Samlarinstinkter

Medlem
Samlarinstinkter

Jag måste säga att jag har ett litet problem. Jag har aldrig varit en direkt samlare av något slag (jo förresten, frimärken i väldigt unga dagar), men det är förmodligen något som ligger i människans natur egentligen. Vi har ju varit samlare ända sen neanderthalarna väl?

En ständigt återkommande mekanism i dataspel är ju att samla saker. Jag menar Pac-Man gick bara ut på att samla prickar, och Super Mario Bros startade kanske hela den moderna samlingen av mynt och liknande. Grejen är den att jag har aldrig tilltalats av den mekanismen i spel om det inte har varit riktigt bra anledning till det. I de två ovannämnda spelen så får man ju faktiskt något för att samla (komma vidare i spelet respektive extra liv). Men ta t ex #156 där man samlar cigarettpaket med galna omslag. Det enda man fick var extra content, vilket i och för sig är roligt men knappast nödvändigt. I det högst aktuella #Gears of War samlar man "COG-tags", och för det får man... vad? "Achievements"!

Vilket leder in på höjden av meningslöst samlande, nämligen "gamerscore" i Xbox Live. Det är väl ändå det mest meningslösa av allt spelsamlande? Det säger ju inte ens hur bra man är på att spela, bara hur mycket man har spelat. Jag skulle förstå om det var ett mått på skicklighet, men ren kvantitet?

Kruxet är att trots att jag inte gillar att samla så gör jag det ändå. Där kommer mina samlar instinkter in, hur meningslöst det än är. Och det värsta är ju att det snarare känns som ett tvång och tar ifrån spelupplevelsen, ändå måste jag göra det. Varför? Den ursäkt jag kommer på är att jag vill maximera spelupplevelsen, jag vill göra allt som går att göra i spelet. Det är ett grundläggande designfel, när spelaren känner sig tvungen att göra tråkiga saker för att få ut mer spelupplevelse. Man ska göra saker för att det är roligt, inte för att man måste. Ack så motsägelsefull människan är.

Höjden av samlarinstinkt?

#blogg


signatur

Patrick
Producer@DICE

Medlem
Samlarinstinkter

Därför jag länge haft problem med att gilla konsoll spel, det känns som alla går ut på att sammla nåt för att låsa upp extra content eller kunna spela om på en annan svårighets grad. Själv tycker jag det är ett riktigt störigt koncept. På något sätt skriker det liksom bara konsoll och får mig att inte vilja spela mer...

Det plus att konsoll spel verkar designas för att dem skall spelas om flertalet gånger, då man låser upp svårighetsgrader* eller dylikt, är nog de största andledningarna till att jag aldrig köpt någon konsoll...

*Ett koncept jag alldrig fattat och verkligen stör mig på, när ajg klarat ett spel vill jag väl inte spela om det direkt på lite svårare svårighets grad? Jag vill ju kunna köra på svåraste direkt då jag tcker det ger mig mer att klara spelet så, speciellt om det är ett taktiskt lir så som Ghost Recon då man på svårare svårighets grader oftast måste ta det mycket lugnare och tänka mer...

Dock är ju detta en av huvudelarna i dagens mmorpg, man grindar tråkiga saker för att kunna göra det "roliga" t.ex. raids osv, vilket dock snabbt blir tråkigt för man är tvungen att just göra så mkt tråkigt för att kunna göra det roliga osv... synd bara att det verkar så populärt att speldesignerna lägger in sånna element för att kunna krama ur lite extra speltid.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Flakmonkey

Tycker det är skoj med achivements, om det utformas på rätt sätt... Ta ett spel som King Kong tex, helt värdelöst att få 1000 i gamerscore bara för att spela igenom det... Sen finns det ju andra spel där det är helt sanslösa krav på att få gamerscore, Perfect dark zero tex, där får man väl en 60 poäng för att lira igenom det, sen måste man spela det i oerhörda mängder i multiplayer för att få resten...

Däremot är det riktigt bra i tex Kameo, där man får en 500-600 poäng om man klarar det, å för att få resten måste man klara av banorna ute att bli träffad å såna saker... Då får alla smaka på fina poäng utan att man får full pott "gratis" som i King Kong och samtidigt får de som verkligen vill ha alla poäng man kan få en rejäl utmaning ^^

Sen förstår jag inte riktigt Wardancers resonemang... jag menar det är ju inget krav på att man samlar och låser upp saker och ting.... vill du inte göra det så är det ju bara att skippa den delen? Ungefär som med extramaterial till DVD-filmer, ingen som tvingar en att se det, men även om man inte gör det så blir ju inte själva filmen sämre för det ^^ Jag kan däremot hålla med om det här med svårighetsgraden, lite trist att behöva låsa upp den.

Medlem

Nä men precis som bloggaren i fråga så vill man ju få ut allt ur spelet


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Flakmonkey

Finns ju mer att få ut av spelet om det finns en massa bonusgrejjer? är väl bara något positivt då?

Medlem

Jo men man får ju prestations ångest, t.ex. det problemet jag hadde med oblivion. Jag fick total prestations ångest och kunde inte fokusera på att ha kul i spelet. Men det är ju igentligen inget negativt igentligen, bara jag som har lite problem med det


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Jag har samma problem, samlar på i princip allt (så fort något ska slängas hemma så smyger sig en tår) och inte bara måste jag försöka plocka på mig allt (hitta alla brons/silver/guld items i Tomb Raider Legend t ex) utan jag måste ha gått absolut överallt. Som om jag t ex missar ett rum i Neverwinter Nights som ligger på andra sidan så måste jag springa dit och kolla på grund av den simpla frågan "What if?". What if det finns ett über item där? What if man måste dit för att klara uppdraget? Oftast så leder det till onödigt springande och förstörande av spelkänslan. Så är det för mig i ALLA spel, måste ha utforskat varenda vrå i en byggnad/rum/område.

Något som jag samlar mig på däremot är speltrailers. Jo, tycker att speltrailers alltid får en att vilja spela spelet. Visar aldrig något negativt och den visar en bra spelkänsla. Om trailern är bra det vill säga. Har sparat sen 2003 och har 72.5GB med trailers och spelvideos, totalt 1857 filer. Ger nostalgi när man kollar på gamla klipp vilket jag gör lite ibland. Något måste man samla på

1
Skriv svar