Spam ...och de som går på det hela ...

Inaktiv
Spam ...och de som går på det hela ...

En kvinna har råkat ut för ett bedrägeriförsök genomfört av en internationell liga, skriver Metro. En brittisk "Dave" kontaktade kvinnan på dejtingsajten E-kontakt varpå de båda började skriva till varandra och planera för ett möte. Före mötet skulle mannen på en affärsresa till Afrika. Något möte blev inte av. Istället blev kvinnan en natt uppringd av någon som påstod sig företräda ett sjukhus i Accra. Mannen hade blivit skjuten och rånad och sjukhuset ville ha pengar (35 000) för att utföra en operation.

Det handlar om en internationell liga som ägnar sig åt att lura kvinnor på stora pengar. Personalen på den brittiska ambassaden berättar att kvinnor från hela världen blir lurade av ligan.
Allvarligt talat, vem sjutton går med på att betala 35 000 kronor för en människa de aldrig ens träffat i verkligheten?

Det är som att gå och ställa sig på gatan och öppna plånboken med orden: "Jag är dum i huvudet, ta allt jag äger snälla".

Jag menar kom igen, tänk lite. Varför köper folk dessa historier?

Jag menar exemplen är många:
"Sätt in pengar ...så får du din miljardvinst."
Tryck in ditt personnummer och lösenord i det här mailet som din bank skickat dig så vi vet att du är du ... vi har ju bara dig i vårt kundregister sen tidigare så nu måste vi ha ditt personnummer och login.

Eller ...
Snälla Rädda kaninen Snuffy (eller vad den nu hette). Ja ni vet kaninen som ägaren skulle ?äta upp? om inte folk gav honom pengar.

Självklart betalar man alla pengar i världen om någon man älskar ligger på sjukhuset och behöver en operation. Jag skulle göra allt, till och med sälja mina tår för att rädda min man eller barn, men för någon jag aldrig träffat?

Jag vet inte vem jag respekterar minst, de som skapar historien eller puckona som faller för den.

#blogg


signatur

This will not be quick, you will not enjoy this, and I am not your Queen!

1
Skriv svar