Carmack: "VR är som en religiös upplevelse"

Robot
Carmack: "VR är som en religiös upplevelse"
Medlem
Carmack: "VR är som en religiös upplevelse"

Aww, läst så mycket politik debatter senaste dagarna så hoppades det här var en video-intervju.

Skägg.
10 Chambers

Och Carmack är guden!


signatur
Skribent

Jag har väntat på det här sedan jag testade virtual reality under en spelmässa i Borås på 90-talet. Carmack, rädda mig från verkligheten nu!!!


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Religiös upplevelse? det låter inget vidare, mina religiösa(frustrerande) upplevelser brukar ringa på dörren i form av Jehovas

Medlem

VR är faktiskt som en religiös upplevelse - det känns helt fantastiskt att leva sig in i, och är naturligtvis inte på riktigt.

Medlem

Kanske något Carmack kommer integrera i kommande doom?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Medlem

VR rockar. Har haft fantastiskt kul med O.R
En av de roligare sakerna som jag konstant återkommer till är Radial-G: Racing Evolved. Funkar kanon med O.R!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Medlem

Tja, många vill ju tvinga en att tycka att det är fantastiskt med VR så där påminner det ju om en religion...


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem
Skrivet av Propy:

Tja, många vill ju tvinga en att tycka att det är fantastiskt med VR så där påminner det ju om en religion...

Har aldrig varit med någon som tvingat dig att tycka att det är fantastiskt - dock har de påståt (inklusiv jag) att det är det. Man kan ju knappast tvinga någon att gilla något.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Det är lite jobb kvar med att motverka åksjuketendensen, men upplevelsen är likväl härlig. Kan inte vänta på att få flyga Parrot Bebop med O.R.

Medlem

Ledsen alla ni som tror att VR kommer att bli det nya, det kommer inte att hända. VR kommer att sluta som en nish, en liten branch för dom riktigt hängivna fansen. Det kanske kommer sälja bra till en början, men det kommer inte hålla i sig.

Anledningen till detta är att det för "krångligt". En familj vill inte sätta sig i soffan och trycka på sig 3-4 VR-headsets när de ska spela tillsammans eller titta på film.

Jämför detta med 3D-TV. Det var ett jävla liv för ett par år sedan, alla har 3D på sin hemma-TV men ingen använder det. Flera TV-tillverkade har börjat tillverka TV utan 3D. Det finns helt enkelt en för liten efterfrågan. Ett bra exempel är LGs 55" OLED EC93. Den har allt, förutom 3D.

eld
Medlem
Skrivet av Nabyran:

Ledsen alla ni som tror att VR kommer att bli det nya, det kommer inte att hända. VR kommer att sluta som en nish, en liten branch för dom riktigt hängivna fansen. Det kanske kommer sälja bra till en början, men det kommer inte hålla i sig.

Anledningen till detta är att det för "krångligt". En familj vill inte sätta sig i soffan och trycka på sig 3-4 VR-headsets när de ska spela tillsammans eller titta på film.

Jämför detta med 3D-TV. Det var ett jävla liv för ett par år sedan, alla har 3D på sin hemma-TV men ingen använder det. Flera TV-tillverkade har börjat tillverka TV utan 3D. Det finns helt enkelt en för liten efterfrågan. Ett bra exempel är LGs 55" OLED EC93. Den har allt, förutom 3D.

Tänk åtminstone några centimeter utanför lådan.

VR-tekniken utvecklas konstant och blir mer och mer diskret, likt hur alla går runt med en superdator+kamera+telefon i fickan nuförtiden. Någonstans i framtiden så är vr-lösningen lika lätt som att ta på sig ett par glasögon.

En teknik som kan få en familj att mötas tillsammans i samma rum och sätta sig framför en virtuell tv när dom bor långt bort från varandra, hur har du tänkt att nuvarande teknik ska lösa det utan att fysiskt få alla på samma plats vid samma tidpunkt?

Sen har vi ju möjligheterna att ha gigantiska privata virtuella skärmar vart du vill med augmented reality, som på tåg eller bussen, detta kan heller inte göras utan VR.

Sen har vi det uppenbara: att förflytta dig själv till platser där människan inte kan existera.

VR finns i framtiden för att det inte finns några alternativ, det går inte att göra saker på andra sätt.

Medlem
Skrivet av eld:
Skrivet av Nabyran:

Ledsen alla ni som tror att VR kommer att bli det nya, det kommer inte att hända. VR kommer att sluta som en nish, en liten branch för dom riktigt hängivna fansen. Det kanske kommer sälja bra till en början, men det kommer inte hålla i sig.

Anledningen till detta är att det för "krångligt". En familj vill inte sätta sig i soffan och trycka på sig 3-4 VR-headsets när de ska spela tillsammans eller titta på film.

