Tydlig skillnad mellan 360 och PS3
Var på releasefest för #The Darkness i går och insåg, innan lokalen blev smockfull, en tydlig skillnad mellan 360- och PS3-versionen av spelet. PS3-versionen såg dassig ut, minst sagt. Som ett något upphottat PS2-spel, inte alls med den flärd man förväntar sig av en så kraftfull konsol. Den var frasig, riktigt frasig och det var tydligt att den inte hade någon antialiasing.
Ett par meter därifrån stod 360-versionen, som bjöd på ett desto läckrare utseende. Snygga ljuseffekter, mjukt flyt i grafiken och definitivt användande kantutjämning.
Jag fick fenomenet förklarat för mig av Jens på #Starbreeze. Han berättade att på PS3 tvingades de välja mellan att använda HDR (dynamisk ljussättning) och antialiasing, då det inte gick att använda båda samtidigt.
I was like, whaaaat?
Ytterligare en spik i Sonys kista. Spelmaskinsmonstret, med sina sju processorer, är inte bara svår att utveckla till, den saknar också rudimentär funktionalitet.
Microsoft lär jubla.
Frågan är om det enbart handlar om kass hårdvara? Håller med om att skillnaden i The Darkness var väldigt stor, på tok för stor i mitt tycke. Samtidigt så blir jag något konfunderad då ett spel som Oblivion ser bättre ut till PS3 än 360 och tittar du sen på Ratchet & Clank Future: Tools of Destruction så är det svårt att se att det skulle vara omöjligt att få 360-grafiken i The Darkness till PS3, med en bättre anpassad motor. I min intervju med två av killarna från Starbreeze sa de själva att de begränsades av deras oerfarenhet när det gäller utveckling till Sonys plattformar med de kan Xbox sedan tiden med Riddick och det faktum att de kunnat jobba med 360 betydligt längre.
Väljer nog att inte dra alltför stora växlar av just The Darkness helt enkelt, men jag kan samtidigt säga att jag utan någon som helst tvekan skulle välja 360-versionen av det
Äh, släpp det till pc istället!
Tycker det var väldigt synd..Såg verkligen fram imot Ps3 spelet.
Äh, har du "bara" PS3 är det ju knappast ett dåligt köp. Har du däremot både 360 och PS3 så är nog 360-versionen att föredra... Dock ska det ju påpekas att PS3-versionen har en del goodies i form av ett större utbud av filmer som kan visas på de TV-apparater som du hittar i spelet.
Jo men det här är ju i högsta grad Sonys akilleshäl - när Microsoft är öppna med sitt utvecklarkit och supportar utvecklarna så måste samma utvecklare använda reverse-engineering på Playstation 3 för att förstå hur plattformen fungerar och ska användas.
Om 1-2 år kommer det säkert finnas självlärda PS3-experter på de stora studiorna som vet hur konsolens inre ska hanteras på bästa sätt, men frågan är om det inte redan är för sent vid det laget?
Jo men det här är ju i högsta grad Sonys akilleshäl - när Microsoft är öppna med sitt utvecklarkit och supportar utvecklarna så måste samma utvecklare använda reverse-engineering på Playstation 3 för att förstå hur plattformen fungerar och ska användas.
Om 1-2 år kommer det säkert finnas självlärda PS3-experter på de stora studiorna som vet hur konsolens inre ska hanteras på bästa sätt, men frågan är om det inte redan är för sent vid det laget?
Tror inte det är försent, eftersom de stora titlarna som kommer dra massorna inte verkar ha de problem Star har. Sedan utvecklar ju sony själv en herrans massa spel, troligen en del AAA titlar med.
Den som äger mest när han dör vinner
Bra att du förvanar John. Jag har lite beslutsångest om vilka spel jag ska köpa till min PS3a i sommar, på tapeten finns:
*Ninja Gaiden: Sigma
*Rainbow Six: Vegas (funkar ej till min PC eftersom det kräver Shader Model 3.0 på PC)
*The Darkness
*Lair
*Heavenly Sword
Tack för förvarningen, kan stryka The Darkness nu.
(F.ö. förlorar jag lite förtroende för Starbreeze nu, att de inte klarar av att utveckla spel ordentligt)
BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.
PS3s RSX bygger väl på samma grund som Geforce 7-serien, som mycket riktigt inte kan köra HDR och AA samtidigt. Vet dock inte hur de löst det i andra PS3-spel som ex. Oblivion.
