K.O för EU-grundlagen!

Avstängd
K.O för EU-grundlagen!

Jag såg just en rubrik på Dagens Nyheter där det stod att Irland röstade nej till Lissabonfördraget - alltså grundlagen som röstades ner några år tidigare men med några modifikationer. I alla länder utom Irland bestämde sig ledarna för att neka folket rätten att bestämma om de ville anta grundlagen, för det gick ju inte som tänkt när folket fick rösta senast.
Lyckligtvis fick folket ändå en chans att säga ifrån i Irland och nu borde politikerna i Bryssel förstå att vi inte vill ha deras grundlag. Det räcker som det är, tack. Jag vill inte att makten centreras ytterligare.

#blogg

Medlem
K.O för EU-grundlagen!

Så klart politikerna redan förstår att majoriteten förmodligen inte vill ha fördraget. Annars skulle vi utan tvekan fått ha rösta "Ja". Väldigt illa hur journalisterna vinklar det här jämt också.. alltid har det varit att om folket röstat nej till något beslut inom EU så har nej-sägarna inte riktigt förstått vad beslutet handlaar om, men aldrig att det låter så för dom som röstar "Ja".... :>

Avstängd

Alltså, ja. Jag vill inte ge mer makt åt EU. Helst av allt skulle jag säga att vi hoppade ur den så kallade unionen. Visst finns det fördelar men de är knappast värda 25 miljarder kronor i årsavgift.

Inaktiv
Skrivet av EliasN:

Alltså, ja. Jag vill inte ge mer makt åt EU. Helst av allt skulle jag säga att vi hoppade ur den så kallade unionen. Visst finns det fördelar men de är knappast värda 25 miljarder kronor i årsavgift.

Frihandel och stabilitet i Europa är värt långt mer än 25 miljarder kronor.

Sen innebär det nya fördraget att beslutsprocesserna förenklas och att vissa saker (som flyktingpolitiken) skjuts mer åt Bryssel. Flyktingpolitiken är en sådan sak som behöver koordineras av EU, eftersom flyktingar "fördelas" sjukt oproportionerligt inom unionen. Sverige är tillsammans med Spanien och Grekland de länder som tar emot allra flest flyktingar, så vi har ingenting att fölora på att EU begär att andra länder (som Tyskland, Frankrike, UK) tar sitt ansvar i frågan. Vi har väldigt svårt att påverka dessa länder själva, så därför är EU ett mycket bra redskap för oss.


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Avstängd

Skjuts mer åt Bryssel, precis: en centralisering av makten. Hur ska Brysselborna kunna veta hur de har det på Korpilombolos lågstadium eller hur det ligger till på Palm Beach på Kreta? Faktum är att de inte vet och att de inte kan sätta sig in i det. Det går inte att styra ett land på en halv miljard invånare på ett bra och balanserat sätt om det styrs centralt.

EU har flera fördelar, det förnekar jag inte, men då har EU också en hel del nackdelar.

1
Skriv svar