Tinybuild: "G2A säljer spel värt miljoner utan att ersätta oss"

Robot
Tinybuild: "G2A säljer spel värt miljoner utan att ersätta oss"

Nyckelförsäljaren G2A anklagas för tveksamma affärsmetoder.

#tinybuild


Medlem
Tinybuild: "G2A säljer spel värt miljoner utan att ersätta oss"

Jag använder bara g2a just nu. Ibland kinguin. Varför? Ja för det är rimliga priser på spel där ^^


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem

Jag köper främst från Steam men även från nyckelsajter såsom G2Play, G2A, GreenManGaming och liknande om de har bättre priser (vilket de oftast har).

Medlem

Handlar för det mesta på G2play. Vissa utvecklare som CD project red stöjder jag dock och köper via deras store. Men för det mesta är det priset som är viktigast och det kan vara enorm skillnad på grey market och "legit".

Medlem

Handlar på kinguin mest men ibland på steam, g2a var ett tag sedan men brukar väl snubbla in på den sidan också

Medlem

"In short, G2A is like Ebay for game keys."

Såååå. Får Tinybuild pengar utav Ebay när någon säljer deras spel där? Nej, tänkte väl det. Så varför ens gå ut med ett sånt här korkat uttalande?

Man har rätt att tycka vad man vill om G2A och liknande sidor, men att kräva ersättning utav dem är som att kräva betalt två gånger.

Medlem

Jag köper spelen i fysisk form från typ Webhallen då det brukar vara billigare än på Steam,Uplay etc på nya spel.

Medlem

Vill tiny build ha betalt två gånger för sina nycklar eller missar jag något?
Hur svårt kan det vara att inaktivera nycklar som fått chargeback, borde man väl göra oavsett?

Medlem

När det är digitala spel så håller mig till dessa hemsidor: Steam, Origin, GOG, Bundlestars, Humble Bundle, Gamersgate, Indiegala, Green Man Gaming, GOG, Gamesplanet, Windows 10 Store(Tro det eller ej), Direct2Drive, DLCGamer, GameBillet, FunStock Digital, Playfield, GamesRepublic. Och till sist Uplay.

Har alltid tyckt att Kinguin och G2A har varit lömska hemsidor. Skulle aldrig våga betala något via de hemsidorna. Lika gärna piratkopiera spelen i mitt tycke.

Medlem
Skrivet av Freffo:

När det är digitala spel så håller mig till dessa hemsidor: Steam, Origin, GOG, Bundlestars, Humble Bundle, Gamersgate, Indiegala, Green Man Gaming, GOG, Gamesplanet, Windows 10 Store(Tro det eller ej), Direct2Drive, DLCGamer, GameBillet, FunStock Digital, Playfield, GamesRepublic. Och till sist Uplay.

Har alltid tyckt att Kinguin och G2A har varit lömska hemsidor. Skulle aldrig våga betala något via de hemsidorna. Lika gärna piratkopiera spelen i mitt tycke.

Haha vad kan hända?

Medlem
Skrivet av dafuq:

Haha vad kan hända?

Tror du missuppfatta. Han väljer att inte köpa på halvskumma ställen som G2A och Kinguin.

Det handlar mer om vem man vill ge pengar till. Köper man på G2A och Kinguin, så ger man pengar till en kedja av mer eller mindre skumma säljare som fixat nyckel på okänt vis. Risken finns att inga pengar alls går till utvecklaren.

Gen
Medlem

Har köpt ett fullpris spel på Steam en gång och kommer aldrig göra om det då jag betalade 25% mer än vad det kostat på skiva. Dock körde Steam med förbokningskampanjer som dessutom innehöll delmål osv, något jag gissar de inte får göra längre. Däremot händer det att jag köper något på Steamreor.

Origin eller Uplay, aldrig i livet för att det som sagt var är mycket mycket dyrare än skiva i butik. Majoriteten av mina köp går via GK4A och ibland G2A samt Kinguin.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

"In short, G2A is like Ebay for game keys."

Såååå. Får Tinybuild pengar utav Ebay när någon säljer deras spel där? Nej, tänkte väl det. Så varför ens gå ut med ett sånt här korkat uttalande?

Man har rätt att tycka vad man vill om G2A och liknande sidor, men att kräva ersättning utav dem är som att kräva betalt två gånger.

