Fram med champagnen (eller näsduken) – Warsong Commander nerfas i Hearthstone

Robot
Fram med champagnen (eller näsduken) – Warsong Commander nerfas i Hearthstone
Medlem
Fram med champagnen (eller näsduken) – Warsong Commander nerfas i Hearthstone

Ingen liten nerf heller. Jag tycker de borde ha korrigerat det till att verkligen vara, all minions YOU summon.
Därför tycker jag att en minion som skapas av en annan minion inte skulle räknas. Eller att charge förloras om attack damage når över 3, Frothing Berzerker är ett bra exempel på vad jag menar.

Medlem
Skrivet av KloN:

Ingen liten nerf heller. Jag tycker de borde ha korrigerat det till att verkligen vara, all minions YOU summon.
Därför tycker jag att en minion som skapas av en annan minion inte skulle räknas. Eller att charge förloras om attack damage når över 3, Frothing Berzerker är ett bra exempel på vad jag menar.

Håller med, för stor nerf, kortet är nu nästan oanvändbart :/

Medlem
Skrivet av salle94:
Skrivet av KloN:

Ingen liten nerf heller. Jag tycker de borde ha korrigerat det till att verkligen vara, all minions YOU summon.
Därför tycker jag att en minion som skapas av en annan minion inte skulle räknas. Eller att charge förloras om attack damage når över 3, Frothing Berzerker är ett bra exempel på vad jag menar.

Håller med, för stor nerf, kortet är nu nästan oanvändbart :/

Standardprocedur hos Blizzard. En nerf är nästan alltid en dödsdom för ett kort. Nån borde förklara för dem vad "lagom" betyder.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

To the ground baby!

Next card for the nerf hammer - Mysterious Challenger!

Jag hade ju helt klart hellre sett en Dr Boom-nerf. Ändra så att bomberna träffar random character istället för "enemy" så har vi ett bättre avvägt kort.

Medlem

Blizzard vill att spelet ska vara "fun and interactive". Skönt med nerf, men som vanlig går dom fram med machetes. Många streamers verkar ha mycket mer genomtänkta lösningar, men Blizzard är Blizzard.


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem
Skrivet av KloN:

Ingen liten nerf heller. Jag tycker de borde ha korrigerat det till att verkligen vara, all minions YOU summon.
Därför tycker jag att en minion som skapas av en annan minion inte skulle räknas.

Precis. Det hade fortfarande varit ok utan att vara OP.

Releasehästryttare

Äntligen , nu måste de bara fixa det värsta pay2win kortet dr.balanced ..

Medlem
Skrivet av Devan:

Äntligen , nu måste de bara fixa det värsta pay2win kortet dr.balanced ..

Eftersom Boom går att crafta är han ju inte lika svår att få tag på som Grim Reaper + Deaths bite

Inaktiv

Seriöst, Patron är inte svår att spela! OK om man tycker facehunter är normal svårt förstår jag varför.

Medlem
Skrivet av salle94:
Skrivet av KloN:

Ingen liten nerf heller. Jag tycker de borde ha korrigerat det till att verkligen vara, all minions YOU summon.
Därför tycker jag att en minion som skapas av en annan minion inte skulle räknas. Eller att charge förloras om attack damage når över 3, Frothing Berzerker är ett bra exempel på vad jag menar.

Håller med, för stor nerf, kortet är nu nästan oanvändbart :/

Inte nästan, Warsong Commander är numera 100% ospelbar. Det finns inte ett enda deck som hon kommer passa in i, eftersom allt hon gör finns där redan ett annat kort som gör bättre - Raid Leader.

Medlem
Skrivet av Soothsayer:

Jag hade ju helt klart hellre sett en Dr Boom-nerf. Ändra så att bomberna träffar random character istället för "enemy" så har vi ett bättre avvägt kort.

Kortbalans och spelbalans är två separata saker. Dr Boom är stark, väldigt stark, men han är inte overpowered på ett sätt som tar sönder spelet. Han är dessutom en neutral, så att alla kan spela honom. Det som Patron Warrior gjorde var att ta sönder spelet.

Vad menar jag med att Patron Warrior gjorde spelet trasigt? Jo, att arketyperna som driver spelets meta-game är en avancerad form av sten-sax-påse, och alla decks som är bra har samtidigt dåliga match ups. Är ditt deck specialiserat för att vara counter mot aggro så har du antagligen svårt för att hantera mid-range eller control, och tvärtom.

Patron Warrior gav sig in i sten sax påse leken och använde en granat. Warsong Commander + Patron gjorde att decket var counter åt aggro, och Commanter + Frothing gjorde att decket var counter mot allt annat som i sin tur gör Patron dålig.

Decket kunde bokstavligt talat göra 90 skada på samma turn utan att behöva en set-up som är speciellt svår, eftersom det är motståndaren som avgör om du kan döda honom eller inte beroende på om han spelar minions. Jag skämtar inte, som control warrior har jag dött på en och samma runda av patron warriors när jag haft 20+ hp och 70+ armor samtidigt (långdraget game, han drog alla sina kort för att hitta sista korten i combon, och jag spelade Justicar på turn 5, så att jag hade så mycket HP var bara normalt). Sen började jag spelade jag Varian Wrynn, och på grund av att jag fick ut tre minions så kunde helt plötsligt Patron Warriorn döda mig från ~90 HP på en och samma runda utan att jag kunde göra någonting för att förhindra detta.

Detta är vad vi kallar för att förstöra spelet. Miracle rogue gjorde samma sak. Decket har inga svagheter förrutom att det kräver combos, vilket i sin tur aldrig blivit ett problem eftersom du inte har någon dålig match up till att börja med.

Warsong Commander har aldrig haft en plats i spelet där hon kunnat vara balanserad. Detta är andra gången hon blir nerfad, innan dess så var hon också återigen orsaken till OTK warriors, fast på den tiden så var det molten giants + brewmasters som stod för combon. Återigen så förstörde det spelets balans, och därför blev hon nerfad.

Dr Boom förstör inte spelets balans. Han spelas inte ens i alla deck längre. Han är stark, men hans styrka är relativ till bristen på bra 7-drops i spelet förrutom hos druider. Så fort spelarna får fler alternativ så blir kort som Dr Boom mindre spelade, vilket vi har sett i praktiken efter TGT.

Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Soothsayer:

Jag hade ju helt klart hellre sett en Dr Boom-nerf. Ändra så att bomberna träffar random character istället för "enemy" så har vi ett bättre avvägt kort.

Kortbalans och spelbalans är två separata saker... (TEXT) .

Håller inte riktigt med om din slutsats, även om kortbalans och spelbalans helt klart är olika saker. Jag anser nog att man kan nerfa ett kort av båda anledningarna. Men det var ett väl formulerat ,sakligt och rejält svar. Detta gillar ja starkt.

Medlem

Problemet med att bara nerfa den "lite" är att även om del löser problemet som det ser ut idag så är det kraftigt begränsande för vilka framtida kort som kan släppas.

1
Skriv svar