Wii visar äntligen vad den går för

Flakmonkey
Wii visar äntligen vad den går för

Jag har inte varit snäll mot Wii sedan den lanserades. Eller inte varit snällt kanske är fel sätt att uttrycka det på. Efter att ha spelat på den som en tok efter releasen tack vare Zelda och vänner som var nyfikna på maskinen, men efter att den första entusiasmen lagt sig så använde jag den enbart för att recensera spel och sedan jag drog ner på det så har den helt enkelt stått overksam. Självklart vet jag att det finns kvalitetstitlar till den (Mario och Metroid) men utöver det så finns det i min mening väldigt få intressanta spel.

Undantag finns emellertid alltid och #Zack & Wiki: Quest for Barbaros' Treasure har sedan det visades upp för första gången alltid slagit mig som ett av spelen som kan visa hur bra Wii-spel kan vara om de utnyttjar konsolens egenheter på "rätt" sätt och efter att äntligen ha börjat spela det så kan jag bara konstatera att jag trodde rätt. Vet inte hur mycket du känner till om det men det är ett spel om piraten Zack och hans kamrat Wiki som efter diverse turer ska leta reda på den legendariska piraten Barbaros kroppsdelar som lagts ner i skattkistor och sedan spritts ut över ön.

<script src="http://www.fz.se/filmer/_embed.php?id=1435" type="text/javascript"></script>

Självklart är det nu inte så lätt som att bara åka till skattkistorna och öppna dem. Varje skattkista i sig bjuder på en bana som sätter dina hjärnceller och din förmåga att använda wiimoten på prov. Kistorna vaktas nämligen av diverse fiender och fällor som du måste komma förbi på något sätt. Det kan vara att såga ner ett träd så att du får en bro över ett gap eller lösa ett pussel genom att vrida och vända på pusselbitar och sen sätta dem på sin rätta plats. Allt detta görs genom att röra på wiimoten så som du skulle göra i verkligen. Sågar du ja då gör du en sågrörelse med wiimoten, ska du fiska ja då har du den som ett fiskspö. Självklart är det inte helt klockrent och ibland kan man fråga sig varför Zack gör det han gör när man tycker att man rör wiimoten precis som man ska, men överlag så fungerar det riktigt bra.

Spelet är inget mästerverk, men det är har ett annorlunda koncept som är perfekt för Wii och det levereras på ett tillräckligt bra sätt för att det ska vara mycket mer underhållande än 95% för att inte säga 99% av spelen till konsolen som finns där ute. Grafiken är enkel och färggrann precis som den ska vara för att den inte ska kännas gammal och överlag så känns det som att Capcom faktiskt har suttit sig ner och verkligen funderat på vad som skulle fungera på maskinen.

Vet nu inte hur bra spelet sålt, men jag hoppas verkligen att det sålt tillräckligt bra för att en de ska vara villiga att göra en uppföljare. Det förtjänar det verkligen inte bara för spelets skull utan även för konsolens som behöver fler spel som drar nytta av konsolens styrkor på andra sätt än rälspangare och partyspel som är roliga över en helg...

#blogg

Medlem
Wii visar äntligen vad den går för

A boy and his blob ser ut att vara ett bra spel till Wii, inte testat bara sett filmer men skulle definitivt köpa det om jag hade ett Wii.

1
Skriv svar