Halo Wars - kalkon eller bara vanlig konsol-rts?

Medlem
Halo Wars - kalkon eller bara vanlig konsol-rts?

Fick idag chans att prova på betan till Halo Wars demo.
Såhär på stört kan jag säga att jag har blandade känslor för demot.
(Min recension här är för er som äger pc OCH Xbox360.)

Visst, det är snyggt, otroligt snyggt, men det är ju på konsol..
Alltså, ni hör ju hur dåligt det rimmar, "RTS på konsol, blir bara skitdåligt LOL"
Men innan jag sågar demot (vilket jag kommer göra i den här texten) så tänker jag skriva lite mer ingående om själva demot.

Grafik:
WOW! Det är såhär snyggt som C&C 3 och Red Alert 3 borde varit. Det är så här snygga filmer jag vill se mellan banorna på alla RTS spel (Jag tittar på dig DOW 2 *pik* dont fail me as you did in DOW 1).
Redan från första start får jag chans att leva mig in i Halos värld, och det är en ren fröjd för ögat att titta på filmerna.
När jag väl sen får chans att spela så känner jag igen allt från tidigare Halo spel, och man sitter bara och njuter av byggnader, infanteri och fordon.
Och att bygga sin bas och uppgradera den känns för en gångs genomtänkt och har underbara små animationer när den byggs och uppgraderas. Här ploppar det heller inte ut infanterigubbar som är lika stora som själva barracken, allt känns ganska bra strukturerat och skalenligt.

Ljud:
Hm,, kan inte säga så mycket om ljudet. Det har ljudet från alla effekter ifrån de tidigare spelen och är väl inte mer spännande än så.
Och jag reflekterade aldrig över musiken.
Tror jag får ta och spela en omgång till bara för att koncentrera mig vad det är för slags musik i spelet.

Spelkänsla:
Kameramässigt sett så är jag lite missnöjd, jag hade gärna fått zooma in närmare och verkligen befinna mig på grundnivån där all action händer, men det funkar ändå.
Och sen hela grejen med att flytta en kamera över en RTS strid (se: real time strategy) med en klumpig och väldigt begränsad handkontroll är bara ännu ett bortkastat spel på konsol när de kunde gjort spelet till PC istället i min mening. Det har alltid varit min åsikt att ett RTS funkar bäst med mus och tangentbord.
Egentligen borde Microsoft verkligen ha planerat att släppa mus och tangentbord till Xboxen i och med släppet av detta spel.

Jag vill också fortsätta gnälla på handkontrollen. Varför finns det ingen knapp att få göra en "attackmove"?
Som det är nu så springer/åker ens arme dit de ska, och man måste hela tiden ha 100% översikt på dem så att de inte passerar en fiende utan att stanna upp och ta ihjäl den.
Ej heller kan man skapa olika numrerade grupper och lätt anfalla från två eller fler olika håll.
Visst, man kan ju separerar ens arme och anfalla från två håll, men handkontrollen ger en aldrig det flyt som en mus och tangentbord skulle ge.
Man måste hela tiden åka mellan de olika grupperna och köra micromanagement till en sån grad att det bara känns dåligt tråkigt.
Till slut blir det att man sätter ihop allt i en enda stor klunga och åker i samlad trupp över hela kartan och gör specialattacker på en fiende efter en annan för att döda dem så snabbt som möjligt.

I spelet har man även möjlighet att sätta ens infanteri i skydd. Jättekul idé, om det dock inte varit för att man spelar med en klumpig handkontroll.
Det blir bara osmidigt att försöka markera en trupp och sedan flytta kameran och klicka på det skydd man vill att de ska sätta sig i.
Vacker tanke helt enkelt, men på grund av kontrollernas begränsning så blir det ändå inte riktigt lyckat.

Mitt betyg:
Mellan 1 och 5, där 5 är bäst så skulle jag ge det en stark 2'a.
Mitt betyg blir knappt godkänt på det här spelet.
Det är snyggt, väldigt snyggt, men kontrollen är inte anpassad för ett RTS vilket gör spelet svårspelat och man lider och blir irriterad när man försöker göra något kreativt bakhåll eller strategiskt anfall.
Jag har spelat få konsolspel som haft vettiga knappkombinationer, och tyvärr är detta spel inte ett av dem.
Skulle det här spelet komma ut till PC så skulle det bli ett givet köp för min del, då det är ett av de vackraste RTS jag spelat på sistone, men till Xbox 360 tycker jag inte det kommer vara värt pengarna. Då tar jag hellre och ser på Youtube för att få se de vackra filmsekvenserna när de väl lagts upp, och undviker att behöva plåga mig igenom spelet.
För er som ej äger en PC (om det finns någon sådan person) så kommer ni troligtvis uppskatta detta spel otroligt mycket mer än mig, men för oss PC spelare som är van med RTS från datorn så lider vi nog alla.

#blogg

1
Skriv svar