Alone in the Dark

Medlem
Alone in the Dark

Har suttit den senaste veckan och spelat Alone in the Dark till min xbox 360.
Var först lite orolig att spelet skulle suga, med tanke på alla dåliga recensioner och whinande om kontrollerna, men nu när jag spelat en massa timmar så har jag svårt att förstå all kritik.

Visst, kontrollerna hade kunnat varit bättre. Men jag har spelat många spel som haft mycket sämre konroll (typ Resident Evil etc) , och ändå har Resident Evil blivit så hyllat.

Kameran är heller inte så tokig, även om det många gånger blir knas. Men då har man Y knappen för att få första perspektiv. (kanske ska tillägga att det är i första perspektiv som jag spelat 90% i hittills, då jag är en FPS spelare och helst vill ha den vyn. Hade jag spelat på det andra sättet så hade jag nog varit lite mer kritisk, men eftersom nu första perspektiv finns så tycker jag spelet är helt okay). Även här är AID (dum förkortning på Alone In the Dark?) klart bätre än Resident Evil.

Storyn då? Tja, jag tycker den har varit jätteskön hittills. Fast jag håller med vissa recensenter som gnällt på att ordet "Fuck" används lite väl mycket ^^
Jag älskar konceptet med att ha en mobiltelefon och få SMS som ger en tips och ledtrådar etc, samt att man får fram kartan med den.

Sen är jag väldigt kritisk mot de recensenter som klagat på inventory systemet.
Så som jag uppfattat det tycker många att det är dumt att spelet inte blir pausat när man tar fram sin inventory, så att man i lugn och ro ska kunna sitta och sticka.. eh.. fel spel *WoW* sitta och pula ihop flaskor med tejp och tyger etc. Själv är jag av den uppfattningen att det är ett helt korrekt beslut att INTE ha med paus.
För det första, stressen och paniken blir maximal när man sitter och försöker så snabbt man kan fixa ihop en hemmagjord Molotovcocktail , och för det andra så känns det ändå en smula mer realistiskt att världen inte stannar upp bara för att man tittar innanför jackan.
Du kan lätt vara förutseende och sätta ihop fyra olika kombinationer av föremål som du sätter till någon av A,B,X,Y knapparna (min favorit är pistol och ficklampa som första val *eftersom jag springer omkring i första person*. Molotovcocktail och tändare är mitt andra val). Så fort du stöter på trubbel behöver du bara trycka upp på korsknappen och någon av A,B,X,Y som du förinställt för ditt favoritvapen. Alltså, du behöver vara minimalt innanför jackan när det blir strid bara du varit lite förutseende. Och tar du stryck så kan du oftast fly, eller barrikera dig så du hinner använda gasbinda och spray för att hela dig.

Nä, min åsikt är att AID är ett ganska bra och kul spel. Varit några gånger som jag blivit rädd (även om skräcktemat är lite vagt, men det kan passa den yngre publiken ganska så väl), och andra gånger som jag suttit och skrattat (antingen av vissa kommentarer från karaktärerna eller för andra fadäser).

Att köra bil på tid var ett frustrerande moment i spelet vid ett tillfälle, och jag började tappa tålamodet efter tionde försöket på samma väg, men så kom jag på att jag haft samma problem med Need For Speed, och då är NFS ändå ett bilspel som jag hade problem med, medans det här inte är ett bilspel, så jag insåg att jag inte borde gnälla utan att fortsätta försöka klara av det spelutvecklaren satt som ett hinder i min väg. Efter ca femtonde försöket klarade jag äntligen av banan och kände stor tillfredsställelse. Har tagit mig fler försök på vissa banor i Need for Speed, så för att vara ett skräckäventyrsallt-i-allo spel så tycker jag ändå att AID lyckas bra.

Jag hoppas det finns fler där ute som tycker om spelet lika mycket som jag.
Självklart finns det folk som inte gillar spelet, för diverse skäl, men jag hoppas ändå att folk ger spelet en chans.
(Dock kan jag inte säga hur spelet är på andra plattformar, då jag bara har spelat det på Xbox 360)

#blogg

1
Skriv svar