Medlem

Tycker spelet är helt underbart trots de tekniska problemen Det bästa RPG jag spelat sedan The Witcher, som släpptes för 2.5 år sedan.

Jag placerar det på samma nivå som Deus Ex och Bloodlines, två av de bästa spelen som släppts de senaste 10 åren. Och de hade tekniska problem dom med.

Sedan tycker jag det är löjligt mycket bättre än SC:Conviction som jag tyckte var skräp. Istället för att vara ett smygarspel som tidigare titlar, så är det nu ett standard actionspel, där man springer omkring på dagtid och skjuter, för att inte tala om att storyn är skräp.

För mig så spelar inte grafiken eller animationerna speciellt mycket huruvida ett spel är bra eller ej.

Medlem

Godkänt spel. Helt okej story och dialogerna var sköna. Striderna och smygandet var dock jävligt meh men då jag inte förväntade mig något annat störde det inte mig så himla mycket.

Minispelen är fruktansvärda och drar ner betyget men att man kan satsa alla sina poäng på martial arts och sedan ninjasparka alla skurkar drar upp det igen.

2-3/5, någonstans där skulle jag sätta. För rollspelsfantaster då.
Lite kort dock, tio timmar till skulle inte skada.

Inaktiv

Buggigt spel, ful grafik, teknikskt sätt dåligt... men resten är strålande. Alla val man får göra, handlingen, karaktärerna, e-mail, intel, ändra, med mer.

En 3/5 är ett bra betyg!


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Medlem
Skrivet av dofilusåkaffe:

Då har du inte prövat spela igenom det en andra gång då? Spelar du som rekryt i första gången och klarar spelet så kan du spela som veteran andra gången.

Nope, har inte spelat en andra gång. Klarade spelet igår på... uh, normal-svårighetsgrad... Vad det än nu hette.

Skrivet av Wingu:
Skrivet av dofilusåkaffe:

Då har du inte prövat spela igenom det en andra gång då? Spelar du som rekryt i första gången och klarar spelet så kan du spela som veteran andra gången.

Nope, har inte spelat en andra gång. Klarade spelet igår på... uh, normal-svårighetsgrad... Vad det än nu hette.

Ja men det är efter du valt svårighetsgrad så kommer du till sidan där du väljer vilken typ av karaktär du vill vara och där väljer du rekryt/soldat/sabotör/commando etc. Väljer du rekryt (lite svårare) så börjar du spelet med inga attribut alls vilket gör det lite svårare. sedan får du ett speciellt dialogval i början (recruit). Klarar du spelet som rekryt så kan du välja Veteran andra gången, coolare dialogval blir det!


signatur
Medlem

fult, kasst animerat, buggit och otroligt jävla kul. Känns som ett spel från ca 2000 när känslan fortfarande var viktigast

Medlem

Blir nog ett köp när spelet gått ner i pris!


signatur

Min negativa KDR är din positiva KDR!

Medlem
Skrivet av Puffin:
Skrivet av SWEBarb:

ett skräpspel

Om definitionen av ett bra spel är hur pass bra grafiken är, ja.

För mig är definitionen av ett bra spel i alla fall en färdig produkt.

Det är AP inte. Just nu är det en Alphaversion. Lol c wut i did thar?

Alpha Protocol var långt ifrån färdigt och hade behövt minst ett års polering till.

Jag trodde inte någon skulle kunna göra sämre AI än i Daikatana, men Obsidian visade mig var skåpet ska stå!

Medlem

Här har vi ju ett roligt exempel på den fuskanden AI:n http://www.youtube.com/watch?v=hzFkEgrjmM4

Som sagt så blir det om du gör ett ljud och de inte ser dig, om du sedan börjar smyga igen så vet de enda magiskt var du är.

Sen fanns det ju en intervju/artikel av någon som var med och utvecklade spelet som berättade hur jävla värdelös lead designern var och att spelet aldrig borde släppts. Ganska kul läsning

Har sagt det en gång men kan säga det igen. Spelet hade kunnat bli jävligt bra för de hade verkligen ett bra concept men de misslyckades totalt och därför blev det en 2/5 istället för 5/5 vilket inte alls hade varit omöjligt.

Medlem
Skrivet av Ballong:
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av Ballong:
Skrivet av dofilusåkaffe:

Bra recension tycker jag men jag ger spelet ändå 4 Järegårdar. Bättre spion spel har jag inte sett på ett par år nu. Spelet slår ju verkligen bland annat Splinter Cell Conviction med hästlängder i både storymässigt och spelmässigt. Grafiken är det heller inte något fel med dock kan jag hålla med om att vissa karaktärer är stela. Men ett rejält uppsving är det ju sedan KOTOR spelen som exempel.

Hur f-- resonerar du när du tycker att alpha protocol slår splinters cell conviction med hästlängder??

