Träningsläger som vill lära tjejer om spelutveckling blir sponsrade av Sony

Robot
Träningsläger som vill lära tjejer om spelutveckling blir sponsrade av Sony
Medlem
Träningsläger som vill lära tjejer om spelutveckling blir sponsrade av Sony

Att påstå att "det råder brist" innebär att det skulle vara ett problem, vilket det självklart inte är.

Spelbranschen, eller vilken annan bransch som helst, blir inte automatiskt bättre bara för det är lika många män som kvinnor i den.

Och de undersökningar som kommit fram till att hälften av alla som spelar är kvinnor är oerhört generösa med definitionen av att spela.

Könsobalansen i branschen kommer jämna ut sig själv i takt med att fler kvinnor börjar spela spel. Finns varken ett behov eller en anledning att försöka tvinga fram en förändring.

Medlem

"då nära hälften av alla som spelar trots allt är kvinnor." Vad ingår i det? Candy Crush 20 minuter om dagen?

Medlem

Finns kanske inte nåt större intresse från det kvinnliga könet varför skall man då börja "kvotera"?

Spelutveckling i sig kanske inte är lika intressant jämfört med dom andra utbildningarna, kan tänka mig att där är mycket tjejer som kanske läser webbutveckling för det är intressantare med grafik osv.
Handlar ju till slut om att om man vill bli en "kodapa" eller inte.

Vissa yrken blir helt enkelt bara manliga / kvinnliga.

Releasehästryttare

Tänk om det va tvärt om.
En utbildning i hästridning som va sponsrad där enbart män fick vara med, hade varit ramaskri från vissa folkgrupper ^^

Medlem

Jag tror bara det kan bli bra att få in flera kvinnor i spelbranschen.

Skrivet av Dreijer:

"då nära hälften av alla som spelar trots allt är kvinnor." Vad ingår i det? Candy Crush 20 minuter om dagen?

Haha, antagligen.

Medlem

Innan det börjar hojtas om kvotering m.m.: Det är privata företag och organisationer som anordnar detta. De ska agera för att maximera (aktie)ägarnas avkastning. Troligtvis satsar de på tjerer för att det är lönsamt. Kanske i form av PR, men det är väl också helt rimligt att tjejer faktiskt är en kundgrupp med stor potential.


signatur
Skribent
Skrivet av Zer0cooL:

Att påstå att "det råder brist" innebär att det skulle vara ett problem, vilket det självklart inte är.

Spelbranschen, eller vilken annan bransch som helst, blir inte automatiskt bättre bara för det är lika många män som kvinnor i den.

Du tycks sitta på kunskaper utöver forskningen. Villig att dela med dig av din statistik? Siffran på kvinnliga spelare brukar hoppa mellan 40 och 48%. För 2016 var den 41%. Läs mer: http://quanticfoundry.com/2017/01/19/female-gamers-by-genre/

Det är självklart inte säkert att spelen automatiskt blir bättre om flera kvinnor kommer in branschen. Men de kan däremot ge ett nytt perspektiv på hur spel/teknik samt marknadsföringen kring detta bör se ut. Detta är inte ett sätt att kvotera, men snarare ett sätt att få flera intresserade av en bransch de annars inte hade lagt märke till.


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Medlem

Att kvinnor skulle stå för hälften av alla spelare framstår som aningen motsägelsefullt när syftet med satsningen troligen är att nå en kundgrupp man anser outnyttjad, som @Thinner var inne på.

Skribent
Skrivet av Thinner:

Innan det börjar hojtas om kvotering m.m.: Det är privata företag och organisationer som anordnar detta. De ska agera för att maximera (aktie)ägarnas avkastning. Troligtvis satsar de på tjerer för att det är lönsamt. Kanske i form av PR, men det är väl också helt rimligt att tjejer faktiskt är en kundgrupp med stor potential.

Håller helt med!


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Medlem

Länken som togs upp tidigare, http://quanticfoundry.com/2017/01/19/female-gamers-by-genre/ (delar upp könsfördelningen mellan olika genrer), visar ett resultat som känns trovärdigt. Där framgår det ju att det är många tjejer som spelar "tjejspel" och få som spelar "killspel".

Men det borde ju finnas stor potential i att locka tjejer att spela alla möjliga spel. Jag menar, SÅ "killiga" är ju oftast inte spel. Det handlar ju vanligtvis inte om att skruva i en motor, utan om ganska allmänna saker. Dock, i många spel ska man ju döda fiender, är det det som tjejer inte gillar? Killar gillar väl inte heller att döda fiender i verkliga livet.

