Dags för en extern hårddisk

Avstängd
Dags för en extern hårddisk

Idag köpte jag en extern hårdisk på Elgiganten. När jag kom dit klockan 11:10 så var det fortfarande kö, om än inte så lång. Väktaren som stod och släppte in folk visade sig vara en kompis till mig.

Väl där inne så letade jag upp hårddisken jag sett i katalogen, en Maxtor 500 GB för 799. När jag hittat den gick jag till kassan och betalade för att sedan gå till pappa som satt i bilen och väntade vid en affär i närheten.

När vi kom hem så startade jag datorn och körde igång alltihop. Hårddisken fungerade bra och jag började kopiera över grejer till den. Sedan kom några kompisar och då spelade vi ett spel, men det blev lite för tungt för processorn så jag avbröt överföringen och startade den sen igen när vi skulle gå och göra annat. Då kände jag att jag var hungrig, så jag åt lunch och de gick tillbaka till datorn och spelade under tiden. Efter ett tag kollade jag om det var klart och då tappade datorn anslutningen till hårddisken och återupprättade den direkt. Det var då problemen började.

Nu kunde jag inte komma åt någonting på hårddisken. Datorn sa att den var 34 GB stor, och i egenskaperna sa han 0 byte och att den var formaterad i RAW-format (alltså som på en CD). När jag försökte öppna den så sa datorn att den inte var formaterad, så jag formaterade den men den var fortfarande bara 34 GB.

Efter att ha kollat på Seagates (de som gör Maxtorhårddiskarna) mer eller mindre fruktlöst så startade jag om hårddisken varefter problemen löst sig nästan automatiskt.

Nu fungerar allt som det ska igen. Jag hoppas att köpet visar sig vara riktigt värt.

#blogg

1
Skriv svar