Boost-läge till PS4 Pro kan öka bilduppdatering i äldre spel

Robot
Boost-läge till PS4 Pro kan öka bilduppdatering i äldre spel
Medlem
Boost-läge till PS4 Pro kan öka bilduppdatering i äldre spel

Fick min pro konsol igår o köpte Ratchet and Clark för att se 4k hdr satt uppe hela natten och spela det jävligt roligt spel och snyggt!

Medlem

Det är mycket missförstånd kring PS4 Pro. Många trodde den helt enkelt försöker köra till hårdvarans max, medan den egentligen inte ändrar på något förrän utvecklaren själv patchar in hur de vill använda hårdvaran.

Intressant att man försöker sig på en cross-the-board-lösning nu istället.

Medlem
Skrivet av Chiefen:

Det är mycket missförstånd kring PS4 Pro. Många trodde den helt enkelt försöker köra till hårdvarans max, medan den egentligen inte ändrar på något förrän utvecklaren själv patchar in hur de vill använda hårdvaran.

Intressant att man försöker sig på en cross-the-board-lösning nu istället.

Visst är det så. Däremot finns det andra fördelar som inte alltid nämns. Originalet av PS4 är en ganska högljudd historia under aktivt spelande. Precis som de flesta konsoler i de senare generationerna. Speciellt av spel som anses krävande i den generationen. Spelar man däremot samma spel på PS4Pro så är konsolen inte hörbar då konsolen inte behöver köra på maximal effekt och därmed inte kylningen heller.

Jag uppskattar tystare miljöer. Så jag kastade ut PS4an direkt mot en Pro.

Medlem

Synd att de inte bara kan slänga in en option i ps4 Pro om vsync på/av och xtra power on/off vid äldre spel.

Medlem
Skrivet av sirme91:

Synd att de inte bara kan slänga in en option i ps4 Pro om vsync på/av och xtra power on/off vid äldre spel.

Tyvärr är spelen ofta inte frameratelåsta med VSync, utan någon annan form av frame limiter. Det säger ju sig självt när spelet går i t.ex. låst 30FPS men matar ut i 60hz.

Medlem
Skrivet av fzusr:
Skrivet av sirme91:

Synd att de inte bara kan slänga in en option i ps4 Pro om vsync på/av och xtra power on/off vid äldre spel.

Tyvärr är spelen ofta inte frameratelåsta med VSync, utan någon annan form av frame limiter. Det säger ju sig självt när spelet går i t.ex. låst 30FPS men matar ut i 60hz.

Jag skulle anta att de flesta spel som är låsta till 30 fps antingen för att fysikmotorn i spelet är kopplad till frameraten, vilket bara är dumt.

eller för att man inte kunde uppnå högre stabil uppdateringsfrekvens, men jag tar 45 - 60 FPS framför låsta 30 fps alla dagar i veckan så att man hela tiden ligger ovanför 30 fps, denna generation verkar dock ha oundvikliga dippar, låsta 30 FPS eller inte.

skulle det vara så att ett spel med fysiken kopplad till frameraten får "spel" så att säga, kan man alltid slå på original settings igen, gärna med ett alternativ att låta maskinen konsumera mer energi så att konsollens nya styrka orkar att hålla 30 FPS.

TL:DR låt ps4 Pro utnyttja sin kraft till att antingen orka hålla 30 FPS, Eller i fall där framelimitern inte är låst till fysiken låta mig slå av FPS spärren.

Medlem
Skrivet av sirme91:
Skrivet av fzusr:
Skrivet av sirme91:

Synd att de inte bara kan slänga in en option i ps4 Pro om vsync på/av och xtra power on/off vid äldre spel.

Tyvärr är spelen ofta inte frameratelåsta med VSync, utan någon annan form av frame limiter. Det säger ju sig självt när spelet går i t.ex. låst 30FPS men matar ut i 60hz.

