Satan made me do it!

Pansarknekt
Satan made me do it!

Dom flesta som gillar spel och håller sig uppdaterade har säkert läst om killen som skyller på GTA4 efter att ha rånat och mördat en taxichaufför.
Detta har startat en våg av disskussioner på internet och såklart eldat igång medias skräckapparatur.

Ibland frågar jag mig om det handlar om själva händelsen eller om det är något annat? Är det inte så att media tjänar pengar på att spinna en sån här sak ur proportion? Det är inte länge diskussionerna handlar om själva händelsen utan de flesta börjar glida ut i argument som egentligen är irrelevanta om själva sakfrågan.

Förr hade man hårdrocken att hacka på och våldsamma videofilmer. Men hårdrocken överlevde bra som medium eftersom man ville ha negativ status hos auktioriteter som föräldrar och press. Man sålde/säljer på sitt dåliga rykte. I vissa fall är det så iallafall. Jag kommer ihåg Slipknot hysterin för ett par år sen.

Men när det gäller spelindustrin får alla dessa ramaskri effekt. Spel censureras och även utvecklarna sätter band på sig för att kunna släppa spel under 18 års stämpeln. Visst barn ska kanske inte spela våldsamma spel (utan föräldrars tillåtelse) men när man tar spelserier som förr var för vuxna och ändrar koncepten för att få en bredare marknad tycker jag det hela känns grått. Man får spela ett spel där inte spelupplevelsen känns hel, helt enkelt.

Detta har för min del lett till att jag spelar fler äldre spel. Jag har ibland inget intresse av nya spel pga detta. Jag köper inte ett spel jag vet man har gjort det så kallat mer "casual". Jag är hardcore gamer in i själen och för mig duger inget annat än spel som går fullt ut. För mig är spel till en viss del konst och kan liknas vid en tavla. Jag vill ha 100% av upplevelsen, alltid. Annars kan det vara.

#blogg


signatur

Ooooh the drama!

1
Skriv svar