Kanske för att SC: Conviction saknar substans det är skuggan av sitt forna jag. Alpha Protocol har mer i spionkänsla och story än det spelet.

Hur f-- resonerar du om du tycker SC: Conviction är mer än hyfsat?

Grafik, spelkännsla, AI, allt sånt är ju oändligt mycke bättre i SC: Conviction. Sen story vet jag inget om för ja har inte varvat något av dom.

Tror majoriteten av gamers, som vet att det inte var halo som uppfann FPS-genre, slutade läsa efter grafik i ditt inlägg,

Medlem

En kort personlig recension:

Först var jag helt såld på att det här spelet var värdelöst. Det första som välkomnar en när man startar det är nämligen dålig grafik, tydligt portade menyer och stela animationer. Nu när jag har kört i över 10 timmar kan jag säga att spelet inte är så värst dåligt... om man kan se över dess misstag.

En lite mer teknisk användare kan ändra i spelets .ini filer för att anpassa spelet efter ens tycke. Jag ändrade till exempel så att man inte vände sig ögonblickligen, utan att det tog en sekund att snurra 180*, vilket fick det att kännas åh så mycket bättre att spela. Sedan ändrade jag hur långt fienderna plockade upp ljud samt hur högt fotstegen lät. Körde som recruit på hard direkt från början, så behövde lite hjälp ändå.

Det känns väldigt portat. Allt ifrån auto-lockon till ett jättestort sikte till att du inte kan ha hotkeys för vapen, abilities eller items, utan bara kan ha en som "aktiv" åt gången. AIn är värdelös, minst sagt. Inget tvivel om att det är den sämsta AIn jag har sett i år. Jämför man med AIn i liknande spel som Splinter Cell, Hitman och Mass Effect så är denna inget att hurra för. Vid flera tillfällen fastnade den i väggar, eller blev aggro genom att höra mina fotsteg genom tre väggar (hur vet dom att det är MINA fotsteg?).

Gameplayet är ganska mediokert, utan någon särskild känsla i vapnena, tråkiga skills som för det mesta endast påverkar siffrorna i striden och ett cover-system som lämnar mycket åt slumpen.

Bandesignern vet jag inte hur FZs recensent kunde hylla, för jag fann den något otroligt frustrerande för min typ av spelstil (jag satsade på smygande, gadgets och pistoler). Först och främst är miljöerna relativt fula och enformiga. Att det finns 3 olika områden med distinkta teman livar upp lite, men man ser mycket återanvändning av hus och objekt. Att det fanns flera vägar var inte något jag stötte på. Jag gick och utforskade varje hörn på kartorna för att hitta undangömda pengasäckar som finns lite random omkring, och det var ganska sällan jag fann att man kunde gå olika vägar för att komma fram till samma ställe, om man bortser från att gå på varsin sida runt ett bord eller en pelare. Ibland var vakternas patrullrutter väldigt frustrerande att ta sig förbi obemärkt, och man var tvungen att gå rambo och skjuta alla.

Det som dock gör upp för allt det här är storyn, karaktärerna och konversationerna. Allt detta känns väldigt välgjort, och det finns mycket bakgrundshistoria bakom varje karaktär och organisation. Hela mainstoryn handlar inte helt oväntat om stora företag, konspirationer och att man måste rädda världen. Jag vill inte avslöja för mycket, men det hela är som sagt väldigt välgjort.

Jag skulle vilja likna spelet vid ett väldigt buggigt och konsoligt Deus Ex, vilket verkligen inte är ett dåligt betyg. Det är inte det snyggaste spelet, eller det med bäst gameplay eller rollspelselement, men storyn är väldigt djup och får en att vilja köra vidare för att se vad som kommer hända härnäst.

Jag skulle säga att spelet är värt att köpa så fort utvecklarna kommer med en patch som rensar bort majoriteten av de buggar som fått mig dödad så många gånger och allmänt putsar lite på spelet gällandes balansering av skills samt AIn. Just nu skulle jag ge det 3/5, men de som inte bryr sig om storyn kommer inte kunna ta till sig det här spelet.

Medlem

Har hört att just stealth-biten är lite buggig, eller snarare eftersatt(med mobs som inte ser dig i fullt dagsljus kontra de som hör dig på en mils avstånd). Stämmer det? Annars blir jag väldigt sugen på spelet om dialogen är så bra som dofilusåkaffe säger, det är ju ändå det som i mina ögon gör ett spel

edit: lite väl många kommatecken


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Ptja, har ju varit med om värre spel. Men det som stör mig är att efter en stunds spelande så börjar spelet/ljudet rycka och ha sig, kräver en omstart av spelet för att fixa, och spelet är ju tyvärr inte direkt snabbstartat

Medlem

Tycker spelet är riktigt bra, hade gett det en 4a men riktigt bra recension. Storyn är riktigt bra och gameplay tycker jag är helt ok.