Jag skulle anta att de flesta spel som är låsta till 30 fps antingen för att fysikmotorn i spelet är kopplad till frameraten, vilket bara är dumt.

eller för att man inte kunde uppnå högre stabil uppdateringsfrekvens, men jag tar 45 - 60 FPS framför låsta 30 fps alla dagar i veckan så att man hela tiden ligger ovanför 30 fps, denna generation verkar dock ha oundvikliga dippar, låsta 30 FPS eller inte.

skulle det vara så att ett spel med fysiken kopplad till frameraten får "spel" så att säga, kan man alltid slå på original settings igen, gärna med ett alternativ att låta maskinen konsumera mer energi så att konsollens nya styrka orkar att hålla 30 FPS.

TL:DR låt ps4 Pro utnyttja sin kraft till att antingen orka hålla 30 FPS, Eller i fall där framelimitern inte är låst till fysiken låta mig slå av FPS spärren.

Mja, vore trevligt med lite mer upplåst framerate, särskilt i detta fall, eller åtminstone en checkbox i menyn. Å andra sidan har vi PC till sånt, konsol är ju lite tänkt att ge minimalt med alternativ för att göra det enklare/mindre förvirrande för icke-tekniska personer (även om man iofs kommer långt med bra default settings)...

Fysikmotorn säger du? Intressant. Ett spel som iallafall inte gör så är Mirror's Edge Catalyst, det går i 60FPS i stort sett hela tiden, men man kan se att vissa animationer (som har med fysik att göra, typ fallande skrot) verkar gå i 30FPS. Möjligt att andra Frostbite-titlar gör liknande saker.

Ratchet & Clank på PS4 är ju låst i stabil 30FPS, även med Pro-patchen som erbjuds (som höjer grafiken bara). Tycker dock det flyter ganska hyfsat ändå, antagligen tack vare att dom har motion blur som jämnar ut 30FPS-lagget, men det hade klart varit intressant att få prova det i riktig 60FPS eller åtminstone upplåst framerate, nu när vi har boost mode.

Medlem
Skrivet av fzusr:
Skrivet av sirme91:
Skrivet av fzusr:
Skrivet av sirme91:

Synd att de inte bara kan slänga in en option i ps4 Pro om vsync på/av och xtra power on/off vid äldre spel.

Tyvärr är spelen ofta inte frameratelåsta med VSync, utan någon annan form av frame limiter. Det säger ju sig självt när spelet går i t.ex. låst 30FPS men matar ut i 60hz.

Jag skulle anta att de flesta spel som är låsta till 30 fps antingen för att fysikmotorn i spelet är kopplad till frameraten, vilket bara är dumt.

eller för att man inte kunde uppnå högre stabil uppdateringsfrekvens, men jag tar 45 - 60 FPS framför låsta 30 fps alla dagar i veckan så att man hela tiden ligger ovanför 30 fps, denna generation verkar dock ha oundvikliga dippar, låsta 30 FPS eller inte.

skulle det vara så att ett spel med fysiken kopplad till frameraten får "spel" så att säga, kan man alltid slå på original settings igen, gärna med ett alternativ att låta maskinen konsumera mer energi så att konsollens nya styrka orkar att hålla 30 FPS.

TL:DR låt ps4 Pro utnyttja sin kraft till att antingen orka hålla 30 FPS, Eller i fall där framelimitern inte är låst till fysiken låta mig slå av FPS spärren.

Mja, vore trevligt med lite mer upplåst framerate, särskilt i detta fall, eller åtminstone en checkbox i menyn. Å andra sidan har vi PC till sånt, konsol är ju lite tänkt att ge minimalt med alternativ för att göra det enklare/mindre förvirrande för icke-tekniska personer (även om man iofs kommer långt med bra default settings)...

Fysikmotorn säger du? Intressant. Ett spel som iallafall inte gör så är Mirror's Edge Catalyst, det går i 60FPS i stort sett hela tiden, men man kan se att vissa animationer (som har med fysik att göra, typ fallande skrot) verkar gå i 30FPS. Möjligt att andra Frostbite-titlar gör liknande saker.

