En kort analys av religion

Medlem
En kort analys av religion

Om man ska se det ur ett psykologiskt perspektiv fungerar religion såhär:

Man är en del av en grupp. En grupp som delar något väldigt betydelsefullt med varandra, något väldigt stort. Att vara medlem i den gruppen ger enorm psykologisk bekräftelse och man känner sig bättre som människa. Varje människa trivs i grupp och trivs med att bli sedd, hörd och bekräftad. Det är därför som kyrkan/församlingen/templet/gemenskapen är en väldigt, väldigt viktig del i alla religioner.

Att ens grupp dessutom är "annorlunda" än alla andra är ju ett plus. "Jag har något oändligt mycket större än du har" tänker man. Kanske inte alltid medvetet, men det funkar lite så.

Så om jag nu skulle gå till kyrkan och säga "jag överlät mig åt Gud och han tog bort min homosexualitet!" så skulle jag få enormt mycket bekräftelse. Då har jag helt plötsligt en nära kontakt med Gud och så bekräftar jag att Gud verkligen tycker att homosexualitet är synd så alla i församlingen blir ännu gladare. Sånt händer... jag är själv homosexuell och har fått utstå en hel del skit från kristna (är kristen också, fast på väg mot agnostiker-hållet). Men jag skulle aldrig gå med på att "konvertera" min sexualitet till något annat än den är. DET om något skulle vara synd, eller hur?

Sedan har pastorn en väldigt stor psykologisk makt över de i församlingen. Det behöver inte vara en sekt för det - även lärare och andra människor i förtroendepositioner har stor psykologisk makt.

Här är ett litet utdrag ur en bok jag håller på att skriva: (som just handlar om en kristen homosexuell kille som har växt upp i ett kristet hem och i en kristen församling)
-> Mötet hade just börjat när vi slank in på en rad långt bak.
"Det är fruktansvärda tider vi lever i!", började predikanten, "vi håller på att återuppleva Sodom! Vilka står upp för Guds ord? Vem vågar stå upp och säga att homosexualitet är en synd? Ingen. Man kan till och med hamna i fängelse för att stå och säga att homosexualitet är en synd! Var är Sverige på väg? Om vi tillåter den här bölden, som kallas homosexualitet, att växa på vårt land kommer Gud att vända sitt ansikte bort ifrån oss! Det är tid att agera nu!"
Jag sneglade lite på mamma. Hon hade ett väldigt koncentrerat ansiktsuttryck och nickade med jämna mellanrum. <-

Det var lite ur det socialpsykologiska perspektivet. Men det är en av de viktigaste orsakerna till att religion finns över huvud taget.

Och det var den korta analysen. Kanske kommer fler/längre så småningom. Håll utkik.

#blogg

Medlem
En kort analys av religion

Intressant läsning, tycker det är ganska märkligt att alla säger sig veta vad Gud vill och därmed predrikar om det, men är inte ett tecken på en falsk profet att just han/hon predrikar om vad gud vill?

När kommer denna bok ut, blir det något som man köper i bokaffär eller är det i stil med .pdf fil?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Vet inte. Förhoppningsvis vill något förlag ge ut det. Då boken är lite kontroversiell och sticker ut är jag ganska hoppfull på att nåt förlag vill göra det.

När den kommer ut? Svaret på den frågan får bli: "när den är färdig".

Medlem

Väldigt intressant läsning! Vet inte om jag kan hålla med om allting, men orkar inte riktigt analysera texten och formulera mina åsikter just nu. Hur som helst, bra skrivet!

Om du behöver hjälp med korrekturläsning, ett bollplank eller vad som helst när det gäller boken är det bara att höra av sig!

Medlem

Kontroversiell bok? Snacka med Jan Guillou, han är nog intresserad!

Annars så kan du prova med att köpa ett gäng orangea solglasögon, och snacka med Liza Marklunds förlag "Pirat", om du har dom på dig så blir du en perfekt framsida på din bok


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av båtsman:

Väldigt intressant läsning! Vet inte om jag kan hålla med om allting, men orkar inte riktigt analysera texten och formulera mina åsikter just nu. Hur som helst, bra skrivet!

Om du behöver hjälp med korrekturläsning, ett bollplank eller vad som helst när det gäller boken är det bara att höra av sig!

Tack.

Skrivet av greger:

Kontroversiell bok? Snacka med Jan Guillou, han är nog intresserad!

Annars så kan du prova med att köpa ett gäng orangea solglasögon, och snacka med Liza Marklunds förlag "Pirat", om du har dom på dig så blir du en perfekt framsida på din bok

xD

Medlem

Religion handlar mycket att man attribuerar positiva och negativa aspekter av sin tillvaro på gud också, för att fria det egna jaget från ansvar. Det är lite stört på sitt sätt, eftersom pastorn kan hävda att det är guds ord och inte hans egna om någon skulle ifrågasätta honom.

Medlem

Religion orsakar bara problem & krig.
Sorgligt men sant.

Medlem

Varmt välkommen till oss agnostiker:)

Medlem
1
Skriv svar