...

Medlem

Jag tycker det var mer naturligare ljus på X1 och bättre.

Medlem

Håller med några utav de övriga, det mer mörka från xbox-one klippen får spelet att se mer levande ut imo.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av LariosoDog:

Xbox har alltid varit lite mörkare än Playstation vad jag sett - så även här. Playstation är som lite högre brightness. X1 lägre brightness, men lite högre kontrast.

Har efterfrågat att Xbox skulle ha hela anpassade kontroller för brightness/contrast/färgmättnad osv som vanlig dvd-spelare har. Har aldrig riktigt gillat bilden från xbox.

Men måste erkänna att X1 har mer klarhet i bilden. Motorn verkar bättre optimerad för X1.

Som lite grynighet över PS4, vilken delvis kan vara pga lite ljusare bild. Det blir samma effekt på vilken video som helst, om man ökar brightness.

Synd att X1 har sådana hårdvaruproblem. Det enda jag sett av det på PS4 på PS-forumet är Ubisoft som haft problem med en felkod från sina spel - som de deklarerat att de jobbar på.

Hårdvaruproblem? Källa till dessa? Ps4an har inte varit besparad fårn hårdvaruproblem den heller faktiskt.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Tycker skillnaden är extremt liten. Jag tycker att Xbox One har något bättre dynamik i färgerna. PS4:an ser lite urvattnad ut. I övrigt kan jag inte se nån skillnad.

Medlem

Lite mer färgtryck i Xbone versionen, drar lite mer åt mörkare hållet ljusmässigt vilket lurar ögat på djuphet. Bara att kalibrera i game-menyn och sedan dra upp färgen några steg på sin TV för samma effekt.

Antingen så är Xbox One för övermättat i färgerna eller så ska det vara så. Om jag får gissa så har Microsoft valt att kalibrera färgerna en aning starkare på Xbox för lite mer dynamik. Detta är ju inget nytt dock!

Medlem

Men vad är det som händer?! Är internet överens? Så kan vi ju inte ha det, så därför tycker jag GTA V ser bäst ut på gamecube! Bättre dynamik och ljussättning

Medlem

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2014-gta-5-n...

Medlem
Skrivet av laxan96:

Jag tycker det var mer naturligare ljus på X1 och bättre.

Skrivet av radiuz:

Lite mer färgtryck i Xbone versionen, drar lite mer åt mörkare hållet ljusmässigt vilket lurar ögat på djuphet. Bara att kalibrera i game-menyn och sedan dra upp färgen några steg på sin TV för samma effekt.

Skrivet av Emret:

Tycker skillnaden är extremt liten. Jag tycker att Xbox One har något bättre dynamik i färgerna. PS4:an ser lite urvattnad ut. I övrigt kan jag inte se nån skillnad.

Titta på länken jag visade ovan. Xbox skickar ut felaktiga värden när det gäller färger. Vid en första anblick kan det se bättre ut (någon ovan nämnde mycket riktigt TV-apparater hos handlare) men detaljer försvinner.

Problemet med bilden hos Xbox är att mörka färger blir svarta - detta går inte att åtgärda hur mycket man än "vrider" på TV-inställningarna. Skickas någon del av bilden ut som svart istället för en mörk färg går det inte att ställa in en TV så att den korrekta färgen syns igen.

Medlem

Om ni ändrar till Full Range RGB Hdmi på Ps4:an i videoinställningarna så får ni samma svärta och färgåtergivning som xbox, men har tvn inte stöd för detta så kommer inte skuggor att visas på rätt sätt.


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem

Tyckte att Xbox One versionen såg bäst ut. Slipper diset som Rockstar använder. Klarare och mer levande färger och något bättre struktur.


signatur

Acta Non Verba - Verba Non Acta

Medlem
Skrivet av Dumlen:

Hårdvaruproblem? Källa till dessa? Ps4an har inte varit besparad fårn hårdvaruproblem den heller faktiskt.

Kollar här varje dag sedan två månader ung:
http://forums.xbox.com/xbox_forums/xbox_support/xbox_one_supp...

Allt möjligt med väsninga fläktar, BD som krånglar - för att senare helt sluta funka. Först med enskilda spel, sedan med allt - men oftast funkar dvd osv. Folk får refurbished enhet tillbaks med samma eller värre problem. De har flera maskiner i samma hushåll med samma problem.

Det känns lite mer är vad man kan förvänta sig av barnsjukdomar efter ett år på marknaden. Skrämmer verkligen - då just konsoll skall vara mindre problem än dator då hårdvara är densamma som utvecklare kör på. Men det hjälper just inte om hårdvaran är paj i sig.

Kollat PS forum också som jag nämnde. Inga sådana sad stories vad jag sett. Mest spelberoende som detta med Ubisoftgrejerna - vilket i sig inte är så kul - men hårdvaran känns mer stabil, vad jag sett utifrån forumen.

Microsoft har ju inte samma genuina erfarenhet av hårdvara som Sony har. Det är väl det som lyser igenom en del.

Microsoft kan OS bättre, vilket i sin tur syntes på PS3 bl.a. Men ändå detta kocko problem efter en uppdatering med BD som slutade funka.

Bränna 4000 spänn för att bli förbannad och skicka grejer fram och tillbaks är ju inte grejen riktigt. Gått bra med PS3 och 360, men nextgen känns lite osäkert. Har de tvingats ta fram detta på för kort tid - är känslan man får.

Och mörkertalet - hur många verkliga problem motsvarar varje inlägg som letar sig till forumet?
Är det 1000, eller 100 000?

Just nu är jag glad att alla spel av värde kommer till Xbox360 också, i stort sett. Får väl se 2015 vad som händer. Inget måste ha än.

FC4 till 360 blir det förmodligen.

1
Skriv svar