Vem hade inte blivit lite butthurt om man förlorat ca 250,000$ xD
(Hoppa till 2:17)

Medlem
Citat:

För att få slut på problemen föreslår Tinybuild bland annat att utgivare ges möjlighet att sätta ett lägstapris på sina spelnycklar

Som de nämner är detta ett system likt Ebay och motsvarande. Vill de alltså göra detsamma för dessa tjänster? Att sätta minimipriser för försäljning av andras egendom lär aldrig gå igenom. Om inte sätter G2A bara upp ett Ebaykonto och fortsätter verksamheten därigenom.

Medlem

Låter hur dumt som helst. Hur kan de veta att de förlorat en massa pengar om de inte redan vet vilka nycklar det är som är påverkade? De borde ju ha rapporter på vilka nycklar de säljer per order och sen se om ordern vart betald eller ej?

Medlem
Skrivet av FelixenS:
Citat:

För att få slut på problemen föreslår Tinybuild bland annat att utgivare ges möjlighet att sätta ett lägstapris på sina spelnycklar

Som de nämner är detta ett system likt Ebay och motsvarande. Vill de alltså göra detsamma för dessa tjänster? Att sätta minimipriser för försäljning av andras egendom lär aldrig gå igenom. Om inte sätter G2A bara upp ett Ebaykonto och fortsätter verksamheten därigenom.

Skillnaden är att Ebay inte tillåter det, precis som andra, då de insett att det bara stödjer illegal verksamhet.
Det är alltså inte som Ebay.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Är lite förvånad att ni skulle rapportera om dem när ni gjort reklam för skiten. Säger inte att det är dubbelmoral, kanske rentav bevis på hälsosamt förhållande till andra i branschen.

Tycker själv dom beter sig som langare, och vill helst inte ha något med dom att göra.

Medlem

Varför ska dom ersätta dom ? dom har knappast stulit nycklarna direkt.

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av dafuq:

Haha vad kan hända?

Tror du missuppfatta. Han väljer att inte köpa på halvskumma ställen som G2A och Kinguin.

Det handlar mer om vem man vill ge pengar till. Köper man på G2A och Kinguin, så ger man pengar till en kedja av mer eller mindre skumma säljare som fixat nyckel på okänt vis. Risken finns att inga pengar alls går till utvecklaren.

Okej, och vart kommer nycklarna från då menar du? Att dom inte får betalt är ju inget annat än skitsnack. Och att säga att "ja men dom köper nycklar på stulna kreditkort/uppgifter för att få nycklar gratis" kan du inte påstå om man inte kan backa upp det med konkreta uppgifter så som polisanmälan.

Det de handlar om är att nycklar i industriländer/där folk har det mindre bra ställt så ser marknaden ut på ett annat sett och där är det inga "konsolpriser" på Steam-nycklar (i Sverige betalar man 60 absurda euro för ett nytt PC-spel på steam).

Det spelbutiker gör i dessa länder är att dom säljer nycklarna till folk i länder som har det bättre ställt och tjänar således bättre pengar på att sälja spelen genom G2A, Kinguin etc med andra ord så har utvecklaren/utgivaren alltså redan fått betalt, men inte lika mycket betalt som de hade fått om en Svensk köper direkt på Steam vs G2A.

Ovanpå det så har du en annan växelkurs med en stark valuta mot en svag valuta som också påverkar. Och om utgivaren/utvecklarna ska ha betalt IGEN för SAMMA nyckel, ja då är det dom som är bedragarna i denna historia, inte G2A.

Det är lite som om du skulle åka ner till Thailand och köpa ett par Adidas skor för 300kr (som annars kostar 600kr i Sve) och sedan när du kommer hem igen så ligger det en faktura i brevlådan från Adidas på 300kr för den mellanskillnad som de anser sig ha rätt till.

Om något så ska siter som G2A prisas för hur smarta entreprenörer dom är. De som styrt upp denna situation är ju utgivarna/utvecklarna själva. Dom får ju skylla sig själva när dom har så sjukt skev prissättning från land till land.

Och även om en spelnyckel skulle vara stulen så är det ju egentligen inte mycket G2A kan göra så mycket åt. Jag menar Blocket för bilar är precis detsamma som G2A är för spelnycklar, skillnaden bara är att G2A/Kinguin faktiskt ersätter kunden för felaktiga nycklar (på egen bekostnad), något som Blocket inte gör med något stöldgods överhuvudtaget.

