Stöd utvecklare med mod - köp deras spel

Flakmonkey
Stöd utvecklare med mod - köp deras spel

Att spel blir allt dyrare att utveckla är utveckla till de starkaste maskinerna är ingen större hemlighet. Detta innebär såklart att ett spel måste sälja i betydligt mer exemplar än tidigare för att en studio ska gå plus. Hur mycket har dock i varje fall inte jag haft någon större insikt om, men ska man tro Dave Jones på #Realtime Worlds så bör du minst ta dig över miljonsträcket. I en intervju med Gamasutra säger han nämligen att trots att deras Xbox 360-titeln #Crackdown sålde 1,5 miljoner så gick de inte mycket mer än plus minus noll på det.

Citat:

?With Crackdown we sold about 1.5 million copies, but even at that we pretty much only managed to break even,? he said. ?It was due to the amount of factors that were out of our control as the developer, influences such as GameStop?s amazing used-game sales; we know 1.5 million new copies were sold, but it?s likely there were 2.5, three million sold when you include used.?

Även om jag inte hade någon aning om hur mycket det skulle krävas så trodde jag inte det skulle vara runt 1 miljon. Tänker man på det så är det ju inte konstigt om utvecklare satsar på spel till "billigare" maskiner som Wii, DS och PSP eller sprider sitt krut på ett multiplattformsspel istället för att anpassa ett spel till en maskin och därmed utnyttja den maximalt och förmodligen få till ett bättre spel på kuppen - det är helt enkelt inte värt risken.

Nu vill jag inte komma med någon moralkaka (fast gör nog det ändå), men det står ändå rätt klart för mig att det enda sättet att stödja mindre utvecklare som sticker ut hakan med något annorlunda är att köpa spelen. Visst kommer det bränna ett hål i fickan, men jag tycker inte man kan klaga på att företag satsar på säkra och "tråkiga" kort om man inte visar att det är värt att göra något annorlunda. De måste trots allt överleva de också.

<script src="http://www.fz.se/filmer/_embed.php?id=157" type="text/javascript"></script>
Crackdown - bör spelas av alla som har en 360

#blogg

Medlem
Stöd utvecklare med mod - köp deras spel

Tror att det kan vara likadant fast omvänt.
Ett spel behöver ju inte heller vara bra bara för att det är annorlunda, alla jämför inte recensioner från 5 olika sidor och kollar gameplay videos på youtube.
Så om man har lite sämre koll men är sugen på något nytt och köper något annat än all of duty 8 eller halo 5 och så får man hem ett av alla halvdana dussinspel kanske man drar sig från att köpa spel med namn man inte känner igen.

Medlem

Crackdown är nog mitt absoluta favoritspel på 360 så jag håller med om att det är ett must-play, speciellt för de som gillar öppna spelvärldar.

Jag undrar verkligen om denna cykel är hållbar, triple A spel kostar bara mer att utveckla (större utvecklingsteam över längre tid) och kräver allt större säljnummer. Förr var ju 100 000 sålda kopior lyckat medans nu skulle det ses som en katastrof. Endast tid kan visa hur detta blir i framtiden.

Flakmonkey
Skrivet av McBeaver:

Tror att det kan vara likadant fast omvänt.
Ett spel behöver ju inte heller vara bra bara för att det är annorlunda, alla jämför inte recensioner från 5 olika sidor och kollar gameplay videos på youtube.

Självklart, jag skulle nog säga att det är "annorlunda" spel som suger än såna som är kända. Oftast har de ju blivit kända och populära för att de är bra. Men det finns ju källor som man kan gå efter för att sålla bort de värsta och hitta guldkornen. Recensioner är självklart inte något man ska gå efter rakt av, men de kan ändå ge en fingervisning, speciellt om man läser texten och inte bara går på betyget.

Något som jag reagerar på är när väldigt många säger att de gillar ett visst spel, hyllar det hårt, och sen när man frågar om de äger det så gör de inte det. Då kan jag bli lite lack faktiskt, speciellt om de sedan har mage att klaga på att det inte släpps flera såna spel.

Skrivet av Dvorak:

Jag undrar verkligen om denna cykel är hållbar, triple A spel kostar bara mer att utveckla (större utvecklingsteam över längre tid) och kräver allt större säljnummer. Förr var ju 100 000 sålda kopior lyckat medans nu skulle det ses som en katastrof. Endast tid kan visa hur detta blir i framtiden.

Det som händer är ju att fler utvecklare ansluter sig till större utgivare som i mångt och mycket tar ifrån dem deras möjlighet att själv välja vad och hur de ska göra saker å ting. Trist som fan, men så länge spel inte säljer utan en gigantiskt marknadsföringskampanj så är det nog enda sättet... Nu finns det ju visserligen sätt för mindre utvecklare att tjäna pengar, att släppa spelen via XBLA, PSN, etc men där finns det ju inte direkt plats för de som vill släppa "större" spel.

1
Skriv svar