Remedy bekräftar att Quantum Break renderas i 720p på Xbox One

Robot
Remedy bekräftar att Quantum Break renderas i 720p på Xbox One

Men de har en förklaring till varför det inte är dåligt.

#quantum-break, #remedy-entertainment


Medlem
Remedy bekräftar att Quantum Break renderas i 720p på Xbox One

Det vanliga skitsnacket alltså, Cinematic look/effect, jo jag tackar

Medlem

Finns det ens någon som kan förklara "cinematic look" och varför folk använder det i spelsammanhang?

Medlem

Tycker det såg bra ut, MSAAn verkar dölja nästan helt att det är en lägre upplösning.


signatur

// Bacon <3

Ambassadör
Xbox

Jaha. Jag har lite svårt att förstå den här fetischen för upplösning, höga fps etc. Så länge det flyter stabilt och ser bra ut så spelar det väl ingen roll?

Jag har alltid fokuserat på andra kvaliteter i spel, men för vissa har ju alltid svaret på frågan: "varför gillar du det här spelet?" varit "öööh dä har bra grafik!". Jag tycker bara det är konstigt.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Jaha. Jag har lite svårt att förstå den här fetischen för upplösning, höga fps etc. Så länge det flyter stabilt och ser bra ut så spelar det väl ingen roll?

Jag har alltid fokuserat på andra kvaliteter i spel, men för vissa har ju alltid svaret på frågan: "varför gillar du det här spelet?" varit "öööh dä har bra grafik!". Jag tycker bara det är konstigt.

Helt rätt! Så länge det är kul och du inte märker av bristerna så spelar det ingen roll. Letar man efter felen så kommer man hitta dem oavsett vilket spel.


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Finns det ens någon som kan förklara "cinematic look" och varför folk använder det i spelsammanhang?

Kallas PR. Finns ju tyvärr idioter som käkar upp skitsnacket. Funderar på att ge mig in i marketingbrachen för det måste ju vara världens enklaste jobb.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Jaha. Jag har lite svårt att förstå den här fetischen för upplösning, höga fps etc. Så länge det flyter stabilt och ser bra ut så spelar det väl ingen roll?

Jag har alltid fokuserat på andra kvaliteter i spel, men för vissa har ju alltid svaret på frågan: "varför gillar du det här spelet?" varit "öööh dä har bra grafik!". Jag tycker bara det är konstigt.

för mig handlar det om att 60fps är en standard som sattes för MÅNGA år sedan vilket resulterar i mindre input lag och en lenare spelupplevelse, och 1080p är väl också något man vill uppnå före flashiga effekter etc. "öhh dä har bra grafik" är snarare vad Microsoft sätter före spelglädje i det här fallet.

Medlem

Varning: Små spoilers! Här är problemen med Quantum Break enligt mig. Jag hoppades att det skulle vara mycket bättre. Jag utgår från det jag såg på en Youtube playthrough och tar med i beräkningen att det var en Xbox-version.

- Grafiken är urvattnad, det saknas kontrast
- Otroligt låg upplösning på skuggor
- Effekterna är ganska bra, men inte linjerna som syns

när tiden står stilla

- Lagg när det händer mycket på skärmen (kanske min PC kan hantera - vi får se)
- Animationerna på karaktärerna ser klumpiga ut.
- Karaktärerna ser väldigt lustiga ut i vanlig gameplay. Ser inte särskilt verkliga ut som Digital Foundry påstod.
- Dialogerna är mediokra t.ex.

vid ett tillfälle säger dem "library" över 15 gånger för huvudkaraktäreren är på väg dit. Vidare, verkar röstskådisarna vara så glada att vara i ett spel/film att de spelar över på något sätt då och då

- Värst av allt: TV-sekvenserna! Är som en dålig sci-fi serie.

Oj det var mycket kritik, men kom ihåg att jag följer detta spel och förmodligen kommer köpa det trots dessa brister. Jag är helt galen i denna typ av story.


signatur

"I had a dream with terrible chromatic aberration."
- John Carmack

Medlem
Skrivet av nilfisk:
Skrivet av Mortaigne:

Jaha. Jag har lite svårt att förstå den här fetischen för upplösning, höga fps etc. Så länge det flyter stabilt och ser bra ut så spelar det väl ingen roll?

Jag har alltid fokuserat på andra kvaliteter i spel, men för vissa har ju alltid svaret på frågan: "varför gillar du det här spelet?" varit "öööh dä har bra grafik!". Jag tycker bara det är konstigt.

för mig handlar det om att 60fps är en standard som sattes för MÅNGA år sedan vilket resulterar i mindre input lag och en lenare spelupplevelse, och 1080p är väl också något man vill uppnå före flashiga effekter etc. "öhh dä har bra grafik" är snarare vad Microsoft sätter före spelglädje i det här fallet.

