Tankar inför stockholmsderbyt

Inaktiv
Tankar inför stockholmsderbyt

Jag har hört att det ska bli stor samling av gamla supportrar på derbyt i stockholm nästa vecka, en såkallad Old-school-reunion. De andra lagets firma har alltså utmanat det första laget och sagt att de ska slå alla...

Det måste vara skönt att vara så tom i huvudet att man inte förstår att bry sig mer om annat än sig själv. *ironi*

Förresten, på en av de såkallade fotbollsfirmornas (huliganfalangernas) hemsidor kan man läsa en hyllning till en av deras ?medbröder? som befinner sig på sjukhus. I Korthet står det att killen (jag förutsätter att det är en kille) nu håller på att återhämta sig så mycket att han kan gå med stöd, och minnas fragment av tidigare händelser. De avslutar med ett ?Hoppas du kan vara med på våra matcher snart igen ?? (Och de menar förmodligen inte fotbollsmatcher)

Jag fascineras av hur människor fungerar. Alla konstiga sidogrenar i det mänskliga trädet känns för mig spännande. Spännande på ett teorietisk sätt, för hur fungerar den mänskliga hjärnan i sina avarter egentligen?
Jag tänker på allt från psykopater, till drogberoende och huliganer. Huliganer, de kring fotbollen, är verkligen en märklig art.

Jag gjorde min B-uppsats om huliganer och intervjuade då en man som tagit sig ur. Han sa att det var en drivkraft som får grabbarna att slåss, att fotbollen blir decentraliserad då våldsutloppet är det centrala men att fotbollen samtidigt är central för att man har något att fokusera på. Något att bygga sitt våldsamma leverne kring.

För att kunna förstå dagens problem med fotbollshuliganer och dagens läktarvåld, för man börja försöka hitta ett svar i den tidiga fotbollens historia. Det tänker jag inte göra nu utan här vill jag helt kort säga att läktarvåld inte är något nytt fenomen, våld och övergrepp tycks åtminstone sedan 1870-talet ha ingått som en fast del i åskådarbeteendet.

Varför vill man förstå hur huliganerna fungerar?
Ja för det första så kan man, om man får veta vad som driver dem, kanske rädda unga pojkar innan det är för sent?
I alla fall tror jag det ?

Det jag undrar här är. Hur kan dagens civiliserade människor leva och utöva dessa former av våld? Finns det ingen annan kanal för den där drivkraften?
Kan man få unga killar att välja en annan väg om de bär på drivkraften? Iså fall hur och med vilka medel.

Det mest fascinerande just nu måste ändå vara att huliganerna skryter om sina dåd på hemsidorna. De skryter om hur stolta, starka och fantastiska de är som slåss i fotbollens namn.
De lägger upp hyllningskrönikor och bildbanker.
Är det inte märkligt ändå att några som är så stolta över vad de åstadkommit inte vågar visa vilka de är?
Är det inte konstigt att varenda jäkla bild på deras hemsida har stora svarta fyrkanter över ansiktet?

Jag bara undrar?

#blogg


signatur

This will not be quick, you will not enjoy this, and I am not your Queen!

1
Skriv svar