Star Trek - Filmen som aldrig hände

Medlem
Star Trek - Filmen som aldrig hände

Jahapp.. Då har jag och flickvännen varit och sett Star Trek. ASBRA film, men en film som ändå egentligen enligt all logik inte kan ha hänt.
Gå och se den, men om ni är en Star Trek nörd så var beredd på att svälja ett emotsägelsefullt manus.

*SPOILER ALERT*
Varför undrar ni nu?
Jo, för att i filmen så reser Spock, och kapten Nero (med män), bakåt i tiden och ändrar tidsflödet.
Visst, helt okay med det, de gör ändringar som skapar en alternativ tidslinje.
Problemet är bara, för att denna tidslinje ska kunna bestå och inte försvinna så måste "de" (dvs Spock och Nero (med män) som sina "nya jag" i denna tidslinje) i denna tidslinje åka bakåt i tiden och göra exakt samma ändringar för att den ska kunna bestå.
Reser de inte tillbaka i tiden, så kan deras ändringar aldrig ha hänt, så på så sätt upphör då den nya tidslinjen.
Så, visst, det finns ju inget som säger att de om några hundra år INTE reser bakåt i tiden och gör alla sina ändringar i tid och rum, men eftersom Vulcan förstörs i denna tidsrymd så måste jag verkligen fråga om inte Spock ändå försöker göra något för att förhindra dess förstörelse, vilket i så fall skulle förhindra att händelserna som leder fram till den nya tidsrymden inte finns. Därmed avbryts den.

Så, allt som allt, det var en skitbra film som egentligen aldrig hände. Bortkastad tid med ett manus som aldrig borde skrivits, och förlusten av ett korrekt manus som borde skrivits som inte har med tidshopp som ändrar tidsflödet.

Jag ger filmen 5/10 pga den svaga storyn, att Nero aldrig är så grym som han borde och att händelserna i sig inte skulle kunna hända. Och att jag saknar mycket av den klassiska Star Trek musiken i filmen.
Det som väger upp är de snygga effekterna, karaktärerna (även om Spock och Uhura's känslor drar ner betyget) och det visuella.

#blogg

Medlem
Star Trek - Filmen som aldrig hände

Varför skulle deras tidslinje brytas? Allt har ju ändrats. Helt enkelt paralella universum. Finns inget krav på att de 100 år senare måste åka tillbaka i tiden. Den Spock och Nero som gjorde det kom från det nu parella universumet.

Men det hela är ju bara en mer eller mindre bra lösning för att dom ska kunna göra lite vad dom vill med storyn utan att bryta mot de serier och filmer som redan vinns om Kirk och kompani.

Angående filmen så var den la ganska mysig som äventyrsfilm men vette fan om det var så mycket Star Trek över det hela, dock är jag inte direkt nåt större startrek fan så kan väl inte uttala mig så i den frågan egentligen.. Men den, likt mycket av de star trek jag sett, har "plotholes" stora nog för Enterprise att flyga igenom.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

mm,, jag älskade filmen,, men som sagt, jag hakade upp mig för mycket på tidslinjerna. Även oddsen att Kirk skulle hamna på samma planet, platts och bli räddad av Spock, så nära den bas där Scotty fanns är lite svårsmält. Men som min flickvän sa "De är förutbestämda av ödet att de ska träffas", så jag nöjer mig med den förklaringen.

Medlem

Och du har förstås en examen i fysik för att backa upp din dissning av deras tolkning av hur tidsresor fungerar?


signatur

HELL BOB! DU DEN ALLSMÄKTIGE! DU ÄR EN!
Tjock nörd i Dublin

Medlem
Skrivet av axelmonster:

Och du har förstås en examen i fysik för att backa upp din dissning av deras tolkning av hur tidsresor fungerar?

Jag behöver ha en "examen" för att få dissa, lika lite som du behöver för att få säga att det är möjligt.

Rent teoretiskt sett så är tidsresor bakåt i tiden omöjliga, men att resa framåt är möjligt vad jag vet.
Att kunna skapa två tidslinjer vore omöjligt (såvitt vi inte pratar om ett multidimensionellt universum där varenda liten ändring i din vardag som du kan komma på finns i sin egen dimension. Dvs allt händer på presis alla möjliga sätt på alla möjliga tänkbara sätt i något av alla oändliga dimensioner som finns. Men då det inte finns något belägg att vårat universum består av en oändlig massa dimensioner så utgår jag ifrån att det endast kan finnas en tidslinje.)

Dock var jag inne på en chatt igår och diskuterade det hela, och fick där veta att manusförfattarna själva säger att filmen utspelar sig i en ny tidslinje, och att den gamla tidslinjen fortsätter som om inget har hänt (dvs det finns två tidslinjer).

1
Skriv svar