Jämför detta med 3D-TV. Det var ett jävla liv för ett par år sedan, alla har 3D på sin hemma-TV men ingen använder det. Flera TV-tillverkade har börjat tillverka TV utan 3D. Det finns helt enkelt en för liten efterfrågan. Ett bra exempel är LGs 55" OLED EC93. Den har allt, förutom 3D.

Tänk åtminstone några centimeter utanför lådan.

VR-tekniken utvecklas konstant och blir mer och mer diskret, likt hur alla går runt med en superdator+kamera+telefon i fickan nuförtiden. Någonstans i framtiden så är vr-lösningen lika lätt som att ta på sig ett par glasögon.

En teknik som kan få en familj att mötas tillsammans i samma rum och sätta sig framför en virtuell tv när dom bor långt bort från varandra, hur har du tänkt att nuvarande teknik ska lösa det utan att fysiskt få alla på samma plats vid samma tidpunkt?

Sen har vi ju möjligheterna att ha gigantiska privata virtuella skärmar vart du vill med augmented reality, som på tåg eller bussen, detta kan heller inte göras utan VR.

Sen har vi det uppenbara: att förflytta dig själv till platser där människan inte kan existera.

VR finns i framtiden för att det inte finns några alternativ, det går inte att göra saker på andra sätt.

Tycker du det känns realistiskt att tro att folk kommer sitta med ett OR -visir på sig på bussen? Nej, jag håller med Nabyran. Detta blir en nischad produkt. Kan inte tänka mig att sätta mig att titta på en film med ett par kompisar på det sättet. Du blir ju av med det sociala. Sen att det är krångligt är en annan sak som kommer att hindra en del från att använda det.

Kul i början, men sen orkar man inte.

Sen är det väl du som inte tänker utanför lådan när du säger att det inte finns några alternativ...


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem
Skrivet av eld:
Skrivet av Nabyran:

Ledsen alla ni som tror att VR kommer att bli det nya, det kommer inte att hända. VR kommer att sluta som en nish, en liten branch för dom riktigt hängivna fansen. Det kanske kommer sälja bra till en början, men det kommer inte hålla i sig.

Anledningen till detta är att det för "krångligt". En familj vill inte sätta sig i soffan och trycka på sig 3-4 VR-headsets när de ska spela tillsammans eller titta på film.

Jämför detta med 3D-TV. Det var ett jävla liv för ett par år sedan, alla har 3D på sin hemma-TV men ingen använder det. Flera TV-tillverkade har börjat tillverka TV utan 3D. Det finns helt enkelt en för liten efterfrågan. Ett bra exempel är LGs 55" OLED EC93. Den har allt, förutom 3D.

Tänk åtminstone några centimeter utanför lådan.

VR-tekniken utvecklas konstant och blir mer och mer diskret, likt hur alla går runt med en superdator+kamera+telefon i fickan nuförtiden. Någonstans i framtiden så är vr-lösningen lika lätt som att ta på sig ett par glasögon.

En teknik som kan få en familj att mötas tillsammans i samma rum och sätta sig framför en virtuell tv när dom bor långt bort från varandra, hur har du tänkt att nuvarande teknik ska lösa det utan att fysiskt få alla på samma plats vid samma tidpunkt?

Sen har vi ju möjligheterna att ha gigantiska privata virtuella skärmar vart du vill med augmented reality, som på tåg eller bussen, detta kan heller inte göras utan VR.

Sen har vi det uppenbara: att förflytta dig själv till platser där människan inte kan existera.

VR finns i framtiden för att det inte finns några alternativ, det går inte att göra saker på andra sätt.

Jag tycker att du slår huvudet på spiken i din sista mening. VR är fortfarande i framtiden. Den teknik som finns idag (Oculus mm) kommer inte att vara tillräckligt. En hel familj kommer inte köpa 5-6 VR-headsets för att träffar virtuellt när de lika gärna kan köra en skypekonferens med webbkameran i sin telefon/surftplatta som de redan har.

För att det skulle vara rimligt så måste tekniken bli billig och väldigt lätt att använda, iPhone är ett bra exempel på hur enkelheten vinner över allt annat.

Tror inte heller att augmented reality på tåget eller i bussen är någonting som kommer användas av den stora massan, därav kommer detta att bli en nishad marknad.

Medlem

Om mannen, maskinen, AI:n som är John Carmack säger det så är det den objektiva sanningen!

eld
Medlem
Skrivet av Nabyran:

Jag tycker att du slår huvudet på spiken i din sista mening. VR är fortfarande i framtiden. Den teknik som finns idag (Oculus mm) kommer inte att vara tillräckligt. En hel familj kommer inte köpa 5-6 VR-headsets för att träffar virtuellt när de lika gärna kan köra en skypekonferens med webbkameran i sin telefon/surftplatta som de redan har.

För att det skulle vara rimligt så måste tekniken bli billig och väldigt lätt att använda, iPhone är ett bra exempel på hur enkelheten vinner över allt annat.