Yepp mins man satt och lirade counter-strike i 100+fps redan på 2004, det var bättre förr

Gen
Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Jaha. Jag har lite svårt att förstå den här fetischen för upplösning, höga fps etc. Så länge det flyter stabilt och ser bra ut så spelar det väl ingen roll?

Jag har alltid fokuserat på andra kvaliteter i spel, men för vissa har ju alltid svaret på frågan: "varför gillar du det här spelet?" varit "öööh dä har bra grafik!". Jag tycker bara det är konstigt.

Det är just det - saker och ting ser bättre ut i hög upplösning. Sett en äkta 4K video på en 4K skärm? Detaljrikedomen är enastående. Räcker att jämföra en BluRay film (1080p) med en DBD (576p). Och högre FPS gör skillnad - bilden är mjukare vid 60fps än 30fps, det bara är så. För PC spelare är FPSen ännu viktigare då skillnaden mellan 60 och 120fps är påtaglig.

Flakmonkey
Skrivet av Gen:
Skrivet av Mortaigne:

Jaha. Jag har lite svårt att förstå den här fetischen för upplösning, höga fps etc. Så länge det flyter stabilt och ser bra ut så spelar det väl ingen roll?

Jag har alltid fokuserat på andra kvaliteter i spel, men för vissa har ju alltid svaret på frågan: "varför gillar du det här spelet?" varit "öööh dä har bra grafik!". Jag tycker bara det är konstigt.

Det är just det - saker och ting ser bättre ut i hög upplösning. Sett en äkta 4K video på en 4K skärm? Detaljrikedomen är enastående. Räcker att jämföra en BluRay film (1080p) med en DBD (576p). Och högre FPS gör skillnad - bilden är mjukare vid 60fps än 30fps, det bara är så. För PC spelare är FPSen ännu viktigare då skillnaden mellan 60 och 120fps är påtaglig.

Det är väl ingen (kanske någon) som hävdar att det inte skulle vara någon skillnad, frågan är ju om skillnaden är så pass viktig att spelet blir kasst om upplösningen är 720p eller bilduppdatering ligger runt 45. Svaret på det är såklart att det här helt individuellt. Somliga bryr sig mer om det än andra och är man som jag så tycker man också att det beror helt på vilket spel det är. Spelar jag Unreal Tournament, ja då måste jag ha hög FPS men grafiken kan vara hur ful som helst, medan jag tycker att lägre FPS är helt okej i andra typer av spel.

Sen tycker jag också att det är lustigt när folk påstår att en PS4, Xbox One eller vad det nu må vara inte kan komma upp i 60 FPS i 1080p. Allt handlar ju om hur skickliga utvecklarna är samt hur högt de prioriterar "snygghet" och FPS. Ju skickligare de är desto mer kan de kräma ut i 60 FPS och 1080p men till slut når ju även de bästa ett tak för hur "snyggt" spelet kan vara med hårdvara X. Det är ju samma sak med PC med den skillnaden att du där till viss del själv kan påverka det hela genom att lägga pengar på den senaste hårdvaran och ändra grafikinställningar.

Jag skulle dock gärna ha en möjlighet att även i konsolspel kunna ställa in olika grafikinställningar. Egentligen skulle det bara behövas två val, "Eyecandy" där spelet är så snyggt det bara går med 30 FPS medan "Performance" där spelet är så snyggt det bara går med 60 FPS.

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Finns det ens någon som kan förklara "cinematic look" och varför folk använder det i spelsammanhang?

Det ska inge en effekt som att man spelar en film eller nått sånt.
Det finns ju en del spel som har Film Grain (vissa går det inte ens att stänga av det på)

Den dagen min TV ser ut som Film Grain visar, då köper jag en ny TV, då är det något fel på den.

Eller så är det dags att byta upp sig från VHS-spelaren.

Medlem
Skrivet av Nosnos:
Skrivet av Gen:
Skrivet av Mortaigne:

Jaha. Jag har lite svårt att förstå den här fetischen för upplösning, höga fps etc. Så länge det flyter stabilt och ser bra ut så spelar det väl ingen roll?

Jag har alltid fokuserat på andra kvaliteter i spel, men för vissa har ju alltid svaret på frågan: "varför gillar du det här spelet?" varit "öööh dä har bra grafik!". Jag tycker bara det är konstigt.

