Inglorious Basterds - for bastards?

Medlem
Inglorious Basterds - for bastards?

Just nu känner jag mig lite annorlunda, lite sådär illa till mods för att det känns som att hela världen är blind o dum förutom jag. Jag har nämligen varit o sett Quentin Tarantinos senaste film "Inglorious Basterds". En film som fått stor uppmärksamhet. En film som har blivit kritikerrosad mer än vad mitt förstånd kan hantera.

Jag hade höga förhoppningar gällande denna filmen eftersom flertalet polare har sagt att den är superduperbra och att den på IMDB fått betyget 8,7 poäng vilket är väldigt bra för att vara på IMDB(Tänk "The Dark Knight" som fått 8,9 poäng eller "Gudfadern" och "Nyckeln till frihet" som fått 9,1 poäng) men vilken överaskning man får då. Dom flesta vet att om man har för höga förväntningar och filmen inte håller samma mått så kan man bli rejält besviken. Så var det i detta fallet, men jag är inte säker på om det är pga mina höga förväntningar eller om det är för att jag är den enda i hela världen som faktiskt ser hur filmen egentligen är som jag är besviken.

Jag förväntade mig en våldsam men samtidigt väldigt rolig komedi blandat med mycket råa skämt om judar, nazister o andra världskriget, och vad får man istället? Jo, man får en väldigt, väldigt utdragen film som handlar om ett gäng som bara har ett uppdrag - att döda nazister, men som av någon anledning inte får så mycket tid alls framför kameran. Det är som att man skulle titta på vilken film som helst men att huvudkaraktärerna bara får en bråkdel av hela filmen, eller ännu mindre. Visst är det här Tarantinos stil och jag överdriver säkert på den fronten då jag bara sett filmen en gång, men det känns som han har överdrivit sin egen stil bara för att djävlas med alla som tittar på den, eller för att tillfredställa hans fans men inga andra. Nu blev den ju populär, men varför kommer det sig att det inte var så många som skrattade under långa omgångar i biografen? Det var ju fullsatt och åldrarna var mellan 18-35. Dom flesta utav oss märkte redan efter en stund att det mesta som hände inte alls var komiskt, men visst tog det en stund för oss alla att fatta detta. Det tog säkert 10 minuter tills folk satt helt tysta lyssnades på dom långa dialogerna som i sig är så innehållslösa pga dom är så utdragna att man var nära på att bli uttråkad.

Jag kommer inte skriva mer om den här filmen. Jag gav den en 7a på IMDB även fast den säkert är värd en hel 6a(!) samtidigt som folk på facebook kallar mig onormal bara för att jag tycker som jag gör. Jag vet iallafall att det finns många fler än jag som tycker såhär efter att man har läst en del på internet. Det känns bara så dumt att folk inte inser hur långtråkig den faktiskt är mellan dom fina och roliga sekvenserna som finns i filmen. Tarantino skulle klippt filmen bättre och antingen gjort den kortare eller fyllt ut med mycket mer innehåll, då skulle jag varit mycket gladare idag.

#blogg

Medlem
Inglorious Basterds - for bastards?

Tror inte filmen är menad som en komedi, dock.

Medlem

Om du förväntar dig enbart action och komedi från Tarantino har du nog missförstått hans sätt att arbeta.

Det var ju f.ö Hans Landa som gjorde halva filmen, oerhört skickligt spelat av skådespelaren som lyckades få en att tycka om en judehatande nazist.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

1
Skriv svar