"Marknadsföring enda skillnaden mellan Rift och Vive"

Robot
"Marknadsföring enda skillnaden mellan Rift och Vive"
Medlem
"Marknadsföring enda skillnaden mellan Rift och Vive"

Hur mycket kommer dom att kosta då? Blir totalsumman densamma för båda varianterna, eller är det fortfarande prisskillnad?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Redaktör
Skrivet av conthox:

Hur mycket kommer dom att kosta då? Blir totalsumman densamma för båda varianterna, eller är det fortfarande prisskillnad?

Oculus har inte avslöjat priset för Touch-kontrollerna än, men gissningsvis blir totalpriset ungefär lika, plus/minus en tusenlapp eller så. Rift är ju ca 2000 kr billigare i dag, utan Touch-kontroller.


signatur
Medlem

Nja allså... Oculus saknar ju roomscale som är en ganska stor del ändå tycker jag. Visst kanske dom kan fixa det genom att släppa extra tillbehör, om det inte är patenterat?

Medlem
Skrivet av conthox:

Hur mycket kommer dom att kosta då? Blir totalsumman densamma för båda varianterna, eller är det fortfarande prisskillnad?

Priset för Oculus Touch är ännu inte känt.

Men känner personligen inte att Oculus kommer gå på mer än 3000 kr. I och med slopandet av frakten på beställningar t o m 1 april pga leveransproblem, så ligger Oculus Rift på ca 6800 kr och kontrollen kanske hamnar på 2000 kr = 8800 + eventuell fraktkostnad för kontrollen. Vive kostar idag nästan 10 000 kr.

Men är ju som sagt bara spekulationer från min sida.

Medlem

Vi har redan ett otal olika formatkrig, hoppas (men det känns inte troligt) att vi kan slippa ännu ett i form av vive vs rift.

För övrigt så var Sega bättre än Nintendo


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Vi har redan ett otal olika formatkrig, hoppas (men det känns inte troligt) att vi kan slippa ännu ett i form av vive vs rift.

För övrigt så var Sega bättre än Nintendo

Vilka formatkrig på PC-marknaden menar du? Enda jag kommer på är G-sync och FreeSync...vilket ju i praktiken bara handlar om att matcha skärm med grafikkort.

Medlem
Skrivet av FeGro:
Skrivet av conthox:

Hur mycket kommer dom att kosta då? Blir totalsumman densamma för båda varianterna, eller är det fortfarande prisskillnad?

Priset för Oculus Touch är ännu inte känt.

Men känner personligen inte att Oculus kommer gå på mer än 3000 kr. I och med slopandet av frakten på beställningar t o m 1 april pga leveransproblem, så ligger Oculus Rift på ca 6800 kr och kontrollen kanske hamnar på 2000 kr = 8800 + eventuell fraktkostnad för kontrollen. Vive kostar idag nästan 10 000 kr.

Men är ju som sagt bara spekulationer från min sida.

Skall du beställa hem ett HTC Vive så kostar den 990,25 EURO vilket blir 9085 SEK.

Man får ju tänka på att om nu det inte kommer några fyrar som HTC Vive har, då skulle jag nog tro att den blir billigare än HTC Vive, men inte med mycket eftersom med OR så har du ju fått med en Xbox One kontroll som HTC Vive inte har.

Men är det nu så att OR kommer skicka med liknande fyrar som HTC Vive har så kommer ett OR-kit förmodligen kosta en bit mer än HTC Vive.

Källor:
https://store.htcvivecart.com/store/htcemea/en_IE/quickcart/T...

http://euron.nu/

Medlem

För er som snackar om att OR inte har tracking liknande room-scale saken så är det precis sånt kameran som medföljer är till för, de har tidigare sagt att man bör kompensera med en extra kamera för att det ska fungera optimalt när kontrollerna släpps dock.

Med det sagt så har Rift ingen kamera på headsetet, vilket ändå verkar vara en big deal när man använder Viven av det jag har sett.

Medlem

Många som fått för sig att Riften inte kan användas för roomscale trots att Oculus har sagt flera gånger att det går utmärkt.

Medlem
Skrivet av virror:

Många som fått för sig att Riften inte kan användas för roomscale trots att Oculus har sagt flera gånger att det går utmärkt.

Hur kan det gå utmärkt om Rift inte ens har roomscale överhuvudtaget?

