Några tankar om cirkusen kring Playstation 3

Flakmonkey
Några tankar om cirkusen kring Playstation 3

"Hysterin" kring Playstation 3 börjar bli något påfrestande. Vad som bara för något år sedan var entusiasm har blivit till förakt, trots att möjligheten för bra spel att släppas till konsolen inte har ändrats. Snarare har det kommit fram mer information som iaf gör mig entusiastisk (#White Knight någon?).

Nej mest fokus tycks ju tyvärr läggas på priset och Sony som företag snarare än konsolen i sig, vilket visserligen är fullt förståligt när väldigt få faktiskt har kommit inom 100 meter från den, än mindre fått spela på den. Men det är ändå trist när Sonys optimism kring lanseringsdatum och maskinens höga pris färgar av sig på spelen. För det är vad det handlar om för mig. Personligen struntar jag fullständigt i vilket företag det är som gör en konsol, i mina ögon är alla lika "elaka" då alla tre stora enbart tänker på pengar, släpps det bra spel till en konsol så vill jag ha den. Därför som jag köpte Gamecube, Playstation 2 och Xbox i den föregående generation och det är därför jag har 360 och kommer att skaffa både Wii och PS3.

Det känns faktiskt som att mycket av den hätska stämningen kring Playstation 3 handlar om att många inte har råd med den snarare än att den är kass. Nu låter det säkert väldigt skrytsamt att säga så. Jag förstår att folk tycker konsolen är dyr, jag tycker den är dyr, men jag kommer att spara ihop pengar för att kunna köpa den ändå. Och framförallt så betyder inte ett högt pris att konsolen i sig eller spelen som släpps till den suger. Ofta när man läser ett inlägg om varför Playstation 3 suger så lyser bitterheten igenom, speciellt då så många inte prövat den och dömer ut den utan att ha ens ha varit i närheten av den. Nu kommer många säkert reagera och säga att jag inte heller har prövat den och det är helt korrekt, jag har inte prövat den. Men jag påstår inte heller att konsolen är bra, det vore direkt idiotiskt av mig att göra det då jag ju inte prövat den. Men precis som fallet var med Xbox 360 och Revolution/Wii så verkar jag ha svårt för att inte stå på den svagas sida Har blivit kallad för Nintendo-, Xbox- och nu Playstation-fanboy vilket är något jag är rätt stolt över, för jag är faktiskt ett fan av alla tre

Snart kommer jag dock ha lite mer kött på benen då jag under fredagen kommer tillhöra den relativt lilla skara som faktiskt suttit och fingrat på en färdigbyggd Playstation 3. Då kommer nämligen jag och John att ta oss till Nordisk Films kontor för att få pröva på konsolen och ett antal spel. Ser verkligen fram emot det, ska bli kul att se om konsolen känns plastig och så lätt att den kommer flyga iväg, om användargränssnittet är smidigt, hur snygg grafiken är, hur laddtiderna är och en massa annat smått och gott... Självklart kommer vi att plita ner en artikel med våra intryck och den här gången kommer åsikterna grunda sig på eget användande snarare än rykten och andrahandsuppgifter.

Stay tuned

#blogg

1
Skriv svar