Robot
Journey

Nu kan du försmäkta i en stekhet öken och frysa på en snöig bergstopp – igen. Journey reinkarneras på PS4.

#journey, #gone-home, #dear-esther, #thatgamecompany


Medlem
Journey

Ingen Kritik men jag är lite nyfiken till varför ni recenserar PS4-versionen när det är ingen skillnad spelmekaniskt? Visst är det intressant att höra ett andra utlåtande från en annan recensent men annars?

Medlem

Ska man tolka det som att Journey har blivit sämre till PS4? Ni gav ju 5/5 till PS3 så.

Medlem
Skrivet av Faulisto:

Ska man tolka det som att Journey har blivit sämre till PS4? Ni gav ju 5/5 till PS3 så.

Det var en annan recensent som kanske tyckte lite annorlunda.

Skribent
Skrivet av Dalthor-san:

Ingen Kritik men jag är lite nyfiken till varför ni recenserar PS4-versionen när det är ingen skillnad spelmekaniskt? Visst är det intressant att höra ett andra utlåtande från en annan recensent men annars?

I vanliga fall brukar vi inte prioritera nyversioner/remakes/återutgivningar, men vissa perioder slinker de igenom. Sommaren är (tyvärr) inte högsäsong för heta spel, så när spelet dök upp passade vi på att testa det. Precis som vi gjorde med God of War III: Remastered.

Skrivet av Faulisto:

Ska man tolka det som att Journey har blivit sämre till PS4? Ni gav ju 5/5 till PS3 så.

Som Bennii så uppmärksamt noterat så rör det sig om två olika skribenter, så det är därför åsikter går isär.

Rent allmänt kan ju remakes bli sämre än originalet om de inte tillför något vettigt, är dåligt optimerade och så vidare. Så är dock inte fallet den här gången.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Faulisto:

Ska man tolka det som att Journey har blivit sämre till PS4? Ni gav ju 5/5 till PS3 så.

Det var en annan recensent som kanske tyckte lite annorlunda.

Som Bennii nämnde så är det en recensents åsikt, dessutom så kanske inte ett spel som förtjänar 5/5 år 2012 förtjänar samma betyg år 2015.

Själv anser jag att det inte var någon större skillnad förutom upplösning, men då det var gratis på PS4 så finns inget att klaga på.

Medlem
Skrivet av Faulisto:

Ska man tolka det som att Journey har blivit sämre till PS4? Ni gav ju 5/5 till PS3 så.

Det handlar nog mer om att det är olika personer som har spelat och recenserat spelet och därför har uppfattat det på något annorlunda sätt

Medlem

Rent grafiskt är det mikroskopiska skillnader.
Lite väl högt pris.

Medlem
Skrivet av Dalthor-san:

Ingen Kritik men jag är lite nyfiken till varför ni recenserar PS4-versionen när det är ingen skillnad spelmekaniskt? Visst är det intressant att höra ett andra utlåtande från en annan recensent men annars?

Ibland så kan remasters vara katastrofalt dåliga i förhållande till originalet, och därför så kan det vara bra med en ny recension. Titta bara på Prototype 2 som släpptes till PS4 och XO för någon vecka sedan. Inte så mycket snyggare men flyter av någon konstig anledning på betydligt sämre.

Medlem

Önskar att det här fanns till PC


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mh76:

Lite väl högt pris.

Och de har aldrig rabatterat Journey. Jag vet för jag tänkte det kunde vara värt 50kr när spelet kommer ner dit men det har varit samma pris hela tiden så jag har aldrig spelat det.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Jag betalade bara 120:- för spelet på PSN Store nu inatt. Kan ha varit rabatterat för oss PS Plus medlemmar. Men det var det utan tvivel värt.

Also, minus för New Age? Really?

Medlem
Skrivet av Xepheros:

Jag betalade bara 120:- för spelet på PSN Store nu inatt. Kan ha varit rabatterat för oss PS Plus medlemmar. Men det var det utan tvivel värt.

Also, minus för New Age? Really?

