En Krympande Värld

Medlem
En Krympande Värld

Detta är mitt nationella prov som jag skrev i Svenska B. Vi skulle skriva om en modern uppfinning. Temat var "kommunikation" och "en krympande värld".

Civilisationer i alla tider har alltid velat expandera och utforska. Och för att utforska behövs transportmedel. Det började med apostlahästarna tills människan kom på att tämja djuren - till exempel en häst. Sedan gick tekniken väldigt långsamt framåt. Enligt vissa tog det flera hundra tusen år och enligt vissa bara några tusen år innan människan kom in den moderna nutiden.

Teknikexplosionen som började på 1800-talet har stegrats hela tiden och nu uppfinner vi nya saker i en takt som aldrig förr. Transport och kommunikation är högt prioriterat och redan på 1800-talet kom det första mekaniska fordonet - tåget. Utvecklingen har gått fort och fordon som cyklar, bilar, motorcyklar och flygplan används nu flitigt. Världen har krympt - men jag skulle påstå att vi fortfarande är lika främmande för världen utanför ens land.

"Varför?" Jo... för att visserligen kan vi besöka vartenda land på hela jorden - men bara för att man kan besöka ett eller ett par länder per decennium ökar inte förståelsen för människorna "där borta". Du bor fortfarande i ditt land och förstår dig inte på att människor i Kina äter med pinnar. Det var likadant för våra förfäder på 1700-talet som besökte kontinenter långt borta.

Den uppfinning som har stärkt relationer personer emellan kallas "Internet". På Internet kan du prata med någon i Kina, Nya Zeeland och USA på samma gång - utanför att det kostar dig ett öre. (Förutom elpriset och alternativt internetavgift om du inte har bredband)

När jag fick Internet för första gången fick jag snabbt kontakt med folk i andra länder i och med onlinespel. Jag lärde känna folk från USA, Israel, Australien, Nya Zeeland, ett antal länder i Europa och så vidare. Förståelsen för andra kulturer ökade markant efter jag hade fått Internet. Världen krympte helt plötsligt från något oöverskådligt stort till något som man kunde hålla i handen. Helt plötsligt förflyttades striderna i Mellanöstern till min dator! "Lilla jag" hade kontakt med en livs levande israelit som berättade allting ur dennes synvinkel. Grejer som media aldrig tog upp fick jag veta personligen.

"Hur var det att leva med en ständig rädsla att någon skulle spränga sig i luften?"
Israeliten log.
"I'm not afraid. Not at all."
Israeliten var inte rädd. Däremot hade han svurit en ed åt att försvara sin familj och sitt land - han skulle utbilda sig till en militär. När han var 17 år försvann han från chattprogrammet. Jag var rädd att det hade hänt honom något när det hade gått flera månader utan ett livstecken.

Allt som media rapporterar om fanns helt plötsligt i min dator. Och israeliten som försvann fanns i mitt huvud. Han var en studerande elev - precis som jag. Ett år äldre, andra året på gymnasiet - borta, i en strid. Bara sådär.
Jag började fundera på medias rapporteringar - hur allting filmades från en synvinkel. Gråtande palestinska barn, hysteriska palestinska mammor som skriker och springer runt som yra höns för att i samma sekund som kameran byter vinkel tystna, israeliska pansarvagnar som kör in i palestinskt område, den förmodat döda israeliska 17-åringen som hade ett helt liv framför sig. Nej vänta... Sudda det där om den israeliska 17-åringen.
Allting är givetvis inte svart eller vitt där ute i den stora vida världen. Det har Internet lärt mig.

Om det är något som kan bringa fred och förståelse i världen så är det Internet. Det är ett kommunikationsmedium där man kan kommunicera fritt med vem som helst var som helst. Ett till exempel är de chattforum som har skapats där israeliter och iranier kan mötas, byta erfarenheter, blogga och umgås. Helt plötsligt får den iranska befolkningen chatta med det folkslag som den iranska diktaturen hela tiden förkastar och vill sudda från Jordens yta. Det iranska folket får en human bild av hur en israelit är och i många fall även en personlig nära relation (både vän och partner). Och den fanatiska iranska diktaturen får stå där med lång näsa och bara kolla på när Internet skapar fred mellan de båda folken. Texthäftet vittnar om just detta på sidan 4 och 5.

Världen har krympt tack vare Internet. Fred skipas tack vare detta svårkontrollerade medium. En ovetande och tidigare ignorant tonårskille i Sverige får kontakt med personer på andra sidan Jorden. En svensk tråkig kille blir, tack vare Internet, involverad i något så mycket större. En svensk kille förlorar en vän i Israel. Eller?

Tack och lov så har berättelsen om israeliten ett lyckligt slut. Efter månader loggar han plötsligt in. Han hade gått militärhögskola.

Internet är det som kommer att skapa förståelse mellan människor. Ju mer det sprider ut sig - desto större kommer förståelsen att bli.

Internet är modernt. Internet är framtiden.

©Mikael Hällgren

#blogg

1
Skriv svar