Tydlig speldesign är bra speldesign

Skägg.
10 Chambers
Tydlig speldesign är bra speldesign

På tåget hem från Göteborg slog det mig, vad som ligger till grund för bra speldesign. Vad har #Team Fortress 2, #Super Mario Galaxy (och alla tidigare Mario-spel) och #God of War gemensamt? Svaret är tydlighet.

Varje motståndare går att känna igen på en mils avstånd, ser du en Goomba vet du att du ska stampa den på huvudet. En stor jäkel med ett långt rör vid höften lär ge dig en blyförgiftning i höghastighetsklassen och du bör nog undvika blicken från bruden med ormar som hår. Hela tiden en tydlighet som det inte tummas på, du vet hur du ska tackla fienden på bästa sätt redan när du ser den. För att skruva upp svårigheten görs inte motståndarna svårare, istället är det miljöerna som utgör utmaningen genom att begränsa dig på olika sätt. Eller så kombineras flera typer av fiender som måste tacklas på sitt sätt medan du försöker undvika de andra. Detta kanske är en gammal sanning för många men jag har inte tänkt på det så här tidigare.

[eos_image="52261;w450"]Bra speldesign gör mig förbannat gla-a-a-a-a-a-a-d![/eos_image]

#blogg


signatur
Inaktiv
Tydlig speldesign är bra speldesign

Pac-man var rätt tydlig.:)

Det spelar ingen roll hur snygga "panga buse plocka prylar" spelen är.

Jag förstår dom ändå inte :\

1
Skriv svar