Ratchet & Clank på PS4 är ju låst i stabil 30FPS, även med Pro-patchen som erbjuds (som höjer grafiken bara). Tycker dock det flyter ganska hyfsat ändå, antagligen tack vare att dom har motion blur som jämnar ut 30FPS-lagget, men det hade klart varit intressant att få prova det i riktig 60FPS eller åtminstone upplåst framerate, nu när vi har boost mode.

Ja jag är jättenöjd med mitt ps4 pro, det är ju bara kolla hur de löst det i FFXV där man i options kan välja två presets, och jag misstänker att varje konsoll generation kommer ha 3 konsol uppdateringar sen xbone och ps4a släpptes så märks det att det inte kommer räcka att ha 1 konsoll hela generationen ut iaf om de inte ska subventioneras med grov förlust.

Så konsoll folket får vänja sig vid att få välja mellan ett par olika grafik presets,

enda tråkiga med ps4an i mina ögon var att de inte valde ryzen för nu är det lite i ps4pron som att de, om man tittar enbart på Tflopsen kopplat ihop ett grafikkort mellan RX 480 och GTX 980 med en åttakärnig atom cpu,

vilket kommer ge oss stora vackra spelvärldar och vackra npcer och monstruösa fiender, Men det kommer inte vara så många av dem i rutan samtidigt.

Såförmodligen kommer ryzen hamna i nästa iteration av Xbox tillsammans med samma typ av minne som ps4an och grafikkrets, kanske lite mer Vega inspirerad. Då jag har svårt att se att de plötsligt går över till Intel/Nvidia då det fortfarande borde vara billigare att låta AMD stå för APUn ensamma.

Det enda jag ser som talar emot för att den ska bli alltför stark gentemot ps4 pron är att då blir det för stort hopp till första Xbone, då man inte alienerar sina första Xbone kunder.

Så beroende på hur mycket Microsoft är villiga att gå back per enhet om de vill ha starkaste konsollen då 4K +/- ett par hundringar verkar vara sweetspotten runtom i världen,

för det var nog inte ett alternativ för Sony när de designade PRO versionen då just Playstation märket går med förtjänst vet jag ej om de har råd att sälja med förlust, så jag tror i framtiden att Xbox 4 och ps5 kommer komma i minst 3 iterationer under ett 12 års spann, och då menar jag inte som Slim varianter uatn jag är övertygad som ex, att denna generation ps4 kommer gå ps4 - ps4 pro - ps4 ultimate beroende på hur väl pron säljer.

Men än så länge har jag inga planer på att återvända till pcmasterrace som gamer på iaf 1 - 2 år.

Varför fanboy epitet existerar alls är en gåta för mig då gamer borde gå före alla plattformar.

Medlem
Skrivet av Aletheides:
Skrivet av Chiefen:

Det är mycket missförstånd kring PS4 Pro. Många trodde den helt enkelt försöker köra till hårdvarans max, medan den egentligen inte ändrar på något förrän utvecklaren själv patchar in hur de vill använda hårdvaran.

Intressant att man försöker sig på en cross-the-board-lösning nu istället.

Visst är det så. Däremot finns det andra fördelar som inte alltid nämns. Originalet av PS4 är en ganska högljudd historia under aktivt spelande. Precis som de flesta konsoler i de senare generationerna. Speciellt av spel som anses krävande i den generationen. Spelar man däremot samma spel på PS4Pro så är konsolen inte hörbar då konsolen inte behöver köra på maximal effekt och därmed inte kylningen heller.

Jag uppskattar tystare miljöer. Så jag kastade ut PS4an direkt mot en Pro.

Min PS4 Pro låter då betydligt mer än min PS4. Tror mycket beror på tur när dom bygger maskinerna. Kylpastan bättre applicerad och läsaren har renare lins med mera.