Kanske är det så att tjejer kan gilla att spela i mycket större utsträckning än vad som gäller nu, men att de ändå kommer att välja bort det till förmån för andra aktiviteter.

Medlem
Skrivet av Devan:

Tänk om det va tvärt om.
En utbildning i hästridning som va sponsrad där enbart män fick vara med, hade varit ramaskri från vissa folkgrupper ^^

Efter en snabb googling så fick jag fram att minst en ridskola (Bräcke) har klasser för enbart killar på schemat. Finns säkert massa sådana intiativ. Inget ramaskri vad jag hört.
Källa http://www.brackeridklubb.se/Ridskolan

Medlem
Skrivet av erikcedervall:
Skrivet av Zer0cooL:

Att påstå att "det råder brist" innebär att det skulle vara ett problem, vilket det självklart inte är.

Spelbranschen, eller vilken annan bransch som helst, blir inte automatiskt bättre bara för det är lika många män som kvinnor i den.

Du tycks sitta på kunskaper utöver forskningen. Villig att dela med dig av din statistik? Siffran på kvinnliga spelare brukar hoppa mellan 40 och 48%. För 2016 var den 41%. Läs mer: http://quanticfoundry.com/2017/01/19/female-gamers-by-genre/

Det är självklart inte säkert att spelen automatiskt blir bättre om flera kvinnor kommer in branschen. Men de kan däremot ge ett nytt perspektiv på hur spel/teknik samt marknadsföringen kring detta bör se ut. Detta är inte ett sätt att kvotera, men snarare ett sätt att få flera intresserade av en bransch de annars inte hade lagt märke till.

Inget av de två påståenden som Zer0cooL anför vederläggs av statistiken du länkar. Snarare tvärtom.

SCB definierar kvantifierbar jämställdhet på s. 2 i På tal om kvinnor och män 2016:

Citat:

Kvantitativ jämställdhet innebär en jämn fördelning mellan kvinnor och män inom alla områden i samhället, t.ex. inom olika utbildningar, yrken, fritidsaktiviteter och maktpositioner. Finns det mer än 60 procent kvinnor i en grupp är den kvinnodominerad. Finns det mer än 60
procent män i en grupp är den mansdominerad.

[http://www.scb.se/Statistik/_Publikationer/LE0201_2015B16_BR_...]

Om kvinnor utgör 41-48 % av alla gamers så är könsfördelningen bland gamers enligt SCB jämställd. Eftersom det i princip finns lika många kvinnliga som manliga spelare i dag så förstår jag inte varför det är så viktigt att få fler kvinnor (till skillnad från män) att börja spela.

Jag är absolut för lika möjligligheter, men jag förstår inte varför det är så viktigt med lika utfall.

Medlem
Skrivet av erikcedervall:
Skrivet av Zer0cooL:

Att påstå att "det råder brist" innebär att det skulle vara ett problem, vilket det självklart inte är.

Spelbranschen, eller vilken annan bransch som helst, blir inte automatiskt bättre bara för det är lika många män som kvinnor i den.

Du tycks sitta på kunskaper utöver forskningen. Villig att dela med dig av din statistik? Siffran på kvinnliga spelare brukar hoppa mellan 40 och 48%. För 2016 var den 41%. Läs mer: http://quanticfoundry.com/2017/01/19/female-gamers-by-genre/

Det är självklart inte säkert att spelen automatiskt blir bättre om flera kvinnor kommer in branschen. Men de kan däremot ge ett nytt perspektiv på hur spel/teknik samt marknadsföringen kring detta bör se ut. Detta är inte ett sätt att kvotera, men snarare ett sätt att få flera intresserade av en bransch de annars inte hade lagt märke till.

Framgår inte överhuvudtaget hur de kommit fram till uppskattningen 41% (kollade källmaterialet).
Längre ner i artikeln fanns också en undersökning som gav resultatet 18% kvinnor, vilket förmodligen är närmare verkligheten om man inte räknar alla som nån gång spelar quizkampen på sin mobil som spelare.

Medlem
Skrivet av Zer0cooL:

Att påstå att "det råder brist" innebär att det skulle vara ett problem, vilket det självklart inte är.

Spelbranschen, eller vilken annan bransch som helst, blir inte automatiskt bättre bara för det är lika många män som kvinnor i den.