Det är just det - saker och ting ser bättre ut i hög upplösning. Sett en äkta 4K video på en 4K skärm? Detaljrikedomen är enastående. Räcker att jämföra en BluRay film (1080p) med en DBD (576p). Och högre FPS gör skillnad - bilden är mjukare vid 60fps än 30fps, det bara är så. För PC spelare är FPSen ännu viktigare då skillnaden mellan 60 och 120fps är påtaglig.

Det är väl ingen (kanske någon) som hävdar att det inte skulle vara någon skillnad, frågan är ju om skillnaden är så pass viktig att spelet blir kasst om upplösningen är 720p eller bilduppdatering ligger runt 45. Svaret på det är såklart att det här helt individuellt. Somliga bryr sig mer om det än andra och är man som jag så tycker man också att det beror helt på vilket spel det är. Spelar jag Unreal Tournament, ja då måste jag ha hög FPS men grafiken kan vara hur ful som helst, medan jag tycker att lägre FPS är helt okej i andra typer av spel.

Sen tycker jag också att det är lustigt när folk påstår att en PS4, Xbox One eller vad det nu må vara inte kan komma upp i 60 FPS i 1080p. Allt handlar ju om hur skickliga utvecklarna är samt hur högt de prioriterar "snygghet" och FPS. Ju skickligare de är desto mer kan de kräma ut i 60 FPS och 1080p men till slut når ju även de bästa ett tak för hur "snyggt" spelet kan vara med hårdvara X. Det är ju samma sak med PC med den skillnaden att du där till viss del själv kan påverka det hela genom att lägga pengar på den senaste hårdvaran och ändra grafikinställningar.

Jag skulle dock gärna ha en möjlighet att även i konsolspel kunna ställa in olika grafikinställningar. Egentligen skulle det bara behövas två val, "Eyecandy" där spelet är så snyggt det bara går med 30 FPS medan "Performance" där spelet är så snyggt det bara går med 60 FPS.

Kul att se att någon fattar spelutveckling här och inte bara gissar. Konstigt att inte konsolspel har en quality/performance option vid det här laget. Det är ju ett bra sätt att ge spelarna möjlighet att välja mellan flyt och bildkvalitet. Eftersom hårdvaran är samma på alla konsoler räcker det ju att optimera för 30 och 60 som du säger.

Avstängd

Flytet>Upplösning.

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Finns det ens någon som kan förklara "cinematic look" och varför folk använder det i spelsammanhang?

Cinematic look är när man lägger till effekter för att skapa illusionen av att du tittar en film. Hobbit som filmades med snabba kameror släppte en 48 fps version och en 24 fps version.
Majoriteten av tittarna som kunde uppfatta skillnaden mellan 24 och 48 fps tyckte att 48 fps var för verklig och tog bort illusionen av att det du tittar på inte är verkligt. Därför kändes det som om man tittade på teater med personer i kostymer istället för att "uppleva" en film.
24 fps versionen gav därför en "cinematic" effect medans 48 fps var för verklig och dödade den illusionen.

I spel Order 1886 där man valt att använda cinematic effect gör att hela spelet känns som en film istället för ett spel.
Rent tekniskt är spelet inte det snyggaste på marknaden (Crysis) men rent grafiskt finns det inget som klår det.
Animationer är bland det smidigaste jag sett i ett spel och alla effekter dom slänger på gör att det aldrig blir fult.

Med andra ord den här "cinematic" effekt är ett sätt att lura hjärnan att uppleva något på ett annat sätt än det är tänkt.
Som i Hobbits fall blir filmen bättre när hjärnan själv får jobba och skapa illusionen. Hur det funkar i spel är svårt att säga då vi aldrig fått se ett spel före och efter en "cinematic" effekt. Vi vet bara i Order 1886s fall har dom lyckats skapa ett vackert men dåligt spel.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

OK; men jag tror vi överlever. Max Payne är fortfarande bra idag, och det beror inte på grafiken, inte sant?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Avstängd

Och xbox fanboysen visar ännu en gång upp sitt sanna jag. (läs Harvey Dent)

Nu är det helt plötsligt ok med att utvecklarna lovat 1080p men inte uppfyller löftet, eftersom det endast spelar roll om spelet är bra eller ej... Men när guerilla games gjorde nästan samma sak med killzone SF, så var utvecklarna de största lögnarna i modern tid och att ingen borde köpa deras spel.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Redaktör
Skrivet av DrAg00nEn:

Och xbox fanboysen visar ännu en gång upp sitt sanna jag. (läs Harvey Dent)

Nu är det helt plötsligt ok med att utvecklarna lovat 1080p men inte uppfyller löftet, eftersom det endast spelar roll om spelet är bra eller ej... Men när guerilla games gjorde nästan samma sak med killzone SF, så var utvecklarna de största lögnarna i modern tid och att ingen borde köpa deras spel.

