Lite tankar kring BF1943

Medlem
Lite tankar kring BF1943

Nu har #Battlefield 1943 äntligen annonserats, och det känns otroligt skönt för alla. Som en snabb presentation är jag producer och ytterst ansvarig för spelet, så jag ska försöka svara på lite frågor här. Först vill jag bara säga att det är otroligt kul att så många ser fram emot det här och överväldigande positiva reaktioner vi har fått. Sen finns det givetvis skepsism också, varav vissa farhågor jag tänkte adressera här. Nu öppnar jag en stor burk med mask, och planerar att fortsätta öppna fler burkar framöver.

Inte casual, men rättvist
Jag kan försäkra om att BF1943 absolut inte är att casualspel. Jag själv är gammalt #Battlefield 1942-fan, och likaså dom allra flesta i teamet (ni har bla "cmd", grundare av bf2.se med i teamet och även Lars Gustavsson som var med och gjorde BF1942). Ja det är ett litet spel, och det finns spelmekanismer som känns rätt ovanliga i sammanhanget. Men jag kan försäkra om att det är ett djupt spel, hela poängen är att ha ett djupt spel i liten förpackning. Låt mig exemplifiera.

Tänk ett fullstort BF-spel som en kaka. Skär en kakbit av den, där har du BF1943. Det är inte ett puckat spel, men däremot begränsad i omfattning, jag är inte intresserad av fördummade spel. Jag spelade BF1942 till döds då jag hade tid med 8 h spel per dag. Sen skaffar somliga jobb och familj och får mindre tid över, men fortfarande riktiga gamers i hjärtat. Den stora poängen med spelet då är att man *inte* behöver investera 10h speltid för att låsa upp vapen och bli kompetitiv. Jag kan som van shooterspelare vinna på skill och lite vanligare träning, och inte behöva nöta timtal innan jag får ut det roliga. Det är viktigt att alla spelar på helt lika villkor, därför har vi inga unlocks. Däremot kan man fortfarande ranka upp, få olika belöningar osv.

Djupet i ett spel utgörs inte av enskilda system som hälsa eller antal spelare, utan en mängd system. Jag kan försäkra om att det definitivt krävs träning och skill för att vinna spelet. Med det sagt är det nog lägre tröskel att komma in i spelet i första taget. Matchmaking kommer dessutom se till att separera pro-spelare från noobs.

Vad är Battlefield?
Vi började faktiskt hela projektet som ett litet experiment just för vår kärlek till originalet. Så vi testade att göra Wake i Frostbite, och kände att det var riktigt roligt! Det är ingen remake dock, utan snarare en hyllning. Vi vill återskapa atmosfären och känslan originalet, det finns ingen poäng att göra exakt samma spel, eftersom originalet fortfarande spelas! Så hur gör man det?

Om någon ändå hade det svaret. Battlefield är av naturen väldigt varierat, och alla har olika upplevelser. Jag har hört från vissa att BF1942 var väldigt realistiskt, men andra försökte göra stunts bara med bilarna. Många körde bara flygplan, medan andra mest snipade. Om BF-konceptet var så lätt att kopiera skulle fler ha gjort det för länge sen, men det har faktiskt inte hänt.

Vi känner att vi definitivt har återskapat känslan i spelet nu, ni får helt enkelt lita på mig

24 spelare
64-spelare i all ära, visst är det väldigt väldigt häftigt. Men med allt gott kommer en del ont också. Jag kan försäkra om att 24 spelare inte är av ren lathet, det tar jag som en grov förolämpning. Den massiva krigskänslan utgörs inte nödvändigtvis av många spelare. Som många redan pekat ut var dom flesta klanmatcher betydligt färre spelare, 12vs12 som mest faktiskt. Vad vi har sett var/är det ytterst få servrar med 64 spelare, och dom som finns har ytterst sällan varit fulla och/eller har inte så bra performance.

Vi har definitivt sett till att det känns stort och högre tempo i det här spelet, faktum är att BF1942 var otroligt lågt tempo för det mesta. Om man stoppar 100 personer i ett litet rum känns det mycket, ute på stan är 100 ingenting. Även med 64-spelare såg man sällan mer än 10 samtidigt ändå. Vi har arbetat mycket med leveldesignen för att vara skräddarsytt för 24-spelare, och det känns väldigt bra. Samtidigt finns det definitivt utrymme för grymma dogfights i luften, och interaktion mellan luft och mark. Med 24 spelare är chansen väldigt mycket större att få fulla servrar som utnyttjar hela kartan.

