One Night in Paris - John i centrum

Antikvitet
One Night in Paris - John i centrum

Oj vilken dag. Det började med 45 minuters väntan utanför hotellet, hela den nordiska delegationen. Vi småsnackade lite med varandra, innan bussen till slut kom. 30 minuter och en hel del förvirring senare var vi vid Louvren (igen), denna gång för gallerian Carrousel de Louvre, vilken Ubisoft lagt vantarna på.

Ytterligare väntan tog vid, totalt hade kanske 500 journalister samlats. Det var uppenbart att Ubi satsar på sina UbiDays i stället för E3. Efter kanske 40 minuter öppnades äntligen dörrarna och folk började strömma in. Men strax ännu mer kö! Vad var detta? När vi till slut kom fram insåg vi att varje person skulle bockas av. Riktigt tramsigt tyckte vi, varför gjordes inte det här tidigare? Nåja, fransk logistik kan inte matcha tysk logistik, suckade jag, och köade snällt. Till slut kom vi i alla fall in.

Sprang en sväng på toa först och möttes av... en dj! Utanför dörröppningen till damernas och herrarnas hade man ställt upp ett dj-bås och inne på respektive toalett fanns på fullaste allvar ljusriggar med discoljus. Galna fransmän.

Så bänkade vi oss allihop i det stora auditoriumet för presskonferensen. Värdinna var någon fransk konferenskändis, en vacker kvinna i lika vacker klänning som dock var lite halvtjaskigt insatt. Spel efter spel presenterades, jag berör några av dem kort:

#Haze
Haze är ett spel som verkar ha hämtat inspiration från FarCry i interface och kontroll. Du spelar soldat i ett storföretag som nästan kontrollerar världen, och när du behöver lite extra kraft har du "nectar" du kan injicera som gör dig snabb, stark och nästan oövervinnlig. Thomas upplyste mig om att Haze-demot som visades var samma, eller åtminstone mycket snarlikt, det demo som visades på E3 i fjol. Halvspännande med andra ord.

#Tom Clancy's Splinter Cell: Conviction
Med vår artikelserie vi kört nu är det väl ingen som är osäker på vad Conviction är. Spelet liknar allt mer Assassin's Creed med sitt människosamlingssystem - kan det verkligen vara en slump? Ett kort demo visades för oss, som inte var banbrytande men likväl väldigt snyggt. Bland annat hur Fisher plockade upp objekt och använde dem som vapen. "I Conviction tar spelet inte slut när du blir upptäckt, det börjar", sa producenten. Det såg faktiskt så ut. Stiligt.

#Brothers in Arms: Hell's Highway
Ärligt talat, nu börjar det bli larvigt när Överste John Antal kommer ut och "påar" Randy Pitchford genom att få alla att skrika "hoah". Jag har sett honom göra samma sak två gånger tidigare. Pitchford var som vanligt helt lyrisk över sitt spel, som visserligen såg helt ok ut, men mest innehöll cinematiska klipp. Måhänga från spelmotorn, men i dag är ju skillnaden mellan spelmotor och stillildsrenderingsmotor hårfin. Jag är skeptisk, men BiA: HH är ett av de spel som sägs vara spelbara i morgon. Vi får se då.

#Tom Clancy's EndWar
Massivt online-RTS beskrevs spelet som. Producenten dillade goja om att "vyn är helt annorlunda", men vad det egentligen innebar var att de inte kör top-down utan "helikoptervy". Enligt dem själva var detta för att man skulle se detaljrikedomen. Själv satt jag och undrade om de helt missat att spela Ground Control. En cool grej lyckades de lova bort - spelet kommer kunna spelas helt med röststyrning om man vill. Vi får väl se. Strategi på konsol har inte övertygat mig om sitt existensberättigande än.

#Assassin's Creed
Salongen blev knäpptyst för att sedan bryta ut i starkare applåder än tidigare när producenten Jade (glömmer alltid hennes efternamn) dök upp på scen. Hon är verkligen en stjärna, som skrattade och fnittrade febrilt över den klumpiga värdinnans försök att vara rolig. Assassin's Creed visades inte i spel, utan vi fick bara se en cinematisk trailer, fastän den innehöll några coola moves vi inte sett tidigare. Du har väl redan sett den när jag lyckas publicera det här, så jag nöjer mig med att säga att Assassin's Creed kommer bli hur jäkla coolt som helst.

Presskonferensen led mot sitt slut och en av Ubisofts chefer kom ut på scen med en massa vita kaniner, som skulle ha en koppling till Rayman: Raving Rabbids-uppföljaren. Kaninerna var jättesöta och charmade förstås hela publiken. De såg lite stressade ut i början, men började snart försiktigt utforska scenen.

Ubi-cheferna nöjde sig dock inte där. De berättade om att Ubisoft kommer att göra spelet till den nya filmatiseringen av BeoWolf, i vilken Anthony Hopkins och Angelina Jolie kommer vara med. Smsade hem till Calle för snabb nyhetspostning. Spelet skulle göras av "studion som gjorde motorn till Ghost Recon: Advanced Warfighter", men om det var Grin eller Ubisoft Paris som menades återstår att se. Nu är klockan sent och det är läggdags. I morgon börjar visningarna på riktigt.

#blogg


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Skägg.
10 Chambers
One Night in Paris - John i centrum

Var tvungen att maila Bo på #Grin och fråga om de pillade på #Beowulf, och det var det inte


signatur
Antikvitet

Allegedly.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

1
Skriv svar