IP-adresser ska lämnas ut

Medlem
IP-adresser ska lämnas ut

I ett inlägg på SvD debatt idag skriver statsråden Beatrice Ask och Lena Adelsohn Liljeroth att "Regeringen ska därför under våren gå vidare med förslaget om att domstol, på samma sätt som i många andra länder, ska kunna ålägga en internetleverantör att ge rättighetshavaren information om vem som hade en viss IP-adress när den använts för ett intrång på internet.".

Det kan man ju tycka vad man vill om, och det känns som om den här debatten bara börjat.

I samma debattartikel får musik- och filmbranschen en rejäl känga av statsråden: "För att den olagliga fildelningen ska kunna motverkas krävs att berörda branscher tar sitt ansvar. Används upphovsrätten för att skydda föråldrade affärsmodeller blir det i förlängningen omöjligt att försvara den."

Priceless.

#blogg


signatur

Robin,
Frilansare

Antikvitet
IP-adresser ska lämnas ut

Intressant citat, bra hittat.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Inaktiv

Ett annat citat som beskriver hur jag känner inför det här:

"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both."

- Benjamin Franklin


signatur

People think it must be fun to be a super genius, but they don't realize how hard it is to put up with all the idiots in the world.

Medlem
Skrivet av wiseguy:

Ett annat citat som beskriver hur jag känner inför det här:

"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both."

- Benjamin Franklin

fint citat men på vilket sätt beskriver det hur du känner i den här frågan :D?

LRI
Medlem
Skrivet av McBeaver:
Skrivet av wiseguy:

Ett annat citat som beskriver hur jag känner inför det här:

"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both."

- Benjamin Franklin

fint citat men på vilket sätt beskriver det hur du känner i den här frågan :D?

Att tvinga ISP's att lämna ut IP adresser är ju en säkerhetsåtgärd, det är bara ett ytterliggare sätt att kontrollera vad människor gör, därav en förlust av frihet.

Medlem

Innebär inte frihet ett visst ansvar då? Utlämningen av ip-adresser bör enligt citatet iaf endast ske vid dataintrång, och då ser jag själv inte något problem att sniffa ip-adresser då förövaren själv kränkt någon eller någots integritet.

Medlem

Så man ska tvinga ISP's? Vilka idioter.

1
Skriv svar