När jag fick min PS4 vid lanseringen var det en del som klagade på ljudet och videos på youtube visade problemen en del hade. Även om det är svårt och på gränsen till omöjligt att höra genom youtube hur mycket mer en annan PS4 låter så verkar det som om min varit ett bättre exemplar.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Yay! Hoppas det råder bot på all slow down som Just Cause 3 har lidit av

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Aletheides:
Skrivet av Chiefen:

Det är mycket missförstånd kring PS4 Pro. Många trodde den helt enkelt försöker köra till hårdvarans max, medan den egentligen inte ändrar på något förrän utvecklaren själv patchar in hur de vill använda hårdvaran.

Intressant att man försöker sig på en cross-the-board-lösning nu istället.

Visst är det så. Däremot finns det andra fördelar som inte alltid nämns. Originalet av PS4 är en ganska högljudd historia under aktivt spelande. Precis som de flesta konsoler i de senare generationerna. Speciellt av spel som anses krävande i den generationen. Spelar man däremot samma spel på PS4Pro så är konsolen inte hörbar då konsolen inte behöver köra på maximal effekt och därmed inte kylningen heller.

Jag uppskattar tystare miljöer. Så jag kastade ut PS4an direkt mot en Pro.

Min PS4 Pro låter då betydligt mer än min PS4. Tror mycket beror på tur när dom bygger maskinerna. Kylpastan bättre applicerad och läsaren har renare lins med mera.

När jag fick min PS4 vid lanseringen var det en del som klagade på ljudet och videos på youtube visade problemen en del hade. Även om det är svårt och på gränsen till omöjligt att höra genom youtube hur mycket mer en annan PS4 låter så verkar det som om min varit ett bättre exemplar.

Det ska tydligen finnas två olika tillverkare till PS4 Pro's CPU kylare, kommer inte ihåg namnen men en av dem ger högre temperaturer och ljudnivå medan den andra är betydligt bättre.

Som vanligt hade jag otur och fick den dåliga kylaren, höga ljudnivåer och temperaturer men även spoltjut från GPU. Är fan less på Sony vid det här laget, borde förmodligen skicka in en RMA eller något till Sony, spoltjut är fan oacceptabelt för en konsoll.

Medlem

Wow en konsol som kan använda hårdvaran som sitter i den. Otroligt imponerande.

Medlem
Skrivet av simpa975:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Aletheides:
Skrivet av Chiefen:

Det är mycket missförstånd kring PS4 Pro. Många trodde den helt enkelt försöker köra till hårdvarans max, medan den egentligen inte ändrar på något förrän utvecklaren själv patchar in hur de vill använda hårdvaran.

Intressant att man försöker sig på en cross-the-board-lösning nu istället.

Visst är det så. Däremot finns det andra fördelar som inte alltid nämns. Originalet av PS4 är en ganska högljudd historia under aktivt spelande. Precis som de flesta konsoler i de senare generationerna. Speciellt av spel som anses krävande i den generationen. Spelar man däremot samma spel på PS4Pro så är konsolen inte hörbar då konsolen inte behöver köra på maximal effekt och därmed inte kylningen heller.

Jag uppskattar tystare miljöer. Så jag kastade ut PS4an direkt mot en Pro.

Min PS4 Pro låter då betydligt mer än min PS4. Tror mycket beror på tur när dom bygger maskinerna. Kylpastan bättre applicerad och läsaren har renare lins med mera.

När jag fick min PS4 vid lanseringen var det en del som klagade på ljudet och videos på youtube visade problemen en del hade. Även om det är svårt och på gränsen till omöjligt att höra genom youtube hur mycket mer en annan PS4 låter så verkar det som om min varit ett bättre exemplar.

Det ska tydligen finnas två olika tillverkare till PS4 Pro's CPU kylare, kommer inte ihåg namnen men en av dem ger högre temperaturer och ljudnivå medan den andra är betydligt bättre.

Som vanligt hade jag otur och fick den dåliga kylaren, höga ljudnivåer och temperaturer men även spoltjut från GPU. Är fan less på Sony vid det här laget, borde förmodligen skicka in en RMA eller något till Sony, spoltjut är fan oacceptabelt för en konsoll.