Minus för New Age vore fullständigt berättigat, om det faktiskt varit vad spelet handlat om. Jag anser dock att recensentens tolkning är alltför bokstavlig och tvivlar kraftigt på att reinkarnationen vid spelets slut är mer än ett enkelt sätt för utvecklaren att låta en återvända till resans början eller som mest att varje resa leder en till början av en ny om det ska tolkas mer allegoriskt.

Skribent

Reinkarnation specifikt är inte det jag menar med new age, utan mer spelets "circle of life"-tematik parat med lite diffus mysticism och religiöst doftande motiv samt ett soundtrack som absolut drar en aning åt new Age-hållet (även om det är bra). Den sortens sammelsurium som ofta förknippas med new age.

Spiriruella klyschor, typ.

Medlem

Mycket bra minuspoäng, Joakim!

New Age är oförsvarligt migränframkallande

Medlem

Kan tyckas lite märkligt att det inte är samma person som recenserar båda versionerna. Det är ju trots allt skillnaden mellan dem läsaren är ute efter. Om betyg nr två sätts med helt andra ögon blir jämförelsen lite missvisande.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av jonis:

Kan tyckas lite märkligt att det inte är samma person som recenserar båda versionerna. Det är ju trots allt skillnaden mellan dem läsaren är ute efter. Om betyg nr två sätts med helt andra ögon blir jämförelsen lite missvisande.

Om det är samma recensent så kan han väl då bara kopiera av sin förra recension och ge detta med bättre grafik ett + för bättre grafik?

Medlem
Skrivet av herrkilman:

Reinkarnation specifikt är inte det jag menar med new age, utan mer spelets "circle of life"-tematik parat med lite diffus mysticism och religiöst doftande motiv samt ett soundtrack som absolut drar en aning åt new Age-hållet (även om det är bra). Den sortens sammelsurium som ofta förknippas med new age.

Spiriruella klyschor, typ.

Jag vet inte, det där känns väldans långsökt. Det känns som att du läser för mycket in i det. Detta är ett spel med stark identitet som drivs av sina teman, och det känns snarare som att det har influenser från många olika spirituella element i många olika kulturer snarare än att det skulle vara new age-aktigt. Hela new age rejen är ett modernt exkusivt västerländskt fenomen som handlar om att anamma andras spirituella bakgrunder.

Skribent
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av herrkilman:

Reinkarnation specifikt är inte det jag menar med new age, utan mer spelets "circle of life"-tematik parat med lite diffus mysticism och religiöst doftande motiv samt ett soundtrack som absolut drar en aning åt new Age-hållet (även om det är bra). Den sortens sammelsurium som ofta förknippas med new age.

Spiriruella klyschor, typ.

Jag vet inte, det där känns väldans långsökt. Det känns som att du läser för mycket in i det. Detta är ett spel med stark identitet som drivs av sina teman, och det känns snarare som att det har influenser från många olika spirituella element i många olika kulturer snarare än att det skulle vara new age-aktigt. Hela new age rejen är ett modernt exkusivt västerländskt fenomen som handlar om att anamma andras spirituella bakgrunder.

Ja, precis. New age är ett sammelsurium av ofta ganska vagt definierade spirituella influenser från olika religioner och kulturer. Det är just den känslan jag personligen får av Journey. Men jag menar inte att utvecklarna är religiösa eller ens att de är ute efter detta, det är mest ett sätt för mig att förklara varför jag tycker att tematiken inte säger mig så mycket. Att jag tycker att det spirituella anslaget ekat tomt.

Så egentligen är det väl ett sidospår jag kanske inte borde ha satt som minus. Det var mer en skämtsam grej som jag trodde skulle vara tydligare än den var. Poängen jag ville ha fram är bara att i mina ögon ligger styrkan i Journey helt i känsloplanet. Det har inte så mycket att säga, men det kan locka fram associationer och känslor i dig. Ungefär som ambientmusik - som jag är väldigt förtjust i. Men det gör också att olika personer tar med sig väldigt olika saker från Journey. Alldeles uppenbarligen.

Medlem
Skrivet av herrkilman:

Reinkarnation specifikt är inte det jag menar med new age, utan mer spelets "circle of life"-tematik parat med lite diffus mysticism och religiöst doftande motiv samt ett soundtrack som absolut drar en aning åt new Age-hållet (även om det är bra). Den sortens sammelsurium som ofta förknippas med new age.

