Nej, Nintendo Switch blir inte bakåtkompatibel med 3DS

Robot
Nej, Nintendo Switch blir inte bakåtkompatibel med 3DS
Medlem
Nej, Nintendo Switch blir inte bakåtkompatibel med 3DS

Tråkit

Medlem

fattar inte varför folk ens hoppas på bakåtkompabilitet

Medlem

Det tycker jag var synd, då de hade ökat chanserna på mer försäljning. Hoppas de har bra start spel iaf. Zelda är ett stort kort, men inte tillräckligt.

Medlem

Har Switch 3D grafik på samma vis som 3DS?

Båkåtkompabilitet gör ju så konsolen har ett enormt bra startfält emd spel + man kan fortsätta spela sina föregående spel för Wii U på Switch, så slipper man ha två konsoler framme.

Undrar om Switch kommer ha stöd för remote plus? Alla har ju en remot plus som har Wii eller Wii U.

Så jobbigt att inte kunna använda befintliga kontroller och behöva köpa massa nya.

Medlem

Det lär ju komma 3d-spel som nedladdat.

Medlem
Skrivet av Zer0cooL:

fattar inte varför folk ens hoppas på bakåtkompabilitet

Bakåtkompatibilitet=Mångfald och mervärde.

Tänk dig att du precis har köpt ett Nintendo Switch. Skulle det då inte vara ganska smutt att sitta på bussen och spela Pokémon Sun som släppts ganska nyligen istället för att behöva köpa ytterligare en spelplattform att kånka runt på?

Eller du kanske är mer åt retrohållet och vill spela The Legend Of Zelda: A Link To The Past medan du sitter på muggen?

Eller varför inte Metroid Fusion på stora skärmen i vardagsrummet?


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Måste erkänna att jag blivit närmast chockad om det här varit en grej. Nintendo är inte den typen av företag - vet att de har mycket goodwill numera men det har aldrig varit något företag som böjt sig för vare sig utvecklare eller kunders önskan särskilt ofta i sin historia.

Dock håller jag med om att det säkert kommer nya versioner för nedladdning, så att man kan ta betalt igen och sälja till nya kunder. Men det återstår att se, förhoppningsvis är det i så fall en bra modell.

Skrivet av Mattias Frost:

Igår teknikanalyserade vi Nintendos nya konsol Switch och hoppades lite smått på en eventuellt bakåtkompabilitet med 3DS-kassetter.l.

Och en av de första kommentarerna var från mig med en källa på att 3DS-kassetterna inte skulle fungera.. men nu är det en nyhet?

Medlem
Skrivet av frizzy_takemura:
Skrivet av Mattias Frost:

Igår teknikanalyserade vi Nintendos nya konsol Switch och hoppades lite smått på en eventuellt bakåtkompabilitet med 3DS-kassetter.l.

Och en av de första kommentarerna var från mig med en källa på att 3DS-kassetterna inte skulle fungera.. men nu är det en nyhet?

Tja, de kunde ju kört på de nedladdningsbara titlarna annars.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av xverminator:

Har Switch 3D grafik på samma vis som 3DS?

Nej, men 2DS är kompatibel med 3DS-spel så jag ser inga större problem på den fronten. Det som ställer till det är att Switch inte har två displayer on-the-go, och då blir det problem.

Medlem
Skrivet av Zer0cooL:

fattar inte varför folk ens hoppas på bakåtkompabilitet

Att hoppas på bakåtkompatibilitet är väl inget fel i sig, men i det här fallet så får man nog har lite förståelse för varför den inte blir bakåtkompatibel.

Medlem

Hade nog varit en nyhet om den faktiskt var bakåtkompatibel. Nu är den ju inte det så det finns ingen anledning att vara "chockad."

Avstängd

Trodde först dom menade med Wii U. Fast Wii U har ju skiva.

Medlem
Skrivet av Zer0cooL:

fattar inte varför folk ens hoppas på bakåtkompabilitet

Kanske för att det mer eller mindre förväntas av Nintendo då det är något de haft i nästan alla sina maskiner?

Medlem
Skrivet av Zer0cooL:

fattar inte varför folk ens hoppas på bakåtkompabilitet

Wii U är bakåtkompatibel med Wii som i sin tur är bakåtkompatibel med Gamecube. Och ska man nämna 3DS så kan den även spela DS-spel.

Så lite förvånad blir jag ändå.

Medlem
Skrivet av frizzy_takemura:
Skrivet av Mattias Frost:

Igår teknikanalyserade vi Nintendos nya konsol Switch och hoppades lite smått på en eventuellt bakåtkompabilitet med 3DS-kassetter.l.

Och en av de första kommentarerna var från mig med en källa på att 3DS-kassetterna inte skulle fungera.. men nu är det en nyhet?