Sen tror jag att flera av de som klagar har lirat spelet till konsol, konsol verisionen verkar ha långt fler buggar och verkar vara mycket mer obalanserat, syns också i recensionerna eftersom de som recenserat konsolvarianten genomgående har gett spelet klart lägre än de som recenserat pc varianten.

Själv hade jag egentligen inga problem med buggar alls.

Skrivet av Steffe@Swec:

Ptja, har ju varit med om värre spel. Men det som stör mig är att efter en stunds spelande så börjar spelet/ljudet rycka och ha sig, kräver en omstart av spelet för att fixa, och spelet är ju tyvärr inte direkt snabbstartat

Va? Låter som ett problem med dina drivrutiner isåfall. Själv har jag inte haft några bekymmer eller några extrema buggar. Enda gången jag såg en bugg var när en soldat fastnade i en stege när han skulle klättra lol. Hände bara en gång dock i hela spelet och löste sig när man startade om banan.

Har du uppdaterat directx, grafik och Bios drivrutiner?


signatur

Ghost & Goblins, det är spel det, idag vet de knappt vad de sysslar med...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av Steffe@Swec:

Ptja, har ju varit med om värre spel. Men det som stör mig är att efter en stunds spelande så börjar spelet/ljudet rycka och ha sig, kräver en omstart av spelet för att fixa, och spelet är ju tyvärr inte direkt snabbstartat

Va? Låter som ett problem med dina drivrutiner isåfall. Själv har jag inte haft några bekymmer eller några extrema buggar. Enda gången jag såg en bugg var när en soldat fastnade i en stege när han skulle klättra lol. Hände bara en gång dock i hela spelet och löste sig när man startade om banan.

Har du uppdaterat directx, grafik och Bios drivrutiner?

Allt är (givetvis) uppdaterat, får se om det löser sig med grafikkortet jag har ligger väntandes dock.

Har också haft en sån där rolig bugg, dödade någon snubbe i Taipei, slutade med att han stod på pistolen typ. Han hade alltså pistolen neråt mot marken, och resten av kroppen vilandes på den upp i luften, stelfrusen Antar att fysikmotorn ballade ur totalt ^^

Inaktiv

Verkar najs ska nog köpa det. 8)

Medlem
Skrivet av Nudel man:

Verkar najs ska nog köpa det. 8)

Don't.

Sämsta spelet jag spelat på länge, och jag spelar cs 1.6 seriöst varje dag.

Medlem

hmm, av det man hört så kanske det skulle varit bättre om obsidian endast skrivit manus och nån annan stått för själva gameplayet?


signatur

Where are we runnin'?

Skrivet av son of RAMBO:
Skrivet av Nudel man:

Verkar najs ska nog köpa det. 8)

Don't.

Sämsta spelet jag spelat på länge, och jag spelar cs 1.6 seriöst varje dag.

HAHA komiskt inlägg.


signatur
Medlem

Jag tyckte SC: Conviction var toppen. försökte smyga så mycket jag kunde, även om jag fick ta till pistolen när jag gjorde något misstag då och då. Älskar verkligen det spelet.. Speciellt storyn där Sam Fisher är på gränsen att gå locco, att känna hans vrede och hat mot omvärlden pga av förlusten av sin fru+dotter, att han tvingats döda en av få personer han litar på samt att ha tappat tron på Echelon.
Sorry för off topic.

Inaktiv
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av son of RAMBO:
Skrivet av Nudel man:

Verkar najs ska nog köpa det. 8)

Don't.

Sämsta spelet jag spelat på länge, och jag spelar cs 1.6 seriöst varje dag.

HAHA komiskt inlägg.

okej kanske ska testa det hos en kompis först.

Medlem
Skrivet av son of RAMBO:
Skrivet av Nudel man:

Verkar najs ska nog köpa det. 8)

Don't.

Sämsta spelet jag spelat på länge, och jag spelar cs 1.6 seriöst varje dag.

Ja, spelar man det och förväntar sig ett fps då är det inte så konstigt. Vill man träffa bra får man ju för fasen skaffa sig skill i critical hit och sikta(och vänta tills det blir rött etc) innan man skjuter.

Tycker spelet är helt underbart trots buggar. Har lirat fram till

bossfighten med Darcy

där jag tog en liten paus för att jag dog hela tiden, haha Mest pga att sikta med sniper gevär är ett rent helvete även om man sänker känsligheten på musen och fixar i ini filerna.

Medlem

Jag loggade in bara för att säga att jag lyfter på hatten för en RIKTIGT bra skriven recession! bra bra!


signatur

Godspeed

12
Skriv svar