Österländsk kultur + manga/animé

Avstängd
Österländsk kultur + manga/animé

Varför är österländsk kultur och särskilt manga/animé så otroligt populärt i västvärlden? Iofs vet jag inte hur det ligger till i andra länder, men här i Sverige är intresset mycket högt.
Nog kan det var lite småintressant sådär med japan, för det handlar bara om japan, men vår egen kultur, särskilt medeltid, är minst tio gånger mer intressant tycker jag.

Ni kan knappast förneka att folk är intresserade av japan just för deras serier. Men varför? Det är mycket samma sak och alltid samma röster och alltid samma utseenden. Teckningsstilen är överdriven och jobbig, tycker jag. Det finns en bra serie, och det är Dragonball. Den är kul att läsa för den är så fruktansvärt överdriven. ^^

Jag har aldrig varit någon som följer med strömmen. Faktum är att jag inte gillar särskilt många överpopulära grejer. Kan hända har mitt bristande intresse för japan att göra med det? Eller beror det på att japans historia består av typ 1000 år utan förändring? Säg det.

#blogg

Medlem
Österländsk kultur + manga/animé

Medeltiden är old news, och vi är inte de enda som var en del av medeltiden. Japan var mycket grymmare under medeltiden med samurajer och ninjor


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Du vet att ninjor är fiction va? ^^

Medlem

Nej ninjor är på riktigt, shh.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Avstängd

Nog är det intressant med samurajer, men det var ändå 1000 år av samurajer och det hände ingenting intressant under tiden. Det mest intressanta i Japans historia är när de blev tvungna att gå över till moderna eran.

Medlem

Det är jobbigt med all denna Manga, ja. Kolla bara alla dessa avatarer på alla forum. -_-

Inaktiv

den ända serien jag inte tål att läsa är just dragon ball, resten jag hittils läst har varit bra. Själv tycker jag att Japan har en mycket coolare historia än oss, och jag gillar mer deras stil på saker och ting. Så är det bara.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Nog är det intressant med samurajer, men det var ändå 1000 år av samurajer och det hände ingenting intressant under tiden. Det mest intressanta i Japans historia är när de blev tvungna att gå över till moderna eran.

Det hände ju egentligen ganska mycket... Men det orkar du inte slå upp på wikipedia antar jag?

Själv älskar jag anime och manga. Jag vill lära mig japanska, och jag vill åka till Japan minst en gång.

Btw, det stavas inte "animé" utan "anime". Det låter ju helt fel annars...

Avstängd

Ganska mycket? Som vad? Det intressanta är lite om samurajerna, lite om konflikterna gällande styret och moderniseringen.

Jag kikade lite på Wikipedia för att friska upp mitt minne så såg jag att "Japan moderniserades i en remarkabel hastighet". REMARKABEL! Det är misshandel av svenska språket å det grövsta. Jag bytte ut ordet mot anmärkningsvärd.

Medlem
Avstängd

Mm. Det är det jag har funderat på. Är folk där borta lika intresserade av oss?
Jag tror att mycket av det här har att göra med att folk älskar det okända, men samtidigt kan man ju då fundera över varför gemene svensk inte är ett dugg intresserad av typ Afrika.

Medlem

Tror definitivt det finns en fascination även för afrikans kultur, beror helt på demografin. Sen har ju afrikanska länder inte riktigt lika stor nyproducerad kultur som Japan...


signatur

Patrick
Producer@DICE

Avstängd

Du har en poäng där. Afrika pumpar inte ut sin kultur i världen som Asien gör och nog finns det folk som är intresserade av Afrika, men gemene svensk tycker nog "Afrika? Har det ens någon kultur? Det är ju bara fullt av svältande barn."

Medlem

manga och anime suger!!!!!(det är vad jag tycker)


signatur

I'm the broken one who fixed it.

Avstängd

Jag tycker inte att de suger, men det är mycket som är likadant. Stilen är inte särskilt snygg heller.

1
Skriv svar