Och för denna fantastiska bedrift vill du ha….vad?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av fzusr:
Skrivet av Zer0cooL:

fattar inte varför folk ens hoppas på bakåtkompabilitet

Kanske för att det mer eller mindre förväntas av Nintendo då det är något de haft i nästan alla sina maskiner?

Mja dom senare 8)
Old school var ju nya koncept hela tiden

Medlem
Skrivet av delli:
Skrivet av fzusr:
Skrivet av Zer0cooL:

fattar inte varför folk ens hoppas på bakåtkompabilitet

Kanske för att det mer eller mindre förväntas av Nintendo då det är något de haft i nästan alla sina maskiner?

Mja dom senare 8)
Old school var ju nya koncept hela tiden

Jo, det fanns dock vissa adaptrar som lät dig spela äldre spel också, t.ex. Super Game Boy som lät dig spela Gameboy-spel på SNES och även tredjepartshårdvara som lät dig spela NES på din SNES (så dom är väl lite gråzon i detta fallet kan man tycka). Gameboy-serien i sig var dock fullt bakåtkompatibel hela vägen från början till slut och DS kunde köra GBA (och Gameboy Player till Gamecube, men då börjar vi komma in på lite modernare maskiner igen).

Medlem
Skrivet av Zer0cooL:

fattar inte varför folk ens hoppas på bakåtkompabilitet

För de har det nästan alltid numera. Du kan spela dina DS-spel på 3DSen och du kan spela dina Wii-spel på WiiUn och gamecube-spel på Wiin och GBA-spel på DSn osv

Medlem
Skrivet av frizzy_takemura:
Skrivet av Mattias Frost:

Igår teknikanalyserade vi Nintendos nya konsol Switch och hoppades lite smått på en eventuellt bakåtkompabilitet med 3DS-kassetter.l.

Och en av de första kommentarerna var från mig med en källa på att 3DS-kassetterna inte skulle fungera.. men nu är det en nyhet?

Skillnaden är att din kommentar är spekulation utifrån skillnad i kassettstorlek medans detta är ett uttalande från Nintendo som verifierar rykten.
Dessutom så har det i många fall av Nintendos kassettbaserade enheter kommit en typ av konverterare som gör att mindre/större kassetter fungerat i andra enheter så det skulle kunna ha varit ett alternativ här också.

Medlem

Om inte de nya spelen och utbudet blir bra kommer switch att floppa precis som wii-u eller har nintendo ett ess i rockärmen?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Puscifer:
Skrivet av Zer0cooL:

fattar inte varför folk ens hoppas på bakåtkompabilitet

Bakåtkompatibilitet=Mångfald och mervärde.

Tänk dig att du precis har köpt ett Nintendo Switch. Skulle det då inte vara ganska smutt att sitta på bussen och spela Pokémon Sun som släppts ganska nyligen istället för att behöva köpa ytterligare en spelplattform att kånka runt på?

Eller du kanske är mer åt retrohållet och vill spela The Legend Of Zelda: A Link To The Past medan du sitter på muggen?

Eller varför inte Metroid Fusion på stora skärmen i vardagsrummet?

Svarar nej på alla frågorna. Framför allt den med pokemon.

Medlem

Bra, förstår inte varför FZ måste vinkla det här till en tråkig nyhet. Hade den varit bakåtkompatibel så hade Nintendo fått kompromissa och göra enheten ännu dyrare. Om jag vill spela 3ds spel så gör jag det på Nintendo 3ds.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av xverminator:

Har Switch 3D grafik på samma vis som 3DS?

Nej, men 2DS är kompatibel med 3DS-spel så jag ser inga större problem på den fronten. Det som ställer till det är att Switch inte har två displayer on-the-go, och då blir det problem.

Bara den vertikala upplösningen är mer än 480 pixlar så kan man ju bara visa båda på samma skärm. precis som ds-spelet Phoenix wright på wii. Problemet är väl om den saknar touch.

Medlem

ser ut som en svensk raggare på den bilden

Medlem

Är väl knappast något som borde förvåna när Nintendo själva hela tiden sagt att "NX will co-exist with Wii U and the 3DS".
Varför skulle då Switch/NX vara bakåtkompatibel? Då skulle den ju vara en ersättare och inte en del i ekosystemet.

Medlem
Skrivet av niclas_mif88:

Är väl knappast något som borde förvåna när Nintendo själva hela tiden sagt att "NX will co-exist with Wii U and the 3DS".
Varför skulle då Switch/NX vara bakåtkompatibel? Då skulle den ju vara en ersättare och inte en del i ekosystemet.

Dom sa att DS skulle samexistera med GameBoy-serien back in the day också, men DS hade fullt stöd för GBA-spel (detta visade sig för övrigt mer eller mindre vara en lögn då GameBoy-serien försvann ganska fort när DS kom).

1
Skriv svar