Achivements och trophys - meningslöst men kul

Flakmonkey
Achivements och trophys - meningslöst men kul

Vissa hävdar att de är en styggelse - att de förstör poängen med spelandet som enbart ska handla om att ha kul. Själv tycker jag att achivements är Microsofts näst största bidrag till spelvärlden (onlinetjänsten Xbox Live är givetvis den största) och när allt sedan jag köpte en Xbox 360 på releasedagen har jag jagat Gamerscore. Nu har jag verkligen inte tagit det lika långt som en del andra, men har jag köpt ett spel har jag velat klara av så många Achivements som det bara är möjligt och när Sony nu lanserat Trophys har jag gjort detsamma med spelen till deras konsol.

Meningslöst? Utan tvekan. Det ger ju ingenting användbart utan bara en högre gamerscore/level vilket på sin höjd kan räknas som skrytpoäng i vissa kretsar. Trots detta kan jag alltså inte hålla mig ifrån att nöta lite extra för att få höra ljudet och läsa texten som tillkännager att jag gjort något rätt och vet ni vad - det är i min mening enbart något positivt. Tidigare har jag haft svårt för att spela igenom ett spel mer än en gång - jag har inte sett någon poäng i det. Numera kan jag emellertid göra det och så sent som idag klarade jag #Uncharted: Drake's Fortune för andra gången eftersom jag var ute efter lite Trophys. Självklart var det inte lika roligt som första gången - handlingen bjöd ju av naturliga anledningar inte på några större överraskningar - men det var likväl en mycket underhållande upplevelse eftersom jag tvingades tag mig an situtioner på annorlunda sätt för att få tag på de eftertraktade pokalerna. Jag var nu tvungen att använda alla vapen, slå ner motståndarna med brutala attacker, skjuta dem hängandes från avsatser och så fick jag givetvis söka igenom miljöerna för att hitta de gömda skatterna i djungeln.

Listan på spel som bjudit på liknande upplevelser kan göras väldigt lång och jag har därför svårt att förstå de som klagar. Allt som kan ge spelen längre livslängd ser jag som något positivt och även om alla kanske inte utnyttjar den här möjligheten är det många som gör det och whinar man om det, ja då bör man hitta något viktigare att irritera sig på

Härnäst på listan står förresten #Warhawk som uppdaterats med Trophy-stöd vilket ger ett redan otroligt roligt spel en extra krydda. Sen måste jag också laga min 360 - eller köpa en ny med HDMI-utgång - och ta mig igenom de titlar jag missat sedan min nuvarade RROD:ade så att jag äntligen kan ta mig över 20 000-sträcket. Tror jag har några hundra poäng kvar bara så det borde vara rätt snabbt avklarat.

#blogg

Medlem
Achivements och trophys - meningslöst men kul

Satan! Får jag köpa ditt XBL konto? hehe. Jag har dryga 3500 poäng. Jag är ingen hunter alls. (Förutom i GTA IV faktiskt).
Det är kul när det sker, men sällan jag öppnar upp annat än basic achivements.
Fått en del i CoD4 och maxat i UNO

Medlem

Hehe. Jag kan inte säga att jag är någon gamerscore jagare, men det gjorde faktiskt att jag ville leta runt lite extra när jag spelade Lost Odyssey.
Jag kännde det som viktigt att hitta alla spells och exakt alla skatterna i spelet vilket tyvärr gjorde att mina karaktärer var aldeless överlevlade och övergearade när jag kom till sistabossen att den inte var rolig alls

1
Skriv svar