Lång väg hem och tid att fundera...

Flakmonkey
Lång väg hem och tid att fundera...

Idag känns det tungt att åka hem, tyngre än normalt. Inte för att jag inte vill åka hem utan för att det är så långt. Jag lämnade kontoret strax efter 18 och när klockan nu är 18:40 sitter jag på röda linjen som precis lämnade Stadion. Kvar är alltså sträckan till Danderyds Sjukhus där jag ska byta till bussen som går 19:00. Hemma lär jag vara runt 19:20-25 och det känns just idag lite tungt...

Varför vet jag inte riktigt faktiskt. Det har varit en relativt bra dag då jag har lärt mig en hel del nytt, bland annat hur jag nördar mig bättre i AD2007, så jag borde inte känna mig mer nere än normalt. Men men, nu är det i varje fall så det är och förhoppningsvis kan ett gott mål med mat ändra på min inställning till den här dagen.

Fick beskedet att ännu en person har sagt upp sig på min avdelning idag också, vilket bara är en i en längre rad. Vissa tycks tro att det har med flytten som vi ska göra i augusti att göra, men även om det säkerligen kan spela in så är det bara en liten del av sanningen. Mycket handlar helt enkelt bara om att de tror att de kan få det bättre på något annat ställe och då ska man ju söka sig vidare. Inget konstigt i det alls... Dock blir det ju lite jobbigt när många försvinner i rätt snabb följd. Det kommer in nya som inte kan lika mycket, omöjligt för dem att göra det, och då blir det en större börde på oss andra som är kvar. Personligen trivs jag dock fortfarande riktigt bra. Om det inte vore för resvägen förstås ^^

Idag blir det förresten att testa demoversionen av #Haze. Har absolut inte några större förhoppningar på det, den som tror att det ska revolutionera någonting lär bli grymt besvikna, men med tanke på #Free Radicals tidigare FPS så lär bjuda på många roliga stunder - speciellt i multiplayer. Har hört en del kommentarer om att det inte är något grafiskt underverk heller, men samtidigt ska det flyta på i 60FPS... 60FPS > * säger jag jag... om det är något jag blivit kräsnare med på senare år så är det bilduppdatering. Finns få saker som stör mig lika mycket i gamingvärlden som när det hacka å har sig - speciellt på konsoler, där finns det enligt mig ingen ursäkt för att ett spel ska lida av det. Visst kan man godta en FPS på 30, men då ska det fanimej inte krypa under det för då är det kokta fläsket stekt....

Interjvun med Dan Houser har fått en hel del uppmärksamhet också, vilket säkerligen var precis vad han ville ha. Killen är ju ett PR-geni som vet exakt vilka knappar han ska trycka på för att hans spel ska få mycket och extremt billig uppmärksamhet. Jag måste erkänna att jag håller med honom. Jag gillar inte alls trenden med en massa "casual"-titlar vilket i det här fallet syftar till spel som #Wii Sports, #Carnival Games, #Guitar Hero, #Singstar, etc etc. Dissar dem helt gör jag emellertid inte. #Singstar och #Guitar Hero är ju några av de lir jag spelet mest den senaste tiden med mina vänner. Men vad som skiljer det från den största delen av de titlar som släpps till främst Wii är att de är välgjorda och bjuder på mer än bara en samling halvkassa minispel. Jag har dock svårt att klaga på utvecklarna för detta - spelen säljer ju uppenbarligen väldigt bra. Såg någonstans att just #Carnival Games har en av de Wii-titlar som sålt bäst och det här sportspelet med Sonic och Mario ligger väl på konsolens topp 5 genom tiderna (även om det inte är en alltför lång tid).

[eos_image="53087;w400"]Vill vi ha det här...[/eos_image]

I min mening är det vi konsumenter som ska beskyllas för den här trenden.Vi kan anklaga utgivare och utvecklare från att bara följa strömmen, men det är trots allt vi som kan styra strömmen. När #Doom blev en jättesuccé satsade alla på FPS, när #Quake slog igenom vara alla tvungna att ha onlinelägen och efter att #Battlefield: 1942 slog ner med dunder och brak skulle alla plötsligt slänga in fordon. På samma sätt är det nu. Företagen har sett att det finns ett relativt enkelt och billigt sätt att sälja stora mängder spel och tjäna pengar och det är att satsa på enkla "partyspel". De kommer göra så tills dess att vi säger stopp på samma sätt som vi i stor utsträckning har slutat köpa snabba FPS som #Quake och #Unreal Tournament.

Vill vi ha "tyngre" titlar som #Deus Ex, #BioShock, #Baldur's Gate, #Hearts of Iron, etc etc måste vi helt enkelt visa att vi vill ha det. Hur gör vi nu det? Jo vi köper spelen såklart.Mitt gamerhjärta blöder verkligen när jag hör hur intressanta och bra titlar säljer mycket sämre än vad det förtjänar medan stolpskott går åt smör i solsken. Vilket företag skulle välja att satsa mångmiljonbelopp på ett spel som inte är extremt osäkert kort?

[eos_image="62536;w400"]... eller det här?[/eos_image]

Har du sett creditslistan i #Grand Theft Auto IV kan du ju bara tänka dig hur mycket det spelet kostade att utveckla. Alltid när piratkopiering kommer på tal och någon hävdar att det är en av de stora anledningarna till att många PC-utvecklarna nu satsar mer på konsoler är det något yxskaft som påpekar att piratkopieringen var minst lika stor, om inte större, på C64- och Amiga-tiden. I sak har de självklart inte fel, det kopierades otroliga mängder spel då, men det man inte får glömma är att det då knappt kostade något att utveckla ett spel jämfört med hur det är idag. Då behövde ett spel säljas i väldigt små upplagor för att det skulle fungera rent ekonomiskt. Nu när teamen och tekniken är så fantastiskt mycket dyrare är det alltså mycket viktigare att "alla" köper de spel de gillar annars riskerar det att gå som det gjort för många talangfulla studios - de går i graven.

Nej, det var allt jag hade att säga idag tror jag.. klockan är nu 19:10 och jag sitter på bussen... kommer nog till min station om ytterliggare fem och sen ska det bara promeneras hem... ska därför ta den tiden som finns kvar innan jag kommer hem till att sitta här å vara lite sådär lagom förbannad på saker som egentligen inte är viktiga, men som just nu ter sig högst relevanta för mtt personliga välmående.

#blogg

Medlem
Lång väg hem och tid att fundera...

Måste hålla med om bilduppdateringen, förr var jag inte alls petig. Nu irriteras jag på spel som körs under 30fps (t ex GTA IV som har en hel del lagg, vet inte om det är brorsans PS3'as fel).

Medlem

Både PS3 och xbox360 lider av låg bilduppdatering. Dock ska du vara glad att du har GTAIV till PS3 då det förekommer mindre frame drops.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem

Långt och intressant inlägg, måste vara skönt att få skriva av sig lite på den långa pendeln.

1
Skriv svar