För dom som inte är övertygade om dom designmässiga skälen finns det rent tekniska "ursäkter". MS och Sony ställer för det första krav på hur mycket trafik som får användas på konsoler, den är väldigt begränsad. Sen ska man betänka att vi har väldigt mycket mer att nätverkar än bara 24 spelare:

- 24 spelare ska nätverkas
- nästan lika många fordon som är helt fysikdrivna och har rörliga/förstörbara delar ska nätverkas
- alla destruction, t ex om en vägg rivs på en klient måste den rivas på alla andra klienter, annars skulle man kunna gömma sig bakom väggar som inte fanns.

Om vi tog bort fordon och destruction skulle vi klart kunna ha fler spelare. Men det finns inga andra spel som har det i den omfattning som vi har.

Klanstöd och squads
Vi kommer att ha stöd för privata matcher, men jag kan inte gå in på detaljer just nu. Det var något som saknades i t ex #Battlefield: Bad Company.

Vi kommer även ha utökat stöd för squads och ge spelarna mycket mer kontroll. Också än förbättring från BFBC.

Dogfights!
Mycket möda har lagts på flygplanen, det är en svår balansgång mellan tillgänglighet och djup. Flygplan är av naturen svårare att köra en bilar... Målet har varit att som noob ska man lätt kunna lyfta och flyga utan att krascha. För mer skillade spelare kan man kontrollera sin svängradie med farten, och bombning kräver givetvis massor av träning. Får se hur mycket precisionsbombning genom bunkerluckor det blir...

BF1942 <3 munsbit
Annonseringen har varit splittrad känslomässigt. Det är som sagt väldigt roligt att höra allt gott. Det är även väldigt roligt att höra idéer och tankar kring vad ni tror att det kommer att bli, även om ni inte vet något än Det som är tråkigt är att höra helt ogrundade antaganden och icke konstruktiv kritik, rena troll helt enkelt.

Som sagt, jag tror verkligen att många kommer att tilltalas av idén med en munsbit BF1942, mest för nostalgitrippen. Jag vet att jag vill ha det, det är inte meningen att det ska bli fullstort. En sista försäkring är att DICE jobbar på flera andra projekt också, hela studion jobbar inte på det här spelet och #Battlefield: Bad Company 2.

#blogg


signatur

Patrick
Producer@DICE

Medlem
Lite tankar kring BF1943

Jag är ganska missnöjd med valet att ha obegränsat ammo och återkommande hälsa, ganska mycket av min speltid var Medic i både BF42 och BF2.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

Obegränsat med ammo, health regeneration, att separera pro-gamers från n00bs, härligt sätt att splitta communityn och förstöra battlefield spelet i mina ögon, är spelet bara till för klanspel, inget plan på public? Nej tack, detta är absolut inget spel för mig.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

Obegränsat med ammo, health regeneration, att separera pro-gamers från n00bs, härligt sätt att splitta communityn och förstöra battlefield spelet i mina ögon, är spelet bara till för klanspel, inget plan på public? Nej tack, detta är absolut inget spel för mig.

Har pro-gamers någonsin velat spela med noobs? Vill noobs bli ägda av proffs? När en noob blir bättre matchmakas han mot dom som är bättre också, jag förstår inte det onda i att spela med dom som är på samma nivå som en själv.

Det finns både private och public, precis som det alltid har varit. Matchmaking gäller bara på public.

Det är ingenting nytt eller magiskt med matchmaking eller public/private som separerar communityt.


signatur

Patrick
Producer@DICE

Medlem

Låter väldigt bra detta. Kan bli ett intressant och roligt spel och jag förstår verkligen argumentet med att göra ett "mindre fullspel" och jag tycker det är en bra idé som kommer funka och bli bra!

Och det med att hälsan regenereras kan vara både för och emot, jag tycker själv att det är ganska smart med tanke på att om du gömmer dig undan ett tag i en fiende bas så återfår du liv utan att behöva ha en vän i närheten som kommer och healar dig och röjer din position. Jag ser det som en IRL effekt att du smyger undan själv och lägger på 1:a förband så återfår du liv.

Men som jag sa, helhetsmässigt är det ett bra idé och jag tror att det defenitivt kommer bli kul att spela.

//Morx (gamla nicknamet från 1942,vietnam och bf2 tiden )

Medlem

Till nästa maskburk skulle jag vilja ha en speciell mask uppgrävd: På vilket sätt skiljer sig banorna från vanilla bf42?
Jag tänker mest på Guadal. Att köra wake och iwo på 12/12 är ju rätt lagom, men guadal har alltid varit en mardröm att köra public då den kartan automatiskt slukar 1-2 i båt, 2-3 i plan och 4-5 i tank/arty samt de udda 4-10 som gillar kartans snipervänlighet.
Nu skall jag dock tillstå att jag inte vet hur spelet har utvecklats sedan jag spelade det i klan för... eh.. 4 (5?) år sedan. Jag kanske är utdaterad?
Hur som haver, det ser ut som att wake också har fått sig lite nya byggnader eller är det bara nya skins?

