Inte längre Duke Nukem 3D-oskuld

Flakmonkey
Inte längre Duke Nukem 3D-oskuld

Att jag inte spelat #Duke Nukem 3D är nog en av de saker som jag skäms mest över - när det gäller TV/dator-spelande då förstås. Jag vet inte riktigt varför jag aldrig spelade det när det kom, men jag hoppade mer eller mindre direkt från #Doom till #Quake med lite depåstopp som #Heretic och #Rise of the Triad. Dukes äventyr spelade jag dock som sagt aldrig trots att att många omkring mig sa att det var det bästa FPS:et de lirat. Nu när jag tänker tillbaka så tyckte jag att det som andra tyckte var roligt - dukes kommentarer, etc - bara var löjliga och oseriösa... hur jag nu kunde tycka det ^^

<script src="http://www.fz.se/filmer/_embed.php?id=2385" type="text/javascript"></script>
Trailer från Xbox 360-versionen av Duke Nukem 3D

Nu är det dock dags att ställa allting till rätta med hjälp av XBLA-versionen av spelet i ett led i min strid mot min långa backlogg. Jo jag vet att det inte är samma sak som att spela det på PC, men det är tillräckligt nära för mig och huvudsaken är att spelet i sig är intakt då jag ändå inte tänkt spela det online där saknaden av mus & tangentbord gör sig mer påmind.

Jag började hur som helst igår och har tagit mig igenom de tre första banorna och ett par saker har slagit mig.

1. Jag har fortfarande svårt att se storheten - även om det är helt okej
2. Förstapersonspangarna har utvecklats något oerhört

Punkt 1 är rätt självförklarande, men punkt 2 kan nog behöva förklaras lite. Jag menar alltså inte att de har utvecklats rent tekniskt med snyggare grafik, etc utan upplägget. Man springer ju helt i blindo 99% av tiden vilket kan vara rätt frustrerande och jag skulle inte tåla det i ett modernt FPS. Nu är jag inte en förespråkare för lätta spel, snarare tvärtom, men det är ändå trevligt när det finns någon form av indikation på vart du ska och vad du ska göra. Ofta är det inte ens särskilt logiskt utan det är bara att springa in i alla rum och springa in i väggar och trycka på "use"-knappen för att hitta rätt ställe.

Nej vissa saker var verkligen inte bättre förr, men det innebär inte att de är dåliga nu. #Duke Nukem 3D är fortfarande kul och jag ska spela igenom det, men jag känner redan nu att jag inte kommer bli frälst den här gången heller.

#blogg

Medlem
Inte längre Duke Nukem 3D-oskuld

Spelade aldrig igenom singleplayer-spelet men spelade en del multiplayer när Duke3D var hett.

Det som jag minns som roligast var ju dels förstås att det på sin tid var lite häftigt rent grafiskt (nästan 3D!), vilket ju inte direkt gäller i nuläget, och att det var allmänt o-PK.

Men sen var ju behållningen att det fanns en del riktigt roliga vapen (frys- och krympstråle, minor med rörelsedetektor, o.s.v.) som gjorde MP-spelandet rätt intressant.

Antikvitet

En stor del av charmen med Duke var ju att det var ett skjutspel med attityd. Det pissade på konkurrenterna, pissade på åldersgränser och pissade på alla de konformer som "man bara inte får bryta".

- Come get some.

Mmm, just det.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

1
Skriv svar