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av FelixenS:
Citat:

För att få slut på problemen föreslår Tinybuild bland annat att utgivare ges möjlighet att sätta ett lägstapris på sina spelnycklar

Som de nämner är detta ett system likt Ebay och motsvarande. Vill de alltså göra detsamma för dessa tjänster? Att sätta minimipriser för försäljning av andras egendom lär aldrig gå igenom. Om inte sätter G2A bara upp ett Ebaykonto och fortsätter verksamheten därigenom.

Skillnaden är att Ebay inte tillåter det, precis som andra, då de insett att det bara stödjer illegal verksamhet.
Det är alltså inte som Ebay.

Inte tillåter vad? Försäljning av CD-nycklar? Jag kan hitta nycklar där för samma pris som på G2A/Kinguin, så de upprätthåller i så fall inte sina regler. Om du menar försäljning av stulna nycklar tillåts det inte heller på G2A, men ingen av sidorna kan i praktiken kontrollera huruvida det sker.

Medlem

Sorgligt att folk inte kan se hur en marknad ser ut i dagsläget.

Men hur de vida får nycklarna vet jag ej, men förmodar de köper dem och säljer dem vidare. Så måste de få ett riktigt Löjligt pris om de kan sedan sälja de billgare än de vanliga priserna för tjänsten.

Men som jag tror det är, är det folk som köpt nycklarna och inte vill ha de och säljer de för lägre pris för att få sålt på dem..
Vilket blir en andrahands försäljning, i sig har en Produkt sålts, sålts vidare & används så det är ändå 1 enhets vinst.


signatur

Requiēscat in pāce ~

Medlem

Alltså... hur säkert är detta för konsumenten? Jag har mest hållt mig till Steam och GOG, men säg att jag på en av dessa sidor hittar:
Might & Magic Heroes VII EU Uplay CD Key
och den är iaf halva priset jämfört med Steam. Klart man blir lite sugen.
1) Hur moraliskt tveksamt är det? (jag gillar att stödja företagen, men jag gillar ju Steam-rea med)
2) Hur säkert är det för konsumenten? Kan man bli blåst?

Medlem

Brukar köpa från instant-gaming. Kan starkt rekommendera och tycker den är bättre än G2A

Medlem

Gillar folk som säger att de köper spel för att stödja utvecklarna och köper från dessa skumma sidor där utvecklarna inte får ut ett jota av ert köp. Grattis pappskallar.

Redaktör
Skrivet av burkmopp:

Är lite förvånad att ni skulle rapportera om dem när ni gjort reklam för skiten. Säger inte att det är dubbelmoral, kanske rentav bevis på hälsosamt förhållande till andra i branschen.

Tycker själv dom beter sig som langare, och vill helst inte ha något med dom att göra.

FZ har inte gjort reklam för G2A. Däremot har G2A köpt annonsutrymme på FZ, av våra annonssäljare. Det är en stor skillnad. Dessutom har FZ-redaktionen väldigt lite med annonshanteringen att göra, vårt jobb är att fylla sajten med redaktionellt material.


signatur
Medlem
Skrivet av ANZIKTE:
Skrivet av Buio:
Skrivet av dafuq:

Haha vad kan hända?

Tror du missuppfatta. Han väljer att inte köpa på halvskumma ställen som G2A och Kinguin.

Det handlar mer om vem man vill ge pengar till. Köper man på G2A och Kinguin, så ger man pengar till en kedja av mer eller mindre skumma säljare som fixat nyckel på okänt vis. Risken finns att inga pengar alls går till utvecklaren.

Okej, och vart kommer nycklarna från då menar du? Att dom inte får betalt är ju inget annat än skitsnack. Och att säga att "ja men dom köper nycklar på stulna kreditkort/uppgifter för att få nycklar gratis" kan du inte påstå om man inte kan backa upp det med konkreta uppgifter så som polisanmälan.

Om du lyckats läsa artikeln och dessutom skaffat lite mer fakta innan du skrev inlägget hade du förstått. Bland annat så skänker många nycklar gratis för vissa ändamål som t.ex. Humble Bundle. De nycklarna är inte till för återförsäljning. Men sajter som G2A, Kinguin och andra struntar förstås i sådant.

Sen gömmer sig sajterna bakom långa kedjor av säljare så det blir omöjligt att spåra varifrån nyckeln kom.