Tror inte heller att augmented reality på tåget eller i bussen är någonting som kommer användas av den stora massan, därav kommer detta att bli en nishad marknad.

Först säger du att det är en niché och sedan säger du att tekniken inte är där.

Telefonen som smartphone vart ju en niché enda fram tills iphone, det var när tekniken klickade och allt föll på plats som det blev populärt för alla och inte bara affärsfolk att köpa en smartphone.

Tänk på att familjen som inte vill köpa nån framtida device valde att köpa smartphones när dom redan hade mobila telefoner, och när dom köpte mobiler redan hade vanliga telefoner att prata genom.

Dom kommer nog inte köpa nuvarande oculus men dom köpte även inte mobilen när den vart stor som en tegelsten.

Spel är också roligt nog något som har gått från att vara en otrolig niché, lika så datorer, lika så internet.

Dagens oculus (som inte ens är den marknadsfärdiga oculus) har bra respons, börjar få bra upplösning, och har hårdvaran i datorn för att skapa miljöerna som inte är polygon-vr från 90-talet.

Det är tillräckligt fantastiskt för att få pc-spelarna att börja köpa det, så ge det 20 år och se hur vi kan få tekniken att vara lika krångligt att ta på sig ett par hörlurar och projicera bilden rakt på näthinnan.

Alla drömmer om ett holodeck, större delen av vår kultur består av att drömma sig bort till andra platser, det finns inte något som pekar emot det hela.

eld
Medlem
Skrivet av Propy:

Tycker du det känns realistiskt att tro att folk kommer sitta med ett OR -visir på sig på bussen? Nej, jag håller med Nabyran. Detta blir en nischad produkt. Kan inte tänka mig att sätta mig att titta på en film med ett par kompisar på det sättet. Du blir ju av med det sociala. Sen att det är krångligt är en annan sak som kommer att hindra en del från att använda det.

Lika lite som att jag tror att folk vill sitta med en crt i fickan på bussen, tur att tekniken fortsatte va?

Medlem
Skrivet av Nabyran:

Ledsen alla ni som tror att VR kommer att bli det nya, det kommer inte att hända. VR kommer att sluta som en nish, en liten branch för dom riktigt hängivna fansen. Det kanske kommer sälja bra till en början, men det kommer inte hålla i sig.

Anledningen till detta är att det för "krångligt". En familj vill inte sätta sig i soffan och trycka på sig 3-4 VR-headsets när de ska spela tillsammans eller titta på film.

Jämför detta med 3D-TV. Det var ett jävla liv för ett par år sedan, alla har 3D på sin hemma-TV men ingen använder det. Flera TV-tillverkade har börjat tillverka TV utan 3D. Det finns helt enkelt en för liten efterfrågan. Ett bra exempel är LGs 55" OLED EC93. Den har allt, förutom 3D.

Jag kan nog tänka mig att VR kommer sälja och överleva genom konsol och PC spelandet, men inte så mycket till något annat, då krävs det nog Justin Bieber eller dubstep reklam, eller att ha med VR i idol, så kanske dom klarar sig :P.

Medlem
Skrivet av Nabyran:

Jag tycker att du slår huvudet på spiken i din sista mening. VR är fortfarande i framtiden. Den teknik som finns idag (Oculus mm) kommer inte att vara tillräckligt. En hel familj kommer inte köpa 5-6 VR-headsets för att träffar virtuellt när de lika gärna kan köra en skypekonferens med webbkameran i sin telefon/surftplatta som de redan har.

För att det skulle vara rimligt så måste tekniken bli billig och väldigt lätt att använda, iPhone är ett bra exempel på hur enkelheten vinner över allt annat.

Tror inte heller att augmented reality på tåget eller i bussen är någonting som kommer användas av den stora massan, därav kommer detta att bli en nishad marknad.

Det är väl lite på definitionen av nisch det hänger. Kallar du PC-spel en nisch? Det är i alla fall inget som en familj ägnar sig åt. Det är istället de spelintresserade familjemedlemmarna som hittar dit. Trots det är marknaden relativt enorm.

Jag tror det är där VR kommer hamna. För att inte tala om dess applikation inom andra fält. Arkitektur, medicin, utbildning. Intresset är beviserligen enormt. Det känns på något vis som att du antyder att VR inte kommer vara stort förän varenda svenssonmar med sig ett HMD, eller åtminstone ha ett liggandes hemma. Och det känns som ett mål som är lite väl ambitiöst oavsett teknik.

Det är heller inte krångligt. Kan man fixa igång en vanlig setup med vanlig monitor, kan man även koppla in och ladda ner drivrutiner för en Rift.

Jag ska inte påstå mig veta vad framtiden innehåller, men att kalla vad som kommer "en liten branch för dom riktigt hängivna fansen" visar stor naivitet till hur läget redan nu ser ut, de trender vi ser och det exponentiellt växande intresset.

1
Skriv svar