Rösta fram Minecraft som tidernas kulturhändelse

Robot
Rösta fram Minecraft som tidernas kulturhändelse

Röda Rummet, Pippi Långstrump eller... Minecraft? Du bestämmer!


Rösta fram Minecraft som tidernas kulturhändelse

På ett sätt "ja"; på ett sätt "nej". Ja - på det sätt att det är en ny tidsålder och att detta spel passar dagens unga; Nej - på det sätt att det riskerar att urholka "kulturhändelser" med produkter som kanske är borta inom kort.

Men, nu har det ändå hängt med ganska länge, så why not


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skägg.
10 Chambers

En internetomröstning... vänta tills Reddit får reda på det här!


signatur
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

En internetomröstning... vänta tills Reddit får reda på det här!

Då jäklar.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

inget roligt med minecraft nu när microsoft har slagit klorna i det.

Medlem

Inget illa om Minecraft ... men nej. Bara nej.

Å andra sidan är det så jag känner inför en massa alternativ på listan. Om Zlatans självbiografi eller Expedition Robinson vinner så migrerar jag söderut någonstans.

Medlem

Tycker ändå Minecraft kan platsa in. Är personligen inget större fan av Minecraft själv och väldigt kulturtrogen person.

Minecraft är dock något av den största kulturhändelse sverige har producerat på senare tid. Det är alltså ett av de största PC-spel som släppts, som tog Sverige på indie-kartan, skapat populärkultur och gjort Mojang till världsstjärnor. Det borde väl faktiskt vara rimligt att jämföra med Abba, fast för 2000-talet.

Dock säger jag inte med det att det nödvändigtvis borde vinna. Men att det inte skulle få ett starkt erkännande i röstningen känns väl helt fel? Som att man då inte erkänner att spel kan ha ett kulturellt bidrag, vilket de absolut har!

Om man tycker Stieg Larsson, Abba, Pippi eller liknande får klassas som kultur vill jag höra mycket bra argument för att Minecraft inte skulle vara det.

Medlem

Jag har inga problem med att Minecraft är med på listan som sådan. Det är bara tanken på att spelet skulle kunna veta om lite gamers mobiliserade sig som jag har svårt för.

Medlem

”Pippi Långstrump” — Astrid Lindgren
”Fem myror är fler än fyra elefanter" — Brasse Brännström, Magnus Härenstam och Eva Remaeus
”Bamse" — Rune Andréasson
”Nilecity 105,6" — Killinggänget
P3 Dokumentär

Blev då min lista. P3 dokumentär är ju dögrymt att lyssna när tiden går sakta på jobbet.

Minecraft känner man ingenting för. Är nog ingen i mina kretsar som ens pysslar med det där.
Lego har man allt gnagat och byggt under det lilla livet, som ung, men inget i tetrismiljö i något spel iaf.
Stringhyllan m.m. fanns ju också där, visst har man två stycken men... äre verkligen en sån enorm grej? Äh.

Medlem

Minecraft är liksom virtuellt lego, men då skulle jag snarare sätta lego över det.

Kultur är inte så väldans definierbart, så jag tror inte ens jag skulle kunna klara av att göra en topplista - det finns för mycket bra man sett genom åren.

Minecraft är underbart, men jag röstar på Julmust.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Zero303:

inget roligt med minecraft nu när microsoft har slagit klorna i det.

minecraft är fortfarande roligt, dock självklart förstår jag att man känner sig negativ när microsoft äger märket nu men vi får väl se om dom kommer förstöra spelet eller om dom kommer låta spelet vara som det är utan dlcer m.m för då kommer till och med jag sluta spelaminecraft som jag annars spelat sedan tidig alpha

Medlem

Gick på ögonblickskänsla över vad som haft störst inflytande på Sverige:

Fucking Åmål — Lukas Moodysson
Nilecity 105,6 — Killinggänget
Bathory — Bathory
Millenniumtrilogin — Stieg Larsson
Sällskapsresan — Lasse Åberg

Medlem

Pippi, hands down. Men då är man ju såklart uppväxt med Pippi, så det ligger varmt om hjärtat. Och Bamse såklart!

Resten är väl fint det med, har ingen koll alls på varken litteratur eller tant musik.

dmn
Medlem
Skrivet av Pettor:

Det borde väl faktiskt vara rimligt att jämföra med Abba, fast för 2000-talet.

Förutom att Abba inte var ett one-hit-wonder, som Mojang.

Skrivet av Traveller in time:

Minecraft är underbart, men jag röstar på Julmust.

Skål på det!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jussi
Pippi
Jazz på svenska
ABBA

Kulturhändelser som fortfarande håller i sej. Även internationellt. Inte Jazz på svenska kanske, men ack så bra ändå.
Minecraft har jag inte provat. Många finner det säkert underhållande. Frågan är om många efter 30 år fortfarande spelar det. Jussi, ABBA och Pippi lyssnas och tittas det fortfarande friskt på runt om i världen.

Medlem

Oh, shit. Bathory var med på listan. Fett förvånad. O:

Medlem
Skrivet av Morknox:

Oh, shit. Bathory var med på listan. Fett förvånad. O:

haha men va? nu blev jag förvånad med O.o

KoP
Medlem
Skrivet av zliddret:
Skrivet av Zero303:

inget roligt med minecraft nu när microsoft har slagit klorna i det.

minecraft är fortfarande roligt, dock självklart förstår jag att man känner sig negativ när microsoft äger märket nu men vi får väl se om dom kommer förstöra spelet eller om dom kommer låta spelet vara som det är utan dlcer m.m för då kommer till och med jag sluta spelaminecraft som jag annars spelat sedan tidig alpha

Det fanns ju redan dlc till MC innan MS slog klorna i det. Typ som skins och nya texturepack för en liten slant (iaf på konsol).

Medlem
Skrivet av KoP:
Skrivet av zliddret:
Skrivet av Zero303:

inget roligt med minecraft nu när microsoft har slagit klorna i det.

minecraft är fortfarande roligt, dock självklart förstår jag att man känner sig negativ när microsoft äger märket nu men vi får väl se om dom kommer förstöra spelet eller om dom kommer låta spelet vara som det är utan dlcer m.m för då kommer till och med jag sluta spelaminecraft som jag annars spelat sedan tidig alpha

Det fanns ju redan dlc till MC innan MS slog klorna i det. Typ som skins och nya texturepack för en liten slant (iaf på konsol).

Finns inte till pc ännu så jag är nöjd skulle dock bojkotta allt med minecraft om microsoft får för sig att dom vill släppa dlcer till pc versionen för det kommer bli sjuka saker då garanterat, man måste väl betala 200 kronor för att få bygga nether portalen om man vill kunna brygga potions

Medlem
Skrivet av dmn:
Skrivet av Pettor:

Det borde väl faktiskt vara rimligt att jämföra med Abba, fast för 2000-talet.

Förutom att Abba inte var ett one-hit-wonder, som Mojang.

Nu är det väl en väldigt konstig jämförelse kan jag tycka och egentligen helt irrelevant för diskussionen. Tycker du Lego räknas som ett one-hit wonder också? Eller är spelföretag direkt jämförbara med artister, eller är artister alltid direkt jämförbara med andra artister?

Minecraft lever ju sitt eget liv där det byggs på, utvecklas, skapar följare, konferenser osv. Alltså en kulturhändelse.

Att applicera en så enkel regel som "one-hit" wonder på en skapelse för att se om det är kultur eller inte blir helt felvänt.

1
Skriv svar