/En gång i tiden LF|Jaz

Edit: Bytte / mot - för att minska riskerna för missförstånd

Medlem

Kul att de just valt sniper som ett av de tre kitten förövrigt.. med alla kids som fått upp ögonen för bf idag så lär 50% av dom köra sniper på dessa hyffsat öppna banor..
Hade hellre sett en Assault-klass (som kan välja mellan smg/bolt-action), medic och engineer.

Medlem

de bor vara bilar en av hojdpunken i bc. gillar inte iden om ammot..

Medlem

Hoppas spelet inte distribueras via EA Download Manager, för det är banne mig det sämsta jag varit med om. Men om så är fallet, så behöver EADM fixas omedelbart, t.ex. att inte kräva Flash för att fungera (googla efter EADM + Flash plugin required). Kan inte spela mitt BF2142 p.g.a. defekt programvara.

Medlem

Hoppas iaf att fighterplanen INTE har 15 bomber som alla är insta kill för stridsvagnar. Måste ha varit något av det dummaste designvalen i BF1942. Då det gjorde de mer dedikerade bombplanen mer eller mindre meningslösa då dom var så pass mycket enklare att skjuta ner utan att egentligen ha speciellt mycket större eldkraft mot markmål.

Och jag kommer också sakna min medic som var i princip enda klassen tillsammans med enstaka rundor engineer jag spelade. Man kan ju iaf hoppas att medicens vapen loadout kommer tillbaka med thompson så man inte blir helt deprimerad.

Men ser fram i mot detta, gives!


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Inaktiv

Snälla, låt inte spelarna tåla så många bulor... det stör mig.
Bad Company var grymt gjort, men hälsan FÖRSTÖRDE det spelet...
Ge oss lite alternativ då! Begränsa inte så mycket...
Spel är inte på blodigt allvar, jag vet, men det kan vara roligt om det lite realistiskt, för min del iallafall.

Medlem

Mongi Du säger att MS och Sony har krav på hur mycket bandbredd som får användas och att detta är en av andledningarna till att det bara finns 24 spelare / server. Detta borde ju inte "drabba" PC delen tycker jag, där det inte borde finnas något bandbreds problem eller har jag fel?

Inaktiv

Jag tycker det här låter riktigt bra. Bortsett från att Battlefield 1942 var bra på alla sätt och vis - så inledde BF42 den extremt grymma (och pampiga) Battlefield-musiken.

Spelade mycket på el-Alamein kommer jag ihåg. Wake Island är dock en storfavorit också... Och eftersom frostbite råkar vara en av de bästa motorer som gjorts kommer detta bli väldigt kul!


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Medlem

Om 1943 är en hyllning till 1942 och bara en liten del av ett fullskaligt Battlefield, då antar jag att det finns en kraftigt minskad mängd banor.

Om banantalet är betydligt mindre än 1942, varför valde Ni då att slänga in en av de absolut sämsta banorna i 1942, Wake Island?

Medlem

Riktigt nice, en bättre överraskning kunde man inte fått från DICE.

Men om jag får fråga en sak, kommer ni släppa ett utvecklingsverktyg? Jag menar visst det är få banor osv men tänk vad communityn kan skapa/återskapa.

Sen kan man undra om spelet kommer kosta fullpris nu när det innehåller ganska lite content jämnför med originalet.

Medlem
Skrivet av KnäckeHäxan:

Mongi Du säger att MS och Sony har krav på hur mycket bandbredd som får användas och att detta är en av andledningarna till att det bara finns 24 spelare / server. Detta borde ju inte "drabba" PC delen tycker jag, där det inte borde finnas något bandbreds problem eller har jag fel?

Kallas , konsolport :/

Medlem

intressant.

dock vill jag påpeka att en noob, inte är samma som nybörjare eller newbie.

http://www.ctrlaltdel-online.com/comics/20060823.jpg

kort sagt, en person som skriker ut noob till höger och vänster är en själv.

Inaktiv

Frontlines till Xbox 360 hade tanks, bilar, flygplan, helikoptrar och stöd för 50 spelare online.

Medlem
Skrivet av Jazman:

Till nästa maskburk skulle jag vilja ha en speciell mask uppgrävd: På vilket sätt skiljer sig banorna från vanilla bf42?

