Eon, inte E.ON

Avstängd
Eon, inte E.ON

Alla gamers har väl hört talas om Dungeons & Dragons någon gång, och alla har vi väl hört talas om de där nördarna som sitter och spelar dessa rollspel. Jag är en av dem, även om det inte är Dungeon & Dragons (eller dess svenska version Drakar & Demoner) som jag spelar, utan det fullkomligt svenskutvecklade Eon.

De flesta som har hört talas om den klassiska rollspelstypen har inte hört talas om så mycket mer, än att man sitter och läser i böcker, slår tärningar och fantiserar. Att spela rollspel är dock mycket mer än så. Det är som att spela ett dataspel där endast fantasin (och regelböckerna förstås ) sätter gränserna.

Eon utspelar sig i Mundana, en stor värld med väldigt mycket bakgrund. De som har kommit på världen har gjort ett mycket bra och väl genomfört arbete. Det känns som att det är en levande värld man spelar i, särskilt med tanke på att vår spelledare (kort sagt han som leder spelet och kontrollerar alla npcer och håller koll på reglerna) är väldigt duktig och inlevelsefull.

I vår grupp är vi sju personer. Med de här karaktärerna har vi bara hunnit träffas och köra två gånger. Innan det var det ett väldigt långt uppehåll (som bara blev) och så fick vi tillökning med två nya intresserade personer. Vi har två tjejer i våran grupp, varav bara den ena är intresserad av sånt i övrigt.
Vi har hållit på med Eon sedan i sjuan eller åttan. Från början var vi fyra stycken och sedan dess har några lämnat och några kommit till.

Jag är en dvärg. Det är den rollen som jag passar bäst i att spela, och den som jag egentligen gillar bäst, även om jag måste säga att det var snäppet roligare att spela adelsman och helgon. ^^
Gruppen i övrigt består av:

  • En frakk-trukh (den starkaste sorten av en blandning mellan ett troll och en tirak, som i sin tur är ganska lik orker).

  • En alv

  • En missla (gulliga små alvliknande saker, påminner lite om hobbitar)

  • En raunkrigare (mongolliknande)

Som ni kanske har märkt blir det bara fem stycken (inkl. mig alltså) och vi är ju sex spelare. Den sjätte spelaren har inte hunnit vara med än.

Vår grupp passar inte ihop så bra, om man tänker på att i princip alla hatar tiraker och dvärgar och alver ogillar varandra, men tack vare en kompetent spelledare har våra karaktärer blivit enade, mer eller mindre.

Nä, nu ska jag fortsätta läsa på lite mer om dvärgarna i Mundana. ^^

#blogg

1
Skriv svar