I feel your pain. Jag fick red ring of death på min original-vita 360 (efter garantin var slut). Därefter gick jag och köpte en sådan där svart sexy slim, som inte bara hade felen du beskriver, men även ramen var skev. Så när fläktarna körde hördes ett friktions-skramlande i plasten.

Konsolen i sig fungerade ju så det var inget man kunde använda garanti för. Fett drygt...

Medlem
Skrivet av sirme91:

Ja jag är jättenöjd med mitt ps4 pro, det är ju bara kolla hur de löst det i FFXV där man i options kan välja två presets, och jag misstänker att varje konsoll generation kommer ha 3 konsol uppdateringar sen xbone och ps4a släpptes så märks det att det inte kommer räcka att ha 1 konsoll hela generationen ut iaf om de inte ska subventioneras med grov förlust.

Så konsoll folket får vänja sig vid att få välja mellan ett par olika grafik presets,

enda tråkiga med ps4an i mina ögon var att de inte valde ryzen för nu är det lite i ps4pron som att de, om man tittar enbart på Tflopsen kopplat ihop ett grafikkort mellan RX 480 och GTX 980 med en åttakärnig atom cpu,

vilket kommer ge oss stora vackra spelvärldar och vackra npcer och monstruösa fiender, Men det kommer inte vara så många av dem i rutan samtidigt.

Såförmodligen kommer ryzen hamna i nästa iteration av Xbox tillsammans med samma typ av minne som ps4an och grafikkrets, kanske lite mer Vega inspirerad. Då jag har svårt att se att de plötsligt går över till Intel/Nvidia då det fortfarande borde vara billigare att låta AMD stå för APUn ensamma.

Det enda jag ser som talar emot för att den ska bli alltför stark gentemot ps4 pron är att då blir det för stort hopp till första Xbone, då man inte alienerar sina första Xbone kunder.

Så beroende på hur mycket Microsoft är villiga att gå back per enhet om de vill ha starkaste konsollen då 4K +/- ett par hundringar verkar vara sweetspotten runtom i världen,

för det var nog inte ett alternativ för Sony när de designade PRO versionen då just Playstation märket går med förtjänst vet jag ej om de har råd att sälja med förlust, så jag tror i framtiden att Xbox 4 och ps5 kommer komma i minst 3 iterationer under ett 12 års spann, och då menar jag inte som Slim varianter uatn jag är övertygad som ex, att denna generation ps4 kommer gå ps4 - ps4 pro - ps4 ultimate beroende på hur väl pron säljer.

Men än så länge har jag inga planer på att återvända till pcmasterrace som gamer på iaf 1 - 2 år.

Varför fanboy epitet existerar alls är en gåta för mig då gamer borde gå före alla plattformar.

Det hade helt klart varit kul med Ryzen, men samtidigt tror jag de har lärt sig (särskilt Microsoft) efter allt överhettande från den förra konsolgenerationen. Det är nog bra att välja lite klenare chip som inte går lika varmt. Men visst, ett Ryzen-baserat chip som inte kör högsta klockfrekvensen kanske, det hade varit schysst.

Samtidigt verkar CPUn inte vara så överdrivet viktig längre på konsolsidan då man kan förbigå API:er (som behövs på PC p.g.a. alla olika möjliga hårdvarukonfigurationer) och koda mer direkt för hårdvaran på konsol, lite som DX12/Vulkan gör, fast med ännu fler möjligheter. Även tack vare GPGPU som låter dig använda GPU:n till saker som vanligen körs på CPUn.

Har även sett bevis på detta i spel som kan vara i princip hur CPU-krävande som helst på PC medan de flyter utmärkt med den minimala CPU-kraft vi har i dagens konsoler. Så det är nog bra att dom lägger mest fokus på GPUn.

Håller klart med om fanboy-trams, det är bara idiotiskt och gynnar ingen (annat än möjligen tillverkaren fanboyen ser upp till).

1
Skriv svar