Precis, snarare problem med feministernas moralpanik. Men det finns såklart tjejer som uppskattar spel på det sätt vi är vana vid, min tjej är en av dom.

Skrivet av Zer0cooL:

Och de undersökningar som kommit fram till att hälften av alla som spelar är kvinnor är oerhört generösa med definitionen av att spela.

Exakt. Mobilspel kan vi räkna bort, casual med och självklart familjesim och liknande skräp. Hur många kvinnor är då hardcore gamers?
Det vill säga, de som nöter ner singelplayer på hard och sedan har en K/D som ligger på plus i multiplayer?

Då är vi nog nere på långt under 10%

Att räkna in match 3 och family/farm sim är ju bara löjligt. Det blir då väldigt skevt när man ska diskutera "Kvinnor som spelar" och problemen runt det.

Min tjej är nästan hardcore, hon klagar på att tuttarna i nya Tomb Raider är för små. Hon kör speedruns genom de gamla och är en av få som har klarat alla spelen och hittat allt.

Hon hatar att feminister blandar sig i spelutvecklingen och förstör det roliga. Vi känner INGA kvinnor som vill sitta och råkoda en spelmotor, kvinnor som verkligen vill in i spelbranchen brukar ha en helt annan agenda. Som att "kämpa mot sexism" och göra spel jämställda och tråkiga.

https://girlagainstfeminism.wordpress.com/2014/08/26/why-girl...

Releasehästryttare
Skrivet av salck:
Skrivet av Devan:

Tänk om det va tvärt om.
En utbildning i hästridning som va sponsrad där enbart män fick vara med, hade varit ramaskri från vissa folkgrupper ^^

Efter en snabb googling så fick jag fram att minst en ridskola (Bräcke) har klasser för enbart killar på schemat. Finns säkert massa sådana intiativ. Inget ramaskri vad jag hört.
Källa http://www.brackeridklubb.se/Ridskolan

SPONSRAD! (samhället eller företag betalar för utbildningen)

Du missade ett ord jag skrev, klart att det finns rid skolor som enbart har kill/tjej klasser ...

Skribent
Skrivet av Star Lord:
Skrivet av Zer0cooL:

Att påstå att "det råder brist" innebär att det skulle vara ett problem, vilket det självklart inte är.

Spelbranschen, eller vilken annan bransch som helst, blir inte automatiskt bättre bara för det är lika många män som kvinnor i den.

Precis, snarare problem med feministernas moralpanik. Men det finns såklart tjejer som uppskattar spel på det sätt vi är vana vid, min tjej är en av dom.

Skrivet av Zer0cooL:

Och de undersökningar som kommit fram till att hälften av alla som spelar är kvinnor är oerhört generösa med definitionen av att spela.

Exakt. Mobilspel kan vi räkna bort, casual med och självklart familjesim och liknande skräp. Hur många kvinnor är då hardcore gamers?
Det vill säga, de som nöter ner singelplayer på hard och sedan har en K/D som ligger på plus i multiplayer?

Då är vi nog nere på långt under 10%

Att räkna in match 3 och family/farm sim är ju bara löjligt. Det blir då väldigt skevt när man ska diskutera "Kvinnor som spelar" och problemen runt det.

Min tjej är nästan hardcore, hon klagar på att tuttarna i nya Tomb Raider är för små. Hon kör speedruns genom de gamla och är en av få som har klarat alla spelen och hittat allt.

Hon hatar att feminister blandar sig i spelutvecklingen och förstör det roliga. Vi känner INGA kvinnor som vill sitta och råkoda en spelmotor, kvinnor som verkligen vill in i spelbranchen brukar ha en helt annan agenda. Som att "kämpa mot sexism" och göra spel jämställda och tråkiga.

https://girlagainstfeminism.wordpress.com/2014/08/26/why-girl...

Sen när tog Hardcore över definitionen av spel? Är det inte klokare att istället titta på vad breda massan spelar?


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Medlem
Skrivet av Zer0cooL:

Finns varken ett behov eller en anledning att försöka tvinga fram en förändring.

Var sas det att det här var ett påtvingat initiativ? Har jag missat något här? Av artikeln framgår att det är en organisation som anordnar detta med sponsring från Sony? Mycket bra tycker jag och knappast något man behöver bli upprörd över. Jag hoppas verkligen att fler kvinnor blir spelutvecklare!