Medlem

Det är ju det som är grejen, Riften har absolut roomscale, bara folk som fått för sig att det inte är så bara för att Oculus har pushat mycket för sittande.

Medlem
Skrivet av adde111:
Skrivet av virror:

Många som fått för sig att Riften inte kan användas för roomscale trots att Oculus har sagt flera gånger att det går utmärkt.

Hur kan det gå utmärkt om Rift inte ens har roomscale överhuvudtaget?

Tror du att room scale är en komponent som sitter inne i headsetet eller? Vadå inte "har" room scale? Det handlar ju bara om hur bra kameran lyckas hålla reda på var ditt huvud går och hur långt ifrån kameran man kan gå.

Inaktiv

Detta är ju marknadsföringssnack, det är skillnad mellan headseten mer än bara hur de marknadsförs men det är inget som en som tänker släppa spel till båda vill uttala sig om.

Skrivet av virror:

Det är ju det som är grejen, Riften har absolut roomscale, bara folk som fått för sig att det inte är så bara för att Oculus har pushat mycket för sittande.

Frågan är hur bra den gör roomscale dock.

Medlem
Skrivet av snubben:
Skrivet av adde111:
Skrivet av virror:

Många som fått för sig att Riften inte kan användas för roomscale trots att Oculus har sagt flera gånger att det går utmärkt.

Hur kan det gå utmärkt om Rift inte ens har roomscale överhuvudtaget?

Tror du att room scale är en komponent som sitter inne i headsetet eller? Vadå inte "har" room scale? Det handlar ju bara om hur bra kameran lyckas hålla reda på var ditt huvud går och hur långt ifrån kameran man kan gå.

Skulle väl knappast kalla det roomscale förrän Oculus bevisar att de kan tracka en stor yta med bra precision från en kamera, vilket jag tvivlar på..

Medlem
Skrivet av adde111:
Skrivet av snubben:
Skrivet av adde111:
Skrivet av virror:

Många som fått för sig att Riften inte kan användas för roomscale trots att Oculus har sagt flera gånger att det går utmärkt.

Hur kan det gå utmärkt om Rift inte ens har roomscale överhuvudtaget?

Tror du att room scale är en komponent som sitter inne i headsetet eller? Vadå inte "har" room scale? Det handlar ju bara om hur bra kameran lyckas hålla reda på var ditt huvud går och hur långt ifrån kameran man kan gå.

Skulle väl knappast kalla det roomscale förrän Oculus bevisar att de kan tracka en stor yta med bra precision från en kamera, vilket jag tvivlar på..

Med en kamera tvivlar jag också på att det skulle funka tillfredställande. Dock känns det ganska givet att man behöver minst två för att få det att funka bra, och med två kameror och touch så tror jag jag säkert att det funkar bra (men det återstår ju att se). Sedan är ju vive onekligen i framkant livet oculus i och med kameran på headsetet som kan visa irl väggar osv.

Medlem
Skrivet av Tomtampong:
Skrivet av SID 6.7:

Vi har redan ett otal olika formatkrig, hoppas (men det känns inte troligt) att vi kan slippa ännu ett i form av vive vs rift.

För övrigt så var Sega bättre än Nintendo

Vilka formatkrig på PC-marknaden menar du? Enda jag kommer på är G-sync och FreeSync...vilket ju i praktiken bara handlar om att matcha skärm med grafikkort.

Tänkte inte enbart på pc-marknaden även om vi där har amd vs nvidia, sedan tänkte jag på det eviga pc vs tv-spel, tv-spel vs andra tv-spel osv.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Ställer mig tveksam till att de är så lika tills någon som lider av "rörelse-åksjuka" bekräftat att båda varianterna är likvärt stabila även i det avseendet.

Det som sålde in mig på just Vive initialt var att det lät som just åksjukebiten funkade rejält mycket bättre där. Facebooks alternativ har säkerligen förbättrats längs vägen dock.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av virror:

Det är ju det som är grejen, Riften har absolut roomscale, bara folk som fått för sig att det inte är så bara för att Oculus har pushat mycket för sittande.

Stämmer tyvärr inte, Rift har positionering men den kräver att du är vänd mot sensorn för att den ska fungera. Vive har flera sensorer för att möjliggöra att det funkar i 360 grader.

