You Failed SEGA

Medlem
You Failed SEGA

Finns en intressant artikel på IGN om hur innovation inom branschen systematiskt dör ut. Många gnäller om att det inte görs så mycket nytt utan bara uppföljare hela tiden, men samtidigt talar spelarnas plånböcker ett annat språk. Historien visar gång på gång att innovativa och kritikerrosade spel säljer uselt (därav rubriken som syftar till Segas Dreamcast), medan gamla uppföljare och filmlicenser drar in i massor.

http://retro.ign.com/articles/956/956296p1.html

Citat:

There is something deliciously rich about reading message board rants and blog missives that excoriate publishing giants like Activision and Electronic Arts for pushing a steady stream of sequels and franchise expansions into the marketplace. Gamers act as if they abhor such practices, but sales figures say something quite different.

#blogg


signatur

Patrick
Producer@DICE

Medlem
You Failed SEGA

Allting har ju varit nytt, och visst säljer inte allting dåligt. Men det ligger en hel del sanning i detta.
Jag tror att det lönade sig mer förut att utveckla "nya" spel, då tänker jag givetvis på den ökande nedladdningen i världen.

Idag så ser folk ett intressant spel på gamespot, kollar in previews, och tänker: hmmm ser rätt skojj ut..värt att prova.
*piraternas hemsida, klick, vänta och spela.*

Medan uppföljare får med sig tidigare spelfantaster och de riktigt trogna spelarna.

Och ju mer spel som utvecklas desto mindre unika blir de nya spelen. Många spelare känner nog att bara grafiken bättras på, ideérna förblir de samma.

Man kan säga att det är innovativa multiplayer spel som säljer bäst.
Ett bra exempel är väl World in Conflict.

Bra ämne förresten Patrik!

Medlem

Sen är det ju ofta viss kvalitets skillnad. Ett uppföljare så som Gears of War 2 har en gigantisk budget och ett system som funkar. Folk vet att 1:an var kul och därmed 2:an. Medans många "nytänkade"-spel har bara just "nytänkandet" som gimmick och inte mycket annat att komma med. Blir så fånigt när folk sen kommer och säger att nytänkande inte säljer, nej har man det som enda försäljningspunkt så ser jag inte hur det ska sälja. Sedan vet jag inte riktigt vilka spel folk syftar på när dom pratar om dessa "nytänkande" spel. Är det indie spel alla World of Goo eller lite större varianter som t.ex. Mirrors Edge.

Detta är ju också ett problem hos producenter och utgivare som hellre betalar massvis med pengarna för t.ex. Gears of war 2 som noterat ovan, medans ett nytt spel utan en direkt "fast" målgrupp självklart inte får den mängden pengar.

Dessutom känns det ju ofta som om de få nya spel som kommer blir tech demo, säljer det hyffsat så får det eventuellt en uppföljare som kanske blir ett riktigt spel, eller så massakreras det och blir ett mainstream spel...

Samt att de som skriver på forum knappast är majoriteten av gamers.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

1
Skriv svar