Photoshop skillz

Skägg.
10 Chambers
Photoshop skillz

Jag brukar inte efterarbeta mina foton mer än med lite kontrast- och färgjusteringar men efter att ha läst en fototidning blev jag sugen att testa effekten kallad "råa färger". Jag har langat upp två före och efterbilder, en från Brahehus och en från Tranebergsbron. Den senare blev helt klart bäst.

#blogg


signatur
Medlem
Photoshop skillz

Riktigt snyggt! Du kanske kan hjälpa mig senare i livet med en sak. Gillar dödskallen lol


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Bilderna får lite mer "liv" efter justeringarna, iaf på den andra. Den första var nog kanske lite för mycket på (speciellt väggarna).

Medlem

Vad heter effekten på engelska? Jag kör på den engelska versionen av Photoshop på jobbet.

Medlem

Tyckte det där såg bra ut!

Antikvitet

Ropen skalla: Effektguide till alla!

Åh Nestor Carl, lär oss!


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Skägg.
10 Chambers

Tack!

Det är busenkelt. Skapa två lagerkopior av originalet, den mittersta gör du svartvit och på den översta väljer du "soft light" under blending options. Tadaa!


signatur
Medlem

Det går att få en liknande effekt genom att öka kontrasten och dra ned på saturation.

Medlem

ett annat tips är att använda sig av två justerings lager > kurvor där det ena framhäver skuggorna och det andra "highlights" sen efter det lägger man ett nytt justeringslager > Vibrance (vet inte vad det heter på svenska) och justerar tills det blir fint.

mer om kurvor:
http://se.youtube.com/watch?v=ORM6AZY19pw

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av mrsarun:

ett annat tips är att använda sig av två justerings lager > kurvor där det ena framhäver skuggorna och det andra "highlights" sen efter det lägger man ett nytt justeringslager > Vibrance (vet inte vad det heter på svenska) och justerar tills det blir fint.

mer om kurvor:
http://se.youtube.com/watch?v=ORM6AZY19pw

Tack för tipset, youtube-nissen verkar ha fler intressanta tutorials att spana in.


signatur
Medlem

Blir så sugen på att börja fota när jag kollar dina foton.

Frågan är om det är värt att punga ut för en hobby man inte riktigt vet om man är skuren för...


signatur
Medlem

Köp en billig systemkamera Åke, antingen en ny Canon EOS 1000D eller en begagnad 450D eller motsvarande. Systemkameror har blivit snuskigt billiga och en schysst kamera har man nytta av förr eller senare.


signatur

Bicycle races coming your way, so forget all your dutys oh yeah!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Åke Vader:

Blir så sugen på att börja fota när jag kollar dina foton.

Frågan är om det är värt att punga ut för en hobby man inte riktigt vet om man är skuren för...

Tack! Som kommentaren ovanför, systemkameror blir bara billigare och billigare. En Nikon D40 med kitobjektiv kan du få för 3500:-

Såklart en slant att punga ut, och det går ju självklart att plåta med en kompaktkamera också.


signatur
1
Skriv svar