Det är egentligen två väsentliga saker som skiljer de två åt och dessa kan vägas mot varandra.
Vive har sin fria positionstracking.
Rift har överlägsen ergonomi.

Det faktum att majoriteten av spelen sannolikt inte kommer att vara designade för roomscale gör Rift till en ganska stark motståndare till Vive för det är högst väsentligt hur bekvämt det är att ha headseten på sig längre perioder, alla tester jag har sett har utsett Rift till den klara vinnaren på det planet.

Medlem
Skrivet av ANZIKTE:
Skrivet av FeGro:
Skrivet av conthox:

Hur mycket kommer dom att kosta då? Blir totalsumman densamma för båda varianterna, eller är det fortfarande prisskillnad?

Priset för Oculus Touch är ännu inte känt.

Men känner personligen inte att Oculus kommer gå på mer än 3000 kr. I och med slopandet av frakten på beställningar t o m 1 april pga leveransproblem, så ligger Oculus Rift på ca 6800 kr och kontrollen kanske hamnar på 2000 kr = 8800 + eventuell fraktkostnad för kontrollen. Vive kostar idag nästan 10 000 kr.

Men är ju som sagt bara spekulationer från min sida.

Skall du beställa hem ett HTC Vive så kostar den 990,25 EURO vilket blir 9085 SEK.

För mig gick Viven på 9582:-


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Skägg.
10 Chambers

När hackar någon så att Or funkar med lighthouse?


signatur
Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av virror:

Det är ju det som är grejen, Riften har absolut roomscale, bara folk som fått för sig att det inte är så bara för att Oculus har pushat mycket för sittande.

Stämmer tyvärr inte, Rift har positionering men den kräver att du är vänd mot sensorn för att den ska fungera. Vive har flera sensorer för att möjliggöra att det funkar i 360 grader.

Det är egentligen två väsentliga saker som skiljer de två åt och dessa kan vägas mot varandra.
Vive har sin fria positionstracking.
Rift har överlägsen ergonomi.

Det faktum att majoriteten av spelen sannolikt inte kommer att vara designade för roomscale gör Rift till en ganska stark motståndare till Vive för det är högst väsentligt hur bekvämt det är att ha headseten på sig längre perioder, alla tester jag har sett har utsett Rift till den klara vinnaren på det planet.

Rift har IR dioder i nacken också, man behöver inte vara vänd mot kameran för tracking.

Medlem

Måste ändå fråga eftersom så många pratar om roomscale:
Hur många av er planerar att "bygga" ett VR-rum, dvs tömma i stort sett ett helt rum på möbler för att kunna springa runt med den där hjälmen och snubbla på sladdarna, alt dra sönder dem?

Ser framför mig Wiimote-syndrome: Grannarna tittar in och ser en bära sig åt som en galning i tvångströja. ...igen! Men ännu värre.

Medlem

Relevant:

Intressanta punkter de tar upp.

Ska bli intressant att se hur OR fungerar i roomscale. I praktiken ska det ju fungera, hänger väl i princip bara på hur stor yta kamerorna kan täcka. Upp till bevis hur som helst.

Norman och Jeremy i klippet säger just att efter 10 minuter i Vive så längtar de tillbaka till OR, eftersom det ska vara en mer ergonomisk lösning. Dock så är ju roomscale en stor sak, och det är Vives stora fördel i nuläget. Om OR också lyckas tracka över en större yta när Touch-kontrollerna och den extra tracking-kameran anländer, så är det det headsetet jag kommer att satsa på.

Medlem
Skrivet av Pooslice:

Nja allså... Oculus saknar ju roomscale som är en ganska stor del ändå tycker jag. Visst kanske dom kan fixa det genom att släppa extra tillbehör, om det inte är patenterat?

Håller med.
Har själv en Vive och trodde inte roomscale & 360 skulle vara en stor grej. Valde dock Vive framför Rift primärt utifrån att Facebook la sig i.

Efter att ha lekt med Viven i några dagar har jag svårt att tänka mig en Rift. Helt underbart att se 7-åringen liggandes på golvet med Viven för att han "vill se hur blåvalen ser ut under". Det är friheten det handlar om.

Man behöver dessutom inget större utrymme - det blir bättre med större utrymme men 1,5x2m funkar fint.

1
Skriv svar