Du kan googla lite så hittar du exempel på hur nycklar faktiskt sålt nycklar som köpts med stulna kreditkortsuppgifter. Att du tycker jag behöver göra en polisanmälan för att backa upp det som jag inte ens nämnde i mitt inlägg är inget annat är korkat.

Du låter lite som en shill för dessa sajter med ditt prisande av dem, men det är inte så konstigt då de ligger relativt nära piratkulturen som är stark i Sverige. Många här tycks vilja försvara dessa sajter med all kraft i världen.

Medlem

Är lite kluven om detta, kan se båda sidors argument. Men om G2A köper 1000 nycklar under en rea på steam och sedan säljer dessa vidare för typ 5 cent mer, hur är det problematiskt? Genuint undrande.

G2A begår väl inte brott i form av dataintrång för att få tag i nycklar, eller? Kan dock fatta att man som indiedev ser negativt på hur ett annat företag tjänar miljoner på spel som man har producerat. Samt att nycklarna KAN vara stulna. Håller med om identitetskravet lite.

Men det känns ju lite som debatten om begagnade spel som pågick som mest under 360- och ps3-eran?

Rätta mig gärna om jag har fel någonstans :), men ganska intressant läge hur som helst.

Medlem
Skrivet av Tompa:

FZ har inte gjort reklam för G2A. Däremot har G2A köpt annonsutrymme på FZ, av våra annonssäljare. Det är en stor skillnad. Dessutom har FZ-redaktionen väldigt lite med annonshanteringen att göra, vårt jobb är att fylla sajten med redaktionellt material.

Det låter rätt konstigt att ni inte skulle ha kontroll på annonser och annonsbyråer. Jag har jobbat länge på en tidning (med webbsida) och där var det rätt hård kontroll, även om man i längden förstås vill sälja så mycket som möjligt.

Medlem

Köpt själv nycklar från G2A och har inget emot sidan och verksamheten, MEN Tinybuild har en poäng i att detta har stora nackdelar med.

Kommer nån ihåg när Ubisoft spärrade mängder med Far Cry 3 (eller 4?) nycklar som folk köpt genom en liknande sida? Tog hus i helvete och alla skyllde på Ubisoft att de var giriga as som spärrade nycklar bara för att folk köpt de billigt. Visade sig sen de var köpta med stulna kreditkort från början, dvs olagliga nycklar. Men de som blev lidande var spelarna som köpt i god tro, som skyllde på Ubisoft som inte gjort nåt fel heller utan bara tagit tillbaka stulen egendom.

Problem? Ja. Hur ofta det händer? Vete fan, men taskigt läge ändå.

Där gör ju Tinybuild en hederssak, de säger att de vägrar stänga av nycklar så att inte oskyldiga spelare ska bli lidande för något de köpt i god tro.

Blir en ond cirkel. Utgivare förlorar på att stulna nycklar säljs, spelare köper olagliga stulna nycklar omedvetet, g2a vidarefordrar stulna nycklar omedvetet.

Ersätter g2a kunden om nyckeln blir spärrad? Om de gör det, så är ju problemet löst egentligen. Bara för utgivare att spärra de olagliga. Fast hur mycket administration behövs det för sånt för en ensam indieutgivare?

Finns nog inga bra svar

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av burkmopp:

Är lite förvånad att ni skulle rapportera om dem när ni gjort reklam för skiten. Säger inte att det är dubbelmoral, kanske rentav bevis på hälsosamt förhållande till andra i branschen.

Tycker själv dom beter sig som langare, och vill helst inte ha något med dom att göra.

FZ har inte gjort reklam för G2A. Däremot har G2A köpt annonsutrymme på FZ, av våra annonssäljare. Det är en stor skillnad. Dessutom har FZ-redaktionen väldigt lite med annonshanteringen att göra, vårt jobb är att fylla sajten med redaktionellt material.

Lite off-topic, men ett väldigt intressant ämne. Hur mycket ansvar har ni egentligen för vilka annonser som kommer upp? Det är ju inte direkt Vitt Ariskt Motstånd vi snackar om, men kanske ändå finns vissa moraliska betänkligheter. Och för er som arbetar är det säkert glasklart att det inte är ni som säljer annonsutrymmet, men för oss som läsare så är det inte lika tydligt. Jag trodde ni hade betydligt mer att säga till om.

Skriv svar