Efter klagomål från spelare – League of Legends-designer svarar på massor av frågor via forumet

Robot
Efter klagomål från spelare – League of Legends-designer svarar på massor av frågor via forumet
Medlem
Efter klagomål från spelare – League of Legends-designer svarar på massor av frågor via forumet

Som en CSGO-spelare:

Ahahahahahahahahahahahahahahahaha, vill ni veta hur det känns att bli ignorerad av utvecklare?

Inaktiv

Snart kommer väl nya handskar dit med !

Medlem

Swain! Hoppas han fortfarande förblir en Top-laner. Han har varit min favorit sen jag först började spela, jävligt skön design på något vis.

Med det sagt, fått för mig att testa League of Legends igen efter att ha pausat från det i ett år. Går betydligt bättre nu. Blev så lätt frustrerad på saker och ting vilket var varför jag slutade. Så jäkla onödigt. Ha kul och håll käft.

Medlem

Jag har länge spekulerat just kring varför utvecklare av spel ofta är så dåliga på att kommunicera med sin spelarbas.

Någonstans vill jag tro att det inte har med varken lathet eller översitteri att göra. Hade jag jobbat med spelutveckling och skapat ett vinnande(fungerande) koncept så har man ju redan bevisat att man vet vad man håller på med. Då kan det vara rent destruktivt att låta sig bli påverkad av sina "fans" eftersom man både medvetet och omedvetet begränsar sin kreativitet. Precis som en konstnär inom måleri, musik, skådespel osv. inte gärna läser recensioner eller media överlag för att slippa bli påverkad i sitt skapande (och slippa läsa den hårda sanningen emellanåt). Så feedback måste inte alltid vara positivt för spelets utveckling.

Jag vill dock passa på att berömma CCP (EVE-Online) för deras bemötande och interaktion med spelarna. Nu vet jag inte hur dom är idag men när jag spelade EVE (2003-2007) så kändes det som att man var väldigt delaktig i spelets utveckling. Dom hade självklart GM's (GameMasters) som skötte den mesta av kommunikationen på forumen och i spelet men deras DEV's var också väldigt delaktiga. Framförallt genom att svara på frågor och delta i diskussioner på forumen. Men även genom att flera av dom var väldigt aktiva spelare av sitt eget spel.

Det var en väldigt skön känsla varje gång man spelade med nån DEV och vi precis hade haft nån större fleetbattle eller annan aktivitet och säger på TS "The dev's should really take a look at this, dont you agree *piratedevname*?". Ett par dagar senare kom det antingen en patch eller en tråd skapad av någon från CCP i ämnet för att berätta att dom kommer göra en förändring i nästa stora patch, oavsett om det var en grafisk förändring eller en balansering/bug.

Alla som gett EVE-Online ett seriöst försök kan nog hålla med om att det är ett väldigt balanserat och polerat spel, det var det iallafall förr, så feedback och interaktion med sina spelare kan även fungera väldigt bra. Information är ju i regel alltid bra om man är mottaglig för den..

Medlem

Tur man inte spelar det här skiten

Medlem
Skrivet av Abominable:

Jag har länge spekulerat just kring varför utvecklare av spel ofta är så dåliga på att kommunicera med sin spelarbas.

Någonstans vill jag tro att det inte har med varken lathet eller översitteri att göra. Hade jag jobbat med spelutveckling och skapat ett vinnande(fungerande) koncept så har man ju redan bevisat att man vet vad man håller på med. Då kan det vara rent destruktivt att låta sig bli påverkad av sina "fans" eftersom man både medvetet och omedvetet begränsar sin kreativitet. Precis som en konstnär inom måleri, musik, skådespel osv. inte gärna läser recensioner eller media överlag för att slippa bli påverkad i sitt skapande (och slippa läsa den hårda sanningen emellanåt). Så feedback måste inte alltid vara positivt för spelets utveckling.

Jag vill dock passa på att berömma CCP (EVE-Online) för deras bemötande och interaktion med spelarna. Nu vet jag inte hur dom är idag men när jag spelade EVE (2003-2007) så kändes det som att man var väldigt delaktig i spelets utveckling. Dom hade självklart GM's (GameMasters) som skötte den mesta av kommunikationen på forumen och i spelet men deras DEV's var också väldigt delaktiga. Framförallt genom att svara på frågor och delta i diskussioner på forumen. Men även genom att flera av dom var väldigt aktiva spelare av sitt eget spel.

Det var en väldigt skön känsla varje gång man spelade med nån DEV och vi precis hade haft nån större fleetbattle eller annan aktivitet och säger på TS "The dev's should really take a look at this, dont you agree *piratedevname*?". Ett par dagar senare kom det antingen en patch eller en tråd skapad av någon från CCP i ämnet för att berätta att dom kommer göra en förändring i nästa stora patch, oavsett om det var en grafisk förändring eller en balansering/bug.

Alla som gett EVE-Online ett seriöst försök kan nog hålla med om att det är ett väldigt balanserat och polerat spel, det var det iallafall förr, så feedback och interaktion med sina spelare kan även fungera väldigt bra. Information är ju i regel alltid bra om man är mottaglig för den..

Sen tror jag att det samtidigt delvis hänger lite på communityn i sig. Som jag förstått det så har EvE Online en rätt "mogen" community. Jag kan inte tänka mig att det riktigt hade fungerat i League of Legends och t.ex användarna på det officiella forumet eller Reddit, och särskilt inte från personer in-game under tiden de spelar på tilt. De människorna är inte kloka.

Fast Riot har sagt att de lyssnar på erfarna spelare framförallt. Visst, mycket undrar man ju faktiskt hur det gick igenom från första början förstås. Det är inte i jämförelse med många andra spel, som EvE t.ex dock betydligt bättre än många andra.

Frontier t.ex tycker jag kan göra ett betydligt mycket bättre jobb än de gjort på sistone att förmedla vad de har i planerna och hur de arbetar. De presenterar inte någon "roadmap" överhuvudtaget och spelarbasen börjar bli lite väl frustrerade över hur tysta de är - och då inte heller över att spelet behöver content, för det gör det inte, men de mest simpla saker man kan tänka sig. Vår lite "Peter Molyneux" vibbar från dom ibland.

Medlem
Skrivet av lolBEEF:

Som en CSGO-spelare:

Ahahahahahahahahahahahahahahahaha, vill ni veta hur det känns att bli ignorerad av utvecklare?

Dock lyssnade dom ju på communityn ganska snabbt när dom släppte spray patchen för några veckor sen, dock har jag inte lirat cs allt för länge så vet inte hur det varit förut med cz patchen och awp nerfen etc

Inaktiv

När miljontonde idiot klagar vrålar cykablyat över något som inte är fel på så kan jag tänka mig att de tröttnar på att läsa på forumet.

Icefrog snackar ju med prospelarna direkt istället för att sitta på valves dota2 forum.

1
Skriv svar