Medlem
Skrivet av erikcedervall:

Sen när tog Hardcore över definitionen av spel? Är det inte klokare att istället titta på vad breda massan spelar?

Ska vi vara riktigt kloka är det nog bäst att inte svänga sig med generaliseringar som att 50% av alla spelare är kvinnor, då det uppenbart blir missvisande att ignorera genres.

Speciellt när Match 3 ger 69% och Tactical Shooter ger 4% vad gäller kvinnligt deltagande. Med tanke på ditt jobb här hoppades jag att det skulle vara ganska självklart för dig att inte dimma debatten utan att istället belysa problemet med att räkna "hela massan" som spelare.

Medlem
Skrivet av jesperd:
Skrivet av Zer0cooL:

Finns varken ett behov eller en anledning att försöka tvinga fram en förändring.

Var sas det att det här var ett påtvingat initiativ? Har jag missat något här? Av artikeln framgår att det är en organisation som anordnar detta med sponsring från Sony? Mycket bra tycker jag och knappast något man behöver bli upprörd över. Jag hoppas verkligen att fler kvinnor blir spelutvecklare!

Detta är ett delvist påtvingat initiativ då det enbart handlar om att få fler tjejer att bli intresserade av spelutveckling. Har absolut inget emot att få tjejer att bli spelutvecklare. Men det är faktiskt ett slag i ansiktet när det gäller jämlikhet. En satsning som skulle få fler personer som inte redan är intresserade av spelutveckling är mer realistisk.

Alternativt kanske flera satsningar på större bredd med att få bort stereotypen gällande yrken inom dator utveckling. Problemet ligger i hur skev bilden av datorintresserade är.


signatur

Idono. That's me!

Skribent
Skrivet av Star Lord:
Skrivet av erikcedervall:

Sen när tog Hardcore över definitionen av spel? Är det inte klokare att istället titta på vad breda massan spelar?

Ska vi vara riktigt kloka är det nog bäst att inte svänga sig med generaliseringar som att 50% av alla spelare är kvinnor, då det uppenbart blir missvisande att ignorera genres.

Speciellt när Match 3 ger 69% och Tactical Shooter ger 4% vad gäller kvinnligt deltagande. Med tanke på ditt jobb här hoppades jag att det skulle vara ganska självklart för dig att inte dimma debatten utan att istället belysa problemet med att räkna "hela massan" som spelare.

Ursäkta, dimma debatten? Bara för att du anser att Match 3 inte är lika mycket spel som CS:GO antyder du att påståendet "nästan hälften av alla kvinnor spelar" är felaktigt och ett sätt att dölja sanningen. Jag gjorde mina uttalanden baserat på den forskning (alltså inte mina egna åsikter) som fanns inom området och vad de ansåg vara "en spelare". Inte vad jag subjektivt värderade som ett spel och därefter försöka göra en gissning på vad jag verkar tro är rimligt. Detta är faktaresistens på hög nivå.


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Star Lord:
Skrivet av Zer0cooL:

Att påstå att "det råder brist" innebär att det skulle vara ett problem, vilket det självklart inte är.

Spelbranschen, eller vilken annan bransch som helst, blir inte automatiskt bättre bara för det är lika många män som kvinnor i den.

Precis, snarare problem med feministernas moralpanik. Men det finns såklart tjejer som uppskattar spel på det sätt vi är vana vid, min tjej är en av dom.

Skrivet av Zer0cooL:

Och de undersökningar som kommit fram till att hälften av alla som spelar är kvinnor är oerhört generösa med definitionen av att spela.

Exakt. Mobilspel kan vi räkna bort, casual med och självklart familjesim och liknande skräp. Hur många kvinnor är då hardcore gamers?
Det vill säga, de som nöter ner singelplayer på hard och sedan har en K/D som ligger på plus i multiplayer?

Då är vi nog nere på långt under 10%

Att räkna in match 3 och family/farm sim är ju bara löjligt. Det blir då väldigt skevt när man ska diskutera "Kvinnor som spelar" och problemen runt det.

Min tjej är nästan hardcore, hon klagar på att tuttarna i nya Tomb Raider är för små. Hon kör speedruns genom de gamla och är en av få som har klarat alla spelen och hittat allt.

Hon hatar att feminister blandar sig i spelutvecklingen och förstör det roliga. Vi känner INGA kvinnor som vill sitta och råkoda en spelmotor, kvinnor som verkligen vill in i spelbranchen brukar ha en helt annan agenda. Som att "kämpa mot sexism" och göra spel jämställda och tråkiga.

https://girlagainstfeminism.wordpress.com/2014/08/26/why-girl...

