Bio-chockad

Medlem
Bio-chockad

Ett av de absoluta höjdpunkterna i spelhistorien är - i alla fall i mitt tycke - scifi-shootern #System Shock, som kom ut redan 1994. Det var en perfekt blandning av 3D-skjutare, äventyr och skräck, och detta långt innan 3D-skjutare egentligen fanns som begrepp.

Bara ett par år senare glufsade dock #Electronic Arts i sig utvecklaren #Looking Glass Studios, och uppföljaren #System Shock 2 kom bort någonstans i hysterin kring Quake och alla nya nätspel.

Därför har jag under många år sett fram emot Biochock, som sagts vara åtminstone en andlig uppföljare till mitt gamla favoritlir. Förra veckan släpade jag mig ner till spelbutiken och köpte ett ex, och döm om min förvåning när jag märker att det både andas och låter System Shock. Visst, miljöerna är färggladare, men i praktiken är det samma story:

BS: undervattensstad i förfall. SS: rymdbas i förfall
BS: galen vetenskapsman styr (Ryan). SS: galen dator styr (Shodan)
BS: mutaterad befolkning. SS: muterad besättning
BS: "plasmids" uppgraderar dig. SS: "power suit" uppgraderas med div hårdvara
BS: hacka automater för goodies. SS: hacka terminaler för goodies och ledtrådar

Listan kan förstås göras längre. Resultatet är hur som helst fall att jag nu fått en obetvinglig lust att spela igenom originalet igen.

Finns det nån som har ett gammalt exemplar av System Shock att sälja?

#blogg

Medlem
Bio-chockad

Har slängt mitt gamla System Shock 2. >.<


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Flakmonkey
Skrivet av Boomer:

Har slängt mitt gamla System Shock 2. >.<

Slängt?! nu blir jag nu nästan upprörd här ^^ Visst att man kan slänga dussinspel som det sjunde need for speed-liret men inte klassiker som System Shock 2 heller

Phat: Tyvärr får du inte köpa mitt ex, när jag hittade det och Deus Ex på TV Spelsbörsen för 50 kr styck (originalutgåvorna!) var ju min lycka gjord

Medlem

System Shock 2 har jag faktiskt i original (minus kartong), vi kanske kan byta under ett par veckor


signatur

Don't just stand there - kill something!

Medlem

Fick låna System Shock 2 av en polare nyligen, har kört ut BioShock så det känns som det vore kul att lira föregångaren. Men annars får du väl gå ut och leta på diverse sälj och auktionssidor efter spelet.

Pansarknekt

Jag har första System Shock. Säljer det dock ej eftersom det var ett av mina första lir på CD-Rom.


signatur

Ooooh the drama!

Medlem

Spelade aldrig system shock, men bioshock var en fröjd (ser du hur jag fick till det där förresten, Göran? ) att spela. Vad tyckte du om bioshock? Du skrev ju bara vad du tycker om systemshock.

Medlem

Jag gillade Biochock, utan tvekan ett av årets bästa spel. Det enda jag inte riktigt förstod var varför det gödslades så friskt med "vita chambers". Fanns ju egentligen ingen idé att jaga hälsopaket, blev man dödad tog det max en halvminut efter återupplivning att springa tillbaka och fortsätta slåss...


signatur

Don't just stand there - kill something!

Medlem

"BS: galen vetenskapsman styr (Ryan)."

Han är faktiskt inte vetenskapsman, utan mer än politiker... Ayan Rand med ett nytt namn

Medlem

ni tycker väl ärligt talat inte om den där jävla skiten asså fan skit bara i det


signatur

halo 3 rules and nothing else is cool with out army of two

Medlem
Skrivet av aron65:

ni tycker väl ärligt talat inte om den där jävla skiten asså fan skit bara i det

Vad är det för skitspel som du spelar då? :evil:

Medlem

Jag spelar halo 3 din lilla krabbat så du kan ju bara sluta spela den jävla skiten förfan:up:


signatur

halo 3 rules and nothing else is cool with out army of two

Medlem
Skrivet av aron65:

Jag spelar halo 3 din lilla krabbat så du kan ju bara sluta spela den jävla skiten förfan:up:

Det spelet som känns som det var från 2001?
http://www.quartertothree.com/inhouse/news/365

Medlem

System Shock... bara namnet ger mig kalla kårar längst ryggraden. Jag var tvungen att spela det med någon vän för jag fick sådan hjärtklappning och liknande när prickarna kom upp på radarn eller att man hörde hybriderna gå omkring i korridorerna. enligt mig finns det inget bättre spel. har dock inte kört Bioshock än men det ska införskaffas när ekonomin blir aningen bättre


signatur

Submission is for the weak

1
Skriv svar