Var är skillnaden störst?

Medlem
Var är skillnaden störst?

En snabb tanke bara. Har nyligen skummat både "1001 en filmer du måste se innan du dör" och "Edge Presents The 100 Best Video Games". Vi talar ju med jämna mellanrum om att vi saknar diversitet i spelbranschen, vilket jag tycker stämmer, mest pga kommersiella skäl och fega aktörer. Men hur stor diversitet är det egentligen i film? Var är det störst skillnad; mellan "Voyage dans la lune" (1902) och "Sagan om konungens återkomst" (2003), eller mellan "Robotron 2084" (1982) och "#final-fantasy-xii|"Final Fantasy XII"" (2006)? Helt godtyckliga val, jag vet. Samtliga titlar är från olika tider och teknikutvecklingen är i olika takt och faser branscherna emellan. Spel har dessutom alla möjligheter att grena ut sig på olika sätt, mycker fler än film har, mycket p g a mediernas totalt olika natur. Spel kanske skulle försöka vara spel och inte efterapa film faktiskt...

Jag diskvalificerade just min egen fråga ser jag nu, så går det när man skriver innan man tänker

#blogg


signatur

Patrick
Producer@DICE

Skägg.
10 Chambers
Var är skillnaden störst?

Ju äldre spelbranschen blir destu större blir nog skillnaderna. Om 20 år kommer vi säkert att kunna välja mellan tretantiösa "finspel" som bara en utvald grupp hajar, rena underhållningsspel från de stora bolagen och allt där mittemellan. En teori om varför vi inte är där idag är för att det främst är "gamers" som spelar spel, till skillnad från film som har en större träffyta av olika sorters människor.


signatur
1
Skriv svar