Har de lovat det då? Verkar råda olika åsikter där.


signatur
Medlem
Skrivet av walter_iego:

OK; men jag tror vi överlever. Max Payne är fortfarande bra idag, och det beror inte på grafiken, inte sant?

Delvis beror det ju på grafiken, båda spelen var ju väldigt snygga för sin tid och tack vara hur de använde grafiken, dess art design så håller sig spelen relativt bra även idag. Även en fördel att PC haft upplösningar högre än 720p i över 15år nu. Tror man kan lira Max Payne i 1600x1200 eller något i den stilen, vilket fortfarande ser bra ut, dock lite fel aspect ratio men ändå okej, finns säkert någon widescreen fix också.

En av de största fördelarna med Max Payne spelen är väl dock att spelen har betydligt bättre flyt och kontroller än typ alla dagens shooters. Gamepads är fortfarande värdelösa styrsätt för de flesta moderna realtids spel, speciellt då fps och tps spel och 30fps gör inte saken bättre.

Dock även på PC har sådana här moderna coverbase, qte och cutscene spel dåligt flöde, se bara på det horibla Max Payne 3 =/. Max Payne 1&2 hade också en hel del cutscenes men när man väl fick kontroll över gubben kändes det inte som att hälfen av spelet handlade om att gömma sig bakom en vägg eller trycka x för att vinna.

Det är ett helt annat flow i de äldre spelen som gör att jag enkelt kan säga att Max Payne 1 och 2 fortfarande är ett av de absolut bästa tps spelen som någonsin gjorts. Uncharted, Gears of War, Alan Wake osv, håller sig inte alls lika bra och de har åldrats väldigt dåligt också.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Jaha. Jag har lite svårt att förstå den här fetischen för upplösning, höga fps etc. Så länge det flyter stabilt och ser bra ut så spelar det väl ingen roll?

Jag har alltid fokuserat på andra kvaliteter i spel, men för vissa har ju alltid svaret på frågan: "varför gillar du det här spelet?" varit "öööh dä har bra grafik!". Jag tycker bara det är konstigt.

Ett spel ser varken bra ut eller flyter bra om det inte är *MINST* 60 FPS och 1080p. Spelet ska helst flyta i 144fps för att kunna kallas för ett spel som flyer bra.

k3m
Medlem
Skrivet av DeFeCT:

Det vanliga skitsnacket alltså, Cinematic look/effect, jo jag tackar

haha!sant. att Remedy sjunkit så jävla lågt är fan skamligt.

Medlem
Skrivet av walter_iego:

OK; men jag tror vi överlever. Max Payne är fortfarande bra idag, och det beror inte på grafiken, inte sant?

Dock flöt Max Payne på ganska bra när det begav sig.

Medlem

Oavsett vad man tycker om upplösning och bildhastighet så är det rentav skamligt att de inte kan producera bättre efter all hype kring "Nextgen". De har haft.. vad.. 4 år på sig? Till och med mer med tanke på att utvecklingsboxar släpptes tidigare och de kan FORTFARANDE inte leverera mer än de gjorde på förra generationens konsoller. Jag bryr mig inte om ifall det är utvecklarna eller hårdvaran som ställer till det, men den här generationens konsoller lovade att spelen skulle bli bättre och billigare. Vad har de åstadkommit? I det stora, ingenting.
Spelen kostar mer och de är fortfarande kvar i rundsnack om varför de inte kan leverera i HD.

Beklämmande och patetiskt.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

k3m
Medlem
Skrivet av azynkron:

Oavsett vad man tycker om upplösning och bildhastighet så är det rentav skamligt att de inte kan producera bättre efter all hype kring "Nextgen". De har haft.. vad.. 4 år på sig? Till och med mer med tanke på att utvecklingsboxar släpptes tidigare och de kan FORTFARANDE inte leverera mer än de gjorde på förra generationens konsoller. Jag bryr mig inte om ifall det är utvecklarna eller hårdvaran som ställer till det, men den här generationens konsoller lovade att spelen skulle bli bättre och billigare. Vad har de åstadkommit? I det stora, ingenting.
Spelen kostar mer och de är fortfarande kvar i rundsnack om varför de inte kan leverera i HD.

Beklämmande och patetiskt.

visst är det så. så jävla uruselt.

1
Skriv svar