Och BioShock upplyftes till stjärnorna...

Inaktiv
Och BioShock upplyftes till stjärnorna...

Är det den där idoga BioShock-konnosören som är igång igen? Japp. Och nu tycks detta perversa slaveri under ett enskilt spel komma att förvärras ett par nivåer. Christoph Hartmann på 2K har nämligen lämnat budskapet att BioShock kan få fem uppföljare - i likhet med en viss Lucas-cinemation, och det är inte nödvändigtvis det numerära chiffret som väcker en absurd törst hos undertecknad - men parallellerna till Star Wars.

Så ska ock ske utan att mjölka franchisen.

"Hur kan något sådant vara möjligt?", frågar Internet, som trots sin ungdom upplevt en hord av Sims-expansioner.

Tja, egentligen kan franchisens helighet bevaras (och i bästa fall även utvecklas), bara vi inte opponerar oss antalet i sig - utan vad mängden levererar. Vad som krävs är en fix-handling som uppföljarna kan rotera kring - och simultant försätta spelaren i det där skriande behovet av "vill veta mer", precis som Star Wars. Med största sannolikhet är det också detta som Christoph Hartmann syftar på.

Så jag kan ju inte påstå att tårarna dränker mig, och fruktar inte heller en förintelse av spelets mysticism och atmosfär. Snarare tvärtom; kanske är det receptet som får oss att älska BioShock än mer? Bara ingridienserna får en vördnadsfull behandling i äggkokaren. Vad jag tänker på är främst två saker...

- Då BioShock inleder sin säregna historia befinner vi oss ungefär där Star Wars gjorde i episod IV, mentalitetsmässigt. Vi vet knappt ut eller in - och har svårt att titta både framåt och bakåt. Det är här vi fixerar handlingen, vilket öppnar upp för både prequels och sequels. Det är också här som Star Wars-drogen "vill veta mer!" träder in. Ett litet problem är att 2K redan gått ut och sagt att BioShock 2 ska vara "en sequel samtidigt som det är en prequel", vad nu det kan betyda för eventuella Lucas-aspirationer.

- Pappa. Tyvärr inte Big Daddy, mer relationen Andrew Ryan <-> Jack och Darth Vader <-> Luke. Det går absolut att spinna vidare på, inte minst känslomässigt. Jag vill minnas att Darth Vader fällde kommentaren; "Together we can rule this galaxy!", trots bitter fiendeskap. För vad är det som säger att Andrew Ryan inte återuppväcktes i en annan Vita Chamber, utanför hans kontor? Och beakta även det faktum att Luke Skywalker hade en syster. Vi diskuterar alltså potentiell karaktärsutveckling av rang.

I övrigt delar Star Wars och BioShock ett fantastiskt mysigt universum, med oerhört exotiska drag. Jag tror detta kan bli extremt bra, möjligen är efterapningen det mest geniala beslutet som en kreativ utvecklarhjärna tagit på mycket länge. Den här smålänningen väntar med stor spänning på vad som komma skall.

Tidigare publicerad på retry.se

#blogg


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

1
Skriv svar