Min första halvtimmes intryck (från Halo 2)

Avstängd
Min första halvtimmes intryck (från Halo 2)

Det första jag upptäckte var att spelet har en månads trial. På sättet som det startade upp och allt märks det att det är väl integrerat i Vista. Sedan såg jag att man inte behövde installera det innan man körde det. Istället laddade det en minut eller så och startade det samtidigt som det installerade. I nedersta högra hörnet stod det hur långt det hade gått. Nackdelen med detta är att man inte kan välja vars man vill installera det. Därför hamnar det på C:. Dåligt.

När jag fick igång själva spelet så stod det HALO 2 med en snygg bakgrund och en snygg ljuseffekt.
Sedan kom det fram Press any key to continue. Jag tryckte på enter och fick frågan om jag ville gå med i Xbox Live. Det är nödvändigt för att köra över nätet.

Jag visste att Live kostade, men inte hur mycket. Sedan finns det ju två versioner av det. Med Xbox Silver, som är gratis, kan du tanka grejer och lite sånt men för att kunna spela på nätet - enda anledningen till att skaffa Live - så måste du ha Guld. Det kostar ungefär 300 per år eller 50 kronor i månaden. Det SUGER!
Innan jag upptäckt det blev jag sugen på att köpa det. Riktigt snygg design (förutom att de gör det för Xbox-likt) på menyn och lite sånt. Men så såg jag att det billigaste var 448 kronor i någon Internetbutik plus att jag behöver Live Guld för att spela på nätet. Inte värt. Då nöjer jag mig med trial och varvar spelet.

Grafik

Under introfilmen blev jag positivt överraskad av grafiken. Riktigt snyggt!
När jag skulle börja med själva spelet så möttes jag av en tutorial. De hade uppgraderat dräkten. En medelmåttig ursäkt för att köra nästan exakt samma inledning som i ettan.
Grafiken var nu inte alls lika snygg som i filmen. På sina ställen var den väl trevlig - som på instruktören. Det var en klassisk Unreal 3.0-modell med lite överdrivna skuggor.
Något som Halo 2 är bra på är filmsekvenser. De är snygga och bra gjort estetiskt. När man i början gick bredvid sin gamla sergeant förbi applåderande soldater och pratade så var soldaterna suddiga. Filmiskt.
Sedan öppnas en dörr (eller rättare sagt sci-fiport) och ljus strömmar ut. Riktigt snyggt men ganska ologiskt med tanke på att det är exakt samma ljusnivå när man väl kommer in.

Det är tydligt att de satsat stort på filmerna och vissa delar av spelet medan vissa delar till och med kan vara direkt hämtade från Half-Life 1.
Vidare är det lite lite saker att ställa in i grafikinställningarna. Bara AA, detail level, upplösning och några småsaker. Jag vill ha fler inställningar.

Kontroller

Jag, och säkert många andra, hade tvivel angående hur det ska gå att ha dual wield när man bara har en mus med två knappar och ett scrollhjul.
Det var lite ovant i början när jag hade två stycken SMGs och sköt med de på vänster resp. höger musknapp. Det är lite svårt att skjuta med båda samtidigt med tanke på rekylen, men en fördel är att när man laddar om ena kan man skjuta med andra. Eller så kan man ha två olika vapentyper.
Annars är kontrollera i stort sett likadana som i Halo 1 och inte så mycket att prata om.

Handling

När jag för första gången läste om handlingen i Halo 2 så var jag tveksam. Den i Halo 1 var skitbra, men blir det verkligen bra när det fortsätter med att Covenant kör på för fullt och anfaller flottan och man blir tvungen att kriga på jorden? Det låter lite tunt.
För mig så är handlingen mycket viktig i spel som har en handling värd att nämnas. (Alltså inte spel där de har tagit en så kallad "nödhandling" för att ha en bas.) Därför blev jag uppriktigt besviken. Kanske visar det sig att den är bättre längre fram, men den har definitivt ingen bra start.

I början möter man, som sagt, sergeanten från ettan och får en hedersutmärkelse. Direkt därefter blir skeppet man är på bordat och uppdraget är att gå runt och slakta covenants. Tråkigt och ogenomtänkt.
Introfilmen däremot är desto mer intressant. Den utspelar sig i Covenant Holy Citys rådssal. Det är rättegång mot vad som verkar har varit ledare för trupperna på Halo. Han blir kallad kättare och dömd för detta av någon konstig anledning. En kättare är ju en person som sprider (alt. tror på) irrläror. Antagligen valde de det bara för att det är ganska coolt med kättare och sånt i spel. Heretic låter dessutom ganska coolt.

Sammanfattning

Nä. Halo 2 är en besvikelse helt enkelt och det är inte konstigt att PC Gamer gav det ett så lågt betyg.
Det är synd att pengagiriga Microsoft ska ha hand om det. De nöjer sig inte med att ta en femhundring för själva spelet utan vill även ha en massa pengar för att jag ska gå med i Xbox Live (även fast spelet är på PC) för att kunna spela över nätet.

#blogg

Medlem
Min första halvtimmes intryck (från Halo 2)

Vad jag tycker så har Halo2 bättre story än Halo1 då man får följa både Master Chief och The Arbiter i en bra och väl tänkt story.

Avstängd

Hoppas du har rätt. Det börjar inte bra i alla fall.

Medlem

Meen, du kan juh inte klaga på storyn när du inte har spelat hela spelet. :P. Gillar f.ö Halo 2 storyn, och spelet är helmys. Aldrig spelat på PC, men varvat det ett par gånger i coop på kryssboxen.

1
Skriv svar