Äh, släpp det till pc istället!
(F.ö. förlorar jag lite förtroende för Starbreeze nu, att de inte klarar av att utveckla spel ordentligt)
De klagar på piratkopiering, ibland tror jag även de nämnt att det är svårare att utveckla till PC iom att datorer skiljer sig så mycket åt. Piratkopiering köper jag, helt klart, men att bara skylla på det är lamt, borde inte vara så svårt att porta ett spel som redan är gjort.
Jag har också hört följande från deras VD "- dagens konsoler är mycket kraftfullare än datorerna" vilket är ren och skär lögn enligt mig. Visst, ytterst få sitter på de senaste toppkorten, men många har ändå hyggliga datorer. Ett spel som bara ett 8800 eller 2900 kan driva ordentligt kommer så klart inte att sälja speciellt bra alls, men man måste ju kunna få det spelbart på lägre inställningar.
De har rätt kassa motorutvecklare helt enkelt.
Det tog ca 3 månader att få ut en patch till Riddick t ex. Och jag tror inte de stora problem som många med ATI-kort hade löstes av den. I mitt fall var det antingen vissa texturblinkningar eller 5 fps som gällde. Jag valde självklart det förra.
I min intervju med två av killarna från Starbreeze sa de själva att de begränsades av deras oerfarenhet när det gäller utveckling till Sonys plattformar med de kan Xbox sedan tiden med Riddick och det faktum att de kunnat jobba med 360 betydligt längre.
Intressant, ligger nog mycket i det.
(F.ö. förlorar jag lite förtroende för Starbreeze nu, att de inte klarar av att utveckla spel ordentligt)
De klagar på piratkopiering, ibland tror jag även de nämnt att det är svårare att utveckla till PC iom att datorer skiljer sig så mycket åt. Piratkopiering köper jag, helt klart, men att bara skylla på det är lamt, borde inte vara så svårt att porta ett spel som redan är gjort.
Jag har också hört följande från deras VD "- dagens konsoler är mycket kraftfullare än datorerna" vilket är ren och skär lögn enligt mig. Visst, ytterst få sitter på de senaste toppkorten, men många har ändå hyggliga datorer. Ett spel som bara ett 8800 eller 2900 kan driva ordentligt kommer så klart inte att sälja speciellt bra alls, men man måste ju kunna få det spelbart på lägre inställningar.
Jag tror utvecklarna kommer ändra sig rätt snabbt när DX10 grafiken lanseras med BioShock och Crysis. Det äger både PS3 och Xbox 360 anyday, och för mig blir det ny burk i september
BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.
Så här låter det inte på Starbreeze, uppenbarligen: http://biz.gamedaily.com/industry/feature/?id=16520
BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.
Jo men det här är ju i högsta grad Sonys akilleshäl - när Microsoft är öppna med sitt utvecklarkit och supportar utvecklarna så måste samma utvecklare använda reverse-engineering på Playstation 3 för att förstå hur plattformen fungerar och ska användas.
Om 1-2 år kommer det säkert finnas självlärda PS3-experter på de stora studiorna som vet hur konsolens inre ska hanteras på bästa sätt, men frågan är om det inte redan är för sent vid det laget?
mycket klokt sagt, synd för sony..men jag tror att de kommer komma igång snart. När killzone 2 släpps då blir det fart i karusellen!
- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.
"Jag fick fenomenet förklarat för mig av Jens på Starbreeze. Han berättade att på PS3 tvingades de välja mellan att använda HDR (dynamisk ljussättning) och antialiasing, då det inte gick att använda båda samtidigt."
Det här förstår jag inte riktigt... Ninja Theory har ju berättat att Heavenly Sword kommer använda både HDR och AA samtidigt.
Ey John, noterade att GameTrailers har en jämförelse mellan PS3 och 360:
http://www.gametrailers.com/player/21123.html
I den filmen ser PS3:ans version trevligare ut (bättre kontraster i färgerna)...
Jo jag såg också den och visst såg väl PS3:an lite bättre ut där. Men samtidigt såg ingen av dem särskilt bra ut, jag misstänker att de filmat skärmen med en stativmonterad kamera. På demostationerna på pressvisningen jag och Simon var på var skillnaden gigantisk.