Du kommer definitivt känna igen den generelly banlayouten, men det är långt ifrån kopior. Alla banor är nu faktiskt head-on assault, mest av rättviseskäl, och dom är något ombalanserade för att ta hänsyn till destruction, mer vegetation och detaljrikedom. Alla banor är också anpassade för 24 spelare för att få ut optimalt tempo. Vi håller på att tokspela banorna internt, och det är riktigt roligt!

Skrivet av Katana:

Hade hellre sett en Assault-klass (som kan välja mellan smg/bolt-action), medic och engineer.

Rifleman kommer att ha M1 Garand, Infantry kommer att ha Thompson. Infantry har även en liten skiftnyckel att laga sakerna med. Klasserna är väldigt välbalanserade redan i dagsläget faktiskt, det är helt enkelt väldigt mycket lättare att balansera 3 väldigt distinkta klasser på ett snyggt sätt.

Skrivet av Zyndrome:

Hoppas spelet inte distribueras via EA Download Manager, för det är banne mig det sämsta jag varit med om.

Håller helt med att EADM lämnar mycket att önska. Vi kollar på olika distributionsmetoder.

Skrivet av Wardancer:

Hoppas iaf att fighterplanen INTE har 15 bomber som alla är insta kill för stridsvagnar. Måste ha varit något av det dummaste designvalen i BF1942. Då det gjorde de mer dedikerade bombplanen mer eller mindre meningslösa då dom var så pass mycket enklare att skjuta ner utan att egentligen ha speciellt mycket större eldkraft mot markmål.

Och jag kommer också sakna min medic som var i princip enda klassen tillsammans med enstaka rundor engineer jag spelade. Man kan ju iaf hoppas att medicens vapen loadout kommer tillbaka med thompson så man inte blir helt deprimerad.

Men ser fram i mot detta, gives!

Just för att bombarna var så dåliga i jämförelse, och för att få bättre balans finns bara ett sorts plan nu. Bomberna har replenish tid, så det tar ett tag innan man kan bomba igen, så vi kommer inte så någon spamming. Men ja, bombning är av naturen svårbalanserade.

Medic i BF1942 var väldigt exploitad, man helade mest sig själv och vapnet var rätt imba i kombination. Den användes inte på långa vägar lika mycket att hela andra som i BF2. Thompson kommer att finnas iaf! Jag brukar själv inte vara så inblandad i strider direkt, gör mer saker runtomkring, så det kommer finnas andra sätt att få poäng

Skrivet av KnäckeHäxan:

Mongi Du säger att MS och Sony har krav på hur mycket bandbredd som får användas och att detta är en av andledningarna till att det bara finns 24 spelare / server. Detta borde ju inte "drabba" PC delen tycker jag, där det inte borde finnas något bandbreds problem eller har jag fel?

Nej, PC har inte samma problem. Å andra sidan är all bandesign och balansering verkligen anpassad för 24 spelare, så det handlar snarare om det. Som jag sagt tidigare gör inte fler spelare ett roligare spel, det handlar om level design tycker jag. Men ja, jag kan gå med på att säga att konsolversionen påverkar PC versionen i det här fallet.

Skrivet av kebbe:

Om banantalet är betydligt mindre än 1942, varför valde Ni då att slänga in en av de absolut sämsta banorna i 1942, Wake Island?

Jag tror dom flesta inte håller med dig där, Wake är överlägset populärast i alla polls vi har sett hittills och den mest spelade banan i våra stats.

Skrivet av zauii89:

Riktigt nice, en bättre överraskning kunde man inte fått från DICE.

Men om jag får fråga en sak, kommer ni släppa ett utvecklingsverktyg? Jag menar visst det är få banor osv men tänk vad communityn kan skapa/återskapa.

Sen kan man undra om spelet kommer kosta fullpris nu när det innehåller ganska lite content jämnför med originalet.

Tyvärr kan jag inte svara på din första fråga.

Spelet kommer absolut inte att vara fullpris. Vi har inte fastställt priset, men det kommer att kosta som andra spel på t ex Arcade. Så omkring 1200-1600 points. Det är väl runt 170-230 kr.

Jag tror vi kommer att sätta en ny ribba för hur mycket spel man får för det priset. Vi har även tryckt ner spelet på nära 350 Mb!


signatur

Patrick
Producer@DICE

Medlem

Så likt BF1942 som möjligt, fast med Frostbite, det vore mums.
Så långt ifrån BF2/2142 som möjligt, tack.

Nej, nej och åter nej. Snälla... ingen återgenererande hälsa. En del av härligheten var ju att som medic kunna hoppa runt med medpacket. Att täppa igen alla luckor från orginalet med sådant som folk nu är vana vid i moderna spel, det är precis vad som skulle kunna förstöra BF1943.