Spiriruella klyschor, typ.

De där tolkningarna tror jag ligger en hel del hos betraktaren och inte i spelet.

Journey är en fantastisk uppvisning i hur mycket "handling" man kan kapa bort och ändå skapa mer känslor hos den som spelar än nästan alla andra spel. "Less is more" som det brukar sägas.

Skribent
Skrivet av Margy:
Skrivet av herrkilman:

Reinkarnation specifikt är inte det jag menar med new age, utan mer spelets "circle of life"-tematik parat med lite diffus mysticism och religiöst doftande motiv samt ett soundtrack som absolut drar en aning åt new Age-hållet (även om det är bra). Den sortens sammelsurium som ofta förknippas med new age.

Spiriruella klyschor, typ.

De där tolkningarna tror jag ligger en hel del hos betraktaren och inte i spelet.

Journey är en fantastisk uppvisning i hur mycket "handling" man kan kapa bort och ändå skapa mer känslor hos den som spelar än nästan alla andra spel. "Less is more" som det brukar sägas.

Både och, vill jag påstå. De spirituella motiven finns utan tvekan där. Sen om man lägger vikt vid dem är väl en sak.

Medlem
Skrivet av herrkilman:
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av herrkilman:

Reinkarnation specifikt är inte det jag menar med new age, utan mer spelets "circle of life"-tematik parat med lite diffus mysticism och religiöst doftande motiv samt ett soundtrack som absolut drar en aning åt new Age-hållet (även om det är bra). Den sortens sammelsurium som ofta förknippas med new age.

Spiriruella klyschor, typ.

Jag vet inte, det där känns väldans långsökt. Det känns som att du läser för mycket in i det. Detta är ett spel med stark identitet som drivs av sina teman, och det känns snarare som att det har influenser från många olika spirituella element i många olika kulturer snarare än att det skulle vara new age-aktigt. Hela new age rejen är ett modernt exkusivt västerländskt fenomen som handlar om att anamma andras spirituella bakgrunder.

Ja, precis. New age är ett sammelsurium av ofta ganska vagt definierade spirituella influenser från olika religioner och kulturer. Det är just den känslan jag personligen får av Journey. Men jag menar inte att utvecklarna är religiösa eller ens att de är ute efter detta, det är mest ett sätt för mig att förklara varför jag tycker att tematiken inte säger mig så mycket. Att jag tycker att det spirituella anslaget ekat tomt.

Så egentligen är det väl ett sidospår jag kanske inte borde ha satt som minus. Det var mer en skämtsam grej som jag trodde skulle vara tydligare än den var. Poängen jag ville ha fram är bara att i mina ögon ligger styrkan i Journey helt i känsloplanet. Det har inte så mycket att säga, men det kan locka fram associationer och känslor i dig. Ungefär som ambientmusik - som jag är väldigt förtjust i. Men det gör också att olika personer tar med sig väldigt olika saker från Journey. Alldeles uppenbarligen.

Fair enough. Jag tyckte inte det var helt uppenbart att det var så du menade, men jag kan vara lite trög också.

Skribent

Nä här är det ingen som är trög. Det var rätt luddigt av mig. Alltid bra med vettiga diskussioner. Jag hör gärna mer av hur ni ser på spelet och hur ni upplever det.

Medlem
Skrivet av Cradle:
Skrivet av jonis:

Kan tyckas lite märkligt att det inte är samma person som recenserar båda versionerna. Det är ju trots allt skillnaden mellan dem läsaren är ute efter. Om betyg nr två sätts med helt andra ögon blir jämförelsen lite missvisande.

Om det är samma recensent så kan han väl då bara kopiera av sin förra recension och ge detta med bättre grafik ett + för bättre grafik?

Mjae hehe. Grafik är en sak, estetik en annan. Men jag förstår vad du menar.

Det är lite det jag ville få fram. Det enda intressanta här är ju egentligen skillnaderna mellan PS3- och PS4-versionen. Om olika personer bedömer spelet på olika sätt i två recensioner, en för respektive hårdvara, blir jämförelsen klurig som läsare.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

1
Skriv svar