Det är en intressant tanke att "hardore"-spel skulle stå för majoriteten av spelare. Det skulle vara intressant att se statistik på vilka typer av genrer som faktiskt tilldrar sig flest spelare. Skulle man jämföra till exempel Overwatch mot Pokemon Go är det förstnämnda bara en fjärdedel så stort.

Ibland behöver man se på saker hur en kontext som inte är ens egna preferenser. Det är också intressant hur "feministers moralpanik" direkt attackeras vid liknande nyheter. Genom att skriva sådana saker upplever man snarare att "hardcore-spelarna" får panik.


signatur
Medlem

Faktaresistens haha, ja ok, men då leker vi väl att 50% är kvinnliga gamers då, eftersom det är så redaktionen tolkar en rapport med 35 olika genres och där samma rapport förklarar problemet med att dra en median, men ok, som sagt, whatever.

"Och de undersökningar som kommit fram till att hälften av alla som spelar är kvinnor är oerhört generösa med definitionen av att spela."

Trodde en spelredaktion som FZ kunde hänga med i tankegången här, men vill ni gulla med feministerna så go ahead. Jag väljer att belysa problemet istället, vilket är just att man är VÄLDIGT generös med definitionen av att spela om man tar med ALLT som kan kallas spel.

I själva verket är det helt olika kundgrupper, men vi kan välja att ignorera det. Fast innerst inne vet ni ju precis vad jag menar.

Medlem

Jag drar gränsen till "riktiga" spel någonstans runt Interactive Drama, för att vara snäll. Snittar man där är det en tjej på fyra killar som spelar seriöst, vilket stämmer bra med min egen erfarenhet.

Det är ganska långt från hälften, som vissa vill få det till.

Medlem
Skrivet av Star Lord:

Faktaresistens haha, ja ok, men då leker vi väl att 50% är kvinnliga gamers då, eftersom det är så redaktionen tolkar en rapport med 35 olika genres och där samma rapport förklarar problemet med att dra en median, men ok, som sagt, whatever.

"Och de undersökningar som kommit fram till att hälften av alla som spelar är kvinnor är oerhört generösa med definitionen av att spela."

Trodde en spelredaktion som FZ kunde hänga med i tankegången här, men vill ni gulla med feministerna så go ahead. Jag väljer att belysa problemet istället, vilket är just att man är VÄLDIGT generös med definitionen av att spela om man tar med ALLT som kan kallas spel.

I själva verket är det helt olika kundgrupper, men vi kan välja att ignorera det. Fast innerst inne vet ni ju precis vad jag menar.

Varför ska man inte räkna med mobilspel när man pratar om spelare och dess målgrupper? Ditt argument är irrelevant när diskussionen handlar om att det är för få kvinnliga utvecklare då detta stämmer både för hardcore utvecklare och mobilspelsutvecklare.

Medlem

Gamer enligt min definition är någon som har spel som deras huvudsakliga tidsfördriv, någon som förmodligen följer spelnyheter och har koll på det senaste i spelvärlden.

Att spela match 3 på rasten är inte det samma som att vara gamer.

Men allt detta är bara en definitions fråga, kalla det en person som spelar spel i stället så är det inga problem för personer vars huvudsakliga identitet är gamer.

Med det sagt är jag inte emot att folk gör spel riktade mot kvinnor, marknaden är stor nog för att ha båda och mycket mer, problemet är när dom vill ändra på "traditionella kill spel", men det är en diskussion som inte känns relevant till denna artikeln då detta handlar om att skapa något nytt.

Medlem
Skrivet av Idono:
Skrivet av jesperd:
Skrivet av Zer0cooL:

Finns varken ett behov eller en anledning att försöka tvinga fram en förändring.

Var sas det att det här var ett påtvingat initiativ? Har jag missat något här? Av artikeln framgår att det är en organisation som anordnar detta med sponsring från Sony? Mycket bra tycker jag och knappast något man behöver bli upprörd över. Jag hoppas verkligen att fler kvinnor blir spelutvecklare!

Men det är faktiskt ett slag i ansiktet när det gäller jämlikhet.

Alternativt kanske flera satsningar på större bredd med att få bort stereotypen gällande yrken inom dator utveckling. Problemet ligger i hur skev bilden av datorintresserade är.