Kom igen nu!

kW|wwraver 10v10
8===3 * wwraver 4v4

Medlem

Intressant läsning. Jag har sett fram emot det här, hoppas det kanske kommer andra tilläggspaket också om nu pacific slår igenom och visar sig vara riktigt bra. Jag gillar ju exempelvis Stalingrad och Kharkov, och de är ju också ganska täta banor

Medlem

Mongi grymt att du svarar på frågor så här direkt. Det uppskattas väldigt mycket, famla runt i spekulationer är sjukt jobbigt. Titta bara på Left 4 dead forumet hos valve

Medlem

Härligt med en ny WW2 shooter från Dice fins och framför alt en ny shooter från Dice som man kan köra på PC.

BF:BC i all ära men FPS är bäst på PC i så gott som alla aspekter.

sen får man väl vänta och se hur regenererande hälsa och obägränsat med ammunition är, men om ni inte utvecklar det för att vara casual så antar jag att det blir bra hehe.

Lycka till.

Medlem

Äh! Vad snackar ni alla om? Detta kommer bli störtskönt!
Ok, tveksamma till att "bara" ha 24 spelare? Jag håler inte med er. 24 spelare räcker om dom lyckas med bandesignen, vilket jag tror dom kommer lyckas med! Ser fram som tusan mot detta!!

Medlem

hej mongi och tack för att du svarar på frågor här
regenererande hälsa har jag inget emot fast jag lirat 95% av min tid som medic i BF2. Gillar hur det är i CoD:WaW (har för mig det e det spelet, eller så e jag ute å cyklar just nu)
Men varför begränsat med ammunition?
Kommer man kunna plocka upp kits som man kunnat göra i de tidigare spelen?

önskar nästan de kunde gjort en light version av Desert Combat med

Inaktiv

Måste bara fråga nu när man har chansen, Kommer det att komma DLC för spelet, Tänker då om man kanske släpper banorna i paket av 2 eller 3.

Dock funkar en bana åt gången det med, bara DLC kommer!

Så det blir tex "North Africa map expansion" eller "Eastern Europe map expansion", tänk Battleaxe eller Berlin skulle bli med förstörbara objekt?

Eller helt enkelt anndra, fräsha banor från utvecklarna, eller några av expansions banorna till BF42, några banor och vapen från Seacret weapons var helt grymma!

Tänker mest på den banan man kunde styra en raket från någon bunker och dom allierade var tvungen att flyga in med transport plan, sjukt grym känsla

Medlem

Grabbs, oroa er inte över spelarantalet. Så länge leveldesignen är fungerande så kommer 24spelare funka perfekt. Hur många ville spela 32vs32 i Counter-strike back in the days?

Medlem
Skrivet av mongi:
Skrivet av KlosterKatten:

Obegränsat med ammo, health regeneration, att separera pro-gamers från n00bs, härligt sätt att splitta communityn och förstöra battlefield spelet i mina ögon, är spelet bara till för klanspel, inget plan på public? Nej tack, detta är absolut inget spel för mig.

Har pro-gamers någonsin velat spela med noobs? Vill noobs bli ägda av proffs? När en noob blir bättre matchmakas han mot dom som är bättre också, jag förstår inte det onda i att spela med dom som är på samma nivå som en själv.

Det finns både private och public, precis som det alltid har varit. Matchmaking gäller bara på public.

Det är ingenting nytt eller magiskt med matchmaking eller public/private som separerar communityt.

Att dela på mindre bra och superseriösa spelare är nog inte fel - så länge det finns tillräckligt med spelare i båda genrerna och alla fortfarande spelar på lika villkor.


signatur
Medlem

Jag tror stenhårt på Battlefield 1943, jag litar fullt ut på DICE och deras omdömde:)
Ser fram emot en hektisk sommar alá 1943!

Medlem
Skrivet av ThreeZool:

Måste bara fråga nu när man har chansen, Kommer det att komma DLC för spelet, Tänker då om man kanske släpper banorna i paket av 2 eller 3.

Dock funkar en bana åt gången det med, bara DLC kommer!

Så det blir tex "North Africa map expansion" eller "Eastern Europe map expansion", tänk Battleaxe eller Berlin skulle bli med förstörbara objekt?

Ja kanske det. Om det visar sig att alla hatar spelet finns ju ingen poäng att släppa fler banor Men om det visar sig framgångsrikt så har vi stöd för det. Vi har diskuterat och experimenterat med flera olika banor


signatur

Patrick
Producer@DICE

12
Skriv svar