Jag är en mes

Skägg.
10 Chambers
Jag är en mes

I [n=35566 nyheten] där författaren Jesse Stern förklarar den omdebatterade flygplatsscenen i #Modern Warfare 2 skrev jag att jag inte hade mage att skjuta någon flyende civila. Redan när jag såg det lågupplösata klippet första gången blev illa till mods, fick en klump i magen. Att spela igenom det gav inte riktigt samma starka effekt, troligen för att jag var beredd på vad som skulle hända, men jag kunde ändå inte förmå mig att krama avtryckaren mot den skräckslagna folkmassan eller de som släpade sig framåt i sitt eget blod.

Bara för att jag upplevde scenariot som otrevligt och gripande tycker jag inte att #Infinity Ward gjort något fel. Något företag måste tänja på gränserna för spelmediet på ett vettigt sätt, jämförelser som "det gör man ju i #Portal också" känns inte relevanta. Samtidigt kan jag tycka att banan var något malplacerad - från ett vanligt soldatliv, till smyguppdrag till infiltration på under en halvtimme. Berättandet i spel av den här typen har fortfarande mycket att lära.

#blogg


signatur
Medlem
Jag är en mes

Antar du också är godhjärtad och lämnar Liberty Citys invånare till freds, eller låter de ytterst långsamma doktorerna i Goldeneye stå och vänta i all evighet framför en dörr när tiden tickar samt antar att du endast kör när det är grönt ljus i Carmageddon?

No russian-uppdraget skapar faktiskt inga känslor som helst hos mig, förutom att allt var så malplacerat som du säger, är utförandet av hela uppdraget idiotiskt både grafiskt, design och gameplay. Känns som jag skjuter på skyllt dockor, det hördes barnaskri men inga barn fanns bland folkhopen och det väckte varken något förakt eller någon glädje i att jag får panga vapenlösa civila. Bara dåligt utförande och en facepalm.

Nej ta livet av oskyldiga har jag gjort förr i spel och MW2 pushar inga limits här inte. Detta är endast kontroversiellt för att skapa buzz om spelet. Så nej tack IW, better luck next time...

Redaktör

Såg Calle lira uppdraget i början av veckan och har själv just kört igenom det. Obehagligast var nog att se din passiva genomspelning Calle, det symboliserade på något sätt hur det skulle kännas i rollen som den undercover-agenten (musiken och att det var första gången jag såg sekvensen bidrog nog också en del).

Det är högintressant som berättartekniskt grepp, att man verkligen tvingas sätta sig in i fiendens situation. Synd bara att allt berättas så fladdrigt, det är galet mycket för mycket attityd i mellansekvenserna. Dras tempot och alla de där jävla blippljuden ner kan IW vara enormt bra actionberättelser på spåret.


signatur
Medlem

Själv passade jag på att ta ut svängarna som onding rejält, eftersom jag likt många andra alltid blir en good badguy i spel som overlord etc så tänkte jag att nu jävlar! Nackskott, skadeskjutningar och nermejning. They're all dead man, they're all dead!


signatur

Tempus fugit.

Skägg.
10 Chambers

Nej, jag brukar inte skona civila i spel som Carmageddon och GTA, det har slaktats vilt där. Jag vill dock göra skillnad på det, då är det inte en del av en berättelse, inte lika utstuderat. Det var också ett par år sedan jag spelade dem så kanske har min inställning förändrats, i Losy and the Damned har det inte blivit några mördarstråk än.


signatur
1
Skriv svar