Nej det är inget "slag i ansiktet när det gäller jämlikhet". Att en liten organisation arbetar för att öka antalet kvinnliga spelutvecklare är inte ojämlikt. Det finns massor av organisationer som arbetar för alla möjliga saker och det här är ett exempel som känns helt ofarligt när det gäller hot mot jämlikheten mellan människor (och jämställdheten för den delen). Om du är bekymrad över ojämlikhet i samhället finns det flera andra saker du kan hugga tag i som åtminstone jag tycker känns mer angelägna. Sedan vill jag påminna om att artikeln handlade om spelutveckling, inte datorutveckling eller spelintresse.

Medlem
Skrivet av DarkDev:
Skrivet av Star Lord:

Faktaresistens haha, ja ok, men då leker vi väl att 50% är kvinnliga gamers då, eftersom det är så redaktionen tolkar en rapport med 35 olika genres och där samma rapport förklarar problemet med att dra en median, men ok, som sagt, whatever.

"Och de undersökningar som kommit fram till att hälften av alla som spelar är kvinnor är oerhört generösa med definitionen av att spela."

Trodde en spelredaktion som FZ kunde hänga med i tankegången här, men vill ni gulla med feministerna så go ahead. Jag väljer att belysa problemet istället, vilket är just att man är VÄLDIGT generös med definitionen av att spela om man tar med ALLT som kan kallas spel.

I själva verket är det helt olika kundgrupper, men vi kan välja att ignorera det. Fast innerst inne vet ni ju precis vad jag menar.

Varför ska man inte räkna med mobilspel när man pratar om spelare och dess målgrupper? Ditt argument är irrelevant när diskussionen handlar om att det är för få kvinnliga utvecklare då detta stämmer både för hardcore utvecklare och mobilspelsutvecklare.

Det är fel att jämföra mobilspel med traditionella spelplattformar, då det är en helt annan typ av grej att lira lite casual-spel på en pryl man redan har för andra ändamål och att spela på för spelandets skull dedikerad utrustning.

Det är två helt skilda typer av spelande - spelande som tidsfördriv och spelande som hobby.
Av de som har spel som hobby är det verkligen inte ens nära 50% som är kvinnor/tjejer.

Medlem

Många kränkta män här idag, som vanligt. Det har visat sig vara lönsamt att få in fler kvinnor i branscher, så vad är ert problem med att företagen satsar på det?

Medlem
Skrivet av Zer0cooL:
Skrivet av DarkDev:
Skrivet av Star Lord:

Faktaresistens haha, ja ok, men då leker vi väl att 50% är kvinnliga gamers då, eftersom det är så redaktionen tolkar en rapport med 35 olika genres och där samma rapport förklarar problemet med att dra en median, men ok, som sagt, whatever.

"Och de undersökningar som kommit fram till att hälften av alla som spelar är kvinnor är oerhört generösa med definitionen av att spela."

Trodde en spelredaktion som FZ kunde hänga med i tankegången här, men vill ni gulla med feministerna så go ahead. Jag väljer att belysa problemet istället, vilket är just att man är VÄLDIGT generös med definitionen av att spela om man tar med ALLT som kan kallas spel.

I själva verket är det helt olika kundgrupper, men vi kan välja att ignorera det. Fast innerst inne vet ni ju precis vad jag menar.

Varför ska man inte räkna med mobilspel när man pratar om spelare och dess målgrupper? Ditt argument är irrelevant när diskussionen handlar om att det är för få kvinnliga utvecklare då detta stämmer både för hardcore utvecklare och mobilspelsutvecklare.

Det är fel att jämföra mobilspel med traditionella spelplattformar, då det är en helt annan typ av grej att lira lite casual-spel på en pryl man redan har för andra ändamål och att spela på för spelandets skull dedikerad utrustning.

Det är två helt skilda typer av spelande - spelande som tidsfördriv och spelande som hobby.
Av de som har spel som hobby är det verkligen inte ens nära 50% som är kvinnor/tjejer.

Jag håller med om att det är skillnad på hur dedikerat spelande det är generellt sett mellan mobilspel och de mer traditionella plattformarna (även då det finns gott om kvinnor där deras huvudsakliga hobby är mobilspel), frågan är varför det är detta som är diskussionen då det inte har något med artikeln att göra alls. Att säga att nästan 50% av alla som spelar spel är kvinnor är inte felaktigt då ingen påpekade att det är så för alla spelplattformar.

Skriv svar