Mogen grafik

Medlem
Mogen grafik

Grafik handlar en hel del om mognad, en diskussion jag hade med en kollega för ett tag sen. En ganska klar övergång i grafikens historia är från 2D- till 3D-grafik. 2D-grafiken har ju självklart utvecklats sen dess, men det handlar ändå bara om upplösning på skärmen och nivån på animationen.

I mina ögon nådde 2D en mognad på SNES. Det är bara att titta på #6992 och #6614, som faktiskt fortfarande har grafik som är skön att titta på än idag. Mogen grafik helt enkelt. NES-grafiken är inte riktigt lika rolig längre.

Sen kom N64 och allting blev skit. Tittar man tillbaka på N64 så ser spelen helt enkelt förjävliga ut. 3D-grafiken var ny och extremt omogen. #6690 är ju hur fult som helst.

Inte ens idag är 3D-grafiken riktigt mogen i spel. Det är fortfarande något som inte ser riktigt bra ut. Jag tror att den största avvikelsen i grafisk presentation idag är animationen som inte alls har hängt med resten av den grafisk utvecklingen. Att anpassa och "blenda" animation till varje tänkbar situation är inte där ännu. #5751 börjar nog närma sig, så vi kanske kommer dit snart. Animationen i 2D är vi mer förlåtande mot, eftersom resten inte är direkt realistiskt heller. Ju närmare realism vi kommer, desto mindre toleranta blir vi gentemot avvikelser helt enkelt.

#blogg


signatur

Patrick
Producer@DICE

Antikvitet
Mogen grafik

Jag tror att det alltid handlar om att göra det som spelaren inte trodde var möjligt. Alla vill rida på wow-vågen (inte World of Warcraft, wow). Jag tyckte spelen till N64 var kalasfina, och ett sånt flyt dessutom! Men tittar man tillbaka nu så är de inte mycket att hänga i julgranen. Av samma anledning som det inte är lika kul längre att installera Deus Ex eller Quake. En gång i tiden var det "ååååååhhhh va snyggt", men nu är det historia.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

Men faktum kvarstår ju att när man har gett spelen lite tid, så ser SNES-grafik fortfarande bra (som i tilltalande) ut och N64 extremt fult (som i jobbigt att titta på)...


signatur

Patrick
Producer@DICE

Inaktiv

Håller med dig Mongi ... Jag tror att med verkligheten inpå oss så kräver vi mer av den virtuella kopian. Önskar att jag inte var sån, men tyvärr jag erkänner och jag kan inte spela ett spel som är grafiskt uselt om det försöker vara verkligt. Om du förstår vad jag menar


signatur

This will not be quick, you will not enjoy this, and I am not your Queen!

Skägg.
10 Chambers

Jag tror den där svårdefinierade spelkänslan har något med saken att göra också. Körde #Deus Ex för lite drygt ett år sedan för första gången, tyckte det var fantastiskt och grafiken, som var åldersstigen redan när det släpptes, störde mig inte det minsta. #Doom är i mitt tyckte så fyllt av känsla att grafiken inte heller spelar någon större roll.

Problemet med Nintndo 64 tror jag också var att man jämförde grafiken, som man alltid gör, med datorn. [[1996]], när konsolen släpptes 'ven #Duke Nukem 3D och #Quake.


signatur
Medlem

Som du säger ju närmre verkligheten grafiken strävar ju mer fel blir det. Tror det är en av orsakerna till framgång för exempelvis WoW och Guildwars. De har inte grafik som är ute efter att se realistisk ut, utan mer Comic... Men det slår inte alltid fel. Oblivion exempelvis är väl ett försök på att det ska se hyffso verkligt ut, och även om det inte gör det så smälter allt samman på ett harmoniskt sätt som gör att allt känns bra (eller så är man partisk pga att man älskar spelet )


signatur

-We're all fools, two-faced and chaotic. Some of us makes you weep, some of us makes you smile and most of us does both.

1
Skriv svar