Hur jag recenserar spel

Skägg.
10 Chambers
Hur jag recenserar spel

Jag tänkte försöka beskriva hur mitt recensionsförlopp ser ut, både för att ge en inblick i processen och reda ut det för mig själv.

Det första jag gör när spelet landar på hallmattan är att titta på förpackningen. Vad försöker utgivaren förmedla med fram- och baksidan, hur många spelare stöds och vilka [[PEGI]]-märkningar har det. Det är ofta intressant att jämföra den projicerade bilden mot hur jag uppfattar spelet. Först därefter startar jag spelet och det första som uppmärksammas är såklart menyerna, om de är röriga eller enkla att navigera i. Är det ett pc-spel kontrollerar jag alltid grafikinställningarna.

Vad det gäller svårighetsgraden försöker jag att alltid spela på medium, jag inbillar mig att det är utvecklarnas utgångspunkt. Därefter kommer den roliga delen, att uppleva spelet på ett så avslappnat sätt som möjligt och inte försöka tänka för mycket på att det är en recension. Min filosofi är att om ett spel är underhållande och engagerande så är det välutvecklat. Är du för kritiskt granskade ser du fel i allt och kan inte uppskatta detaljer. Här finns det säkert många som inte håller med, som går in i varje recension med dissikeringshandskar och bryter ner upplevelsen i tydliga block som grafik och ljud.

Under spelandets gång försöker jag skriva ner upplevelser som jag gillar och inte gillar, kanske dyker någon snitsig formulering upp. Av erfarenhet vet jag dock att många meningar som känns klockrena för sig själva sällan passar in i den slutgiltiga recensionen men kanske kan delar användas. Kill your darlings som det så fint heter.

När jag tycker mig fått en bra uppfattning om spelet börjar skriva, gärna med en kopp java vid sidan om. Spelet står på i bakgrunden så att jag lätt kan dubbelkolla något eller behöver få inspiration. Den första texten är klar på någon timme och därefter läser jag igenom den, försöker få in ett flyt i texten genom att sätta punkt, använda kommatecken eller radbyte. Jag lägger mycket energi på att arbeta bort ord som förekommer flera gånger med synonymer, jag brukar själv störa mig på sådana upprepningar.

När jag känner mig nöjd med texten infogas den i vårt artikelsystem, en procedur som för ett år sedan var rejält plågsam men som tack vare vår huskodare @w2k och @John designtänk är väldigt smidigt. Artikelbilder väljs ut, tillhörande texter skrivs och puffar klipps ut. När all design är på plats läser jag igenom recensionen igen, kanske gör jag lite småändringar men till slut måste man klippa navelsträngen och inte överarbeta texten. När jag väl satt den på granskning så att @Tompa kan korrläsa den är min del klar. När recensionen väl publicerats är det såklart intressant att läsa kommentarerna och svara på eventuella följdfrågor eller kritik. Det senare är något jag vet att många har svårt för i början, det blir gärna personligt när åsikterna går isär. Men en recension är alltid subjektiv och det enda som ger min åsikt någon tyngd i sammanhanget är min erfarenhet av spel, referensramarna.

Förhoppningsvis detta ger en hyfsad bild av min skapelseprocess